iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Współczesne środowiska biurowe coraz częściej rządzą się twardymi regułami. W dobie konkurencji i szybkiego rozwoju rynku, pracownicy są skłonni rywalizować między sobą w zdobyciu nie tylko silnej pozycji, ale również uznania przełożonego. Czasami ich działania przyjmują jednak formę nieuczciwych praktyk, a nawet plagiatu cudzego projektu.

Frustracja, złość, rozczarowanie, poczucie niesprawiedliwości to emocje towarzyszące pracownikowi, którego pomysł został przywłaszczony i przedstawiony przez kolegę z pracy jako autorski. Choć winę ciężko jest udowodnić, to kradzieży intelektualnej nigdy nie należy bagatelizować, a dążyć do skutecznego rozwiązania problemu.

 

 

Współpracownik jest zagrożeniem

 

 

Pracodawcy niezmiennie cenią u swoich podwładnych kreatywność oraz zaangażowanie. Im wyżej zostanie więc oceniony czyjś innowacyjny projekt tym większa szansa na osiągnięcie sukcesu, zdobycie awansu lub premii. Nigdy jednak nie chwal się i nie obnoś ze swoimi pomysłami. Czasem kilka słów w luźnej rozmowie, przy  kawie lub herbacie może wywołać zazdrość innych pracowników. Lepiej pozostaw więc w tajemnicy swoje plany, a skup się na ich efektywnej realizacji. Zminimalizujesz w ten sposób ryzyko, że ktoś przywłaszczy sobie wyniki Twojej pracy radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Jeśli jednak padłeś ofiarą złodzieja pomysłu, nie pozostawiaj tego bez konsekwencji. Podjęcie odpowiednich kroków może ukrócić takie nieuczciwe postępowanie.

 

 Zachowaj spokój

 

 

Warto pamiętać, że impulsywność i lekkomyślność są złymi doradcami, a każda nieprzemyślana reakcja bardziej zaszkodzi niż pomoże. Zamiast więc dać się sprowokować oraz ponieść emocjom, należy rozpocząć od rzeczowej rozmowy z nieetycznym współpracownikiem. W stanowczych słowach przedstaw więc, że czujesz się oszukany takim postępkiem. Zbierz dowody, że projekty są kalką Twoich pomysłów i nie jest to przypadek. Zaznacz, że najważniejsza jest przecież własna kreatywność, a  prędzej czy później prawda i tak wyjdzie na jaw. Unikaj gróźb, szantażu czy agresywnych epitetów. Pokaż klasę oraz profesjonalizm zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Walcz o swoje

 

 

Jeśli współpracownik, mimo polubownych propozycji rozwiązania problemu, nie wykazuje chęci do przyznania się do winy -  ostatecznym rozwiązaniem jest przekazanie sprawy szefowi. W tym przypadku należy jednak przedstawić niezbite argumenty na udowodnienie swoich racji, chociażby w postaci plików z zapisanymi pomysłami. Gorzej, jeśli osoba, która przywłaszczyła Twój pomysł jest jednym z ulubionych pracowników przełożonego. W tym przypadku należy wykazać więcej ostrożności. Szef musi dowiedzieć się o nieuczciwych praktykach i mieć szansę stanąć po stronie poszkodowanego.  Jeśli nie uda się przeprowadzenie takiego rozwiązania, rozważ to, czy dalej chcesz pracować w tej firmie. Kultura organizacyjna to jeden z kluczowych elementów w niedopuszczaniu do takich sytuacji lub ich sprawnego rozstrzygania. Może jest to okazja, aby przemyśleć swoje plany zawodowe na 2015 rok i poszukać nowych wyzwań i pracy na miarę swoich możliwości, gdzie będziesz mógł rozwijać swój talent dodaje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.  

 

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-01-12 11:20
Kariera Komentarze (0)

Szef wyznaczył Ci trudne i odpowiedzialne zadanie. Masz mało czasu, tymczasem nie możesz nawet zebrać myśli, żeby rozpocząć pracę. Los pokarał Cię bowiem towarzystwem gaduły, która skutecznie uprzykrza życie Twoje i innych osób w biurze. Ekspert monsterpolska.pl radzi jak poradzić sobie z uciążliwym współpracownikiem.

Rozmowny towarzysz w pracy nie zawsze przeszkadza. Zdarzają się przecież dni czy okresy, kiedy nie ma za dużo pracy, można więc miło spędzić czas na pogaduszkach. Można wręcz powiedzieć, że "biurowa gaduła" jest wtedy doskonałą receptą na nudę. Nie tylko wie o wszystkim, co wydarzyło się w biurze, ale i uraczy Cię najnowszymi plotkami ze świata gwiazd czy przedstawi najistotniejsze wydarzenia polityczne.

 

Gaduła staje się jednak uprzykrzeniem, gdy masz jakąś pracę do wykonania. Niektóre zadania wymagają przecież wyjątkowego skupienia, aby uniknąć pomyłki. Jeśli musisz opracować budżet projektu opiewający na kilkaset tysięcy złotych, to ostatnią rzeczą, jakiej potrzebujesz, jest kolega z pracy opowiadający przez kilka godzin o swoich miłosnych podbojach czy opisujący trofeum z wyprawy wędkarskiej. Każdy błąd w obliczeniach może Twoją firmę kosztować olbrzymie sumy, a w takim przypadku nikt nie będzie chciał słuchać wyjaśnień w rodzaju: "pomyliłem się, bo Adam mi przeszkadzał", albo: "zrobiłbym to dobrze, ale Kasia dużo gadała i nie mogłem się skupić".

 

Aby uniknąć takich sytuacji, najlepiej im zapobiegać. Metod jest kilka:

 

 

Rozmowa
Najprostszym sposobem na rozwiązanie problemu nazbyt rozmownej osoby jest...rozmowa z nią. Bardzo możliwe jest przecież, iż nie zdaje sobie sprawy, że Tobie przeszkadza. Każdy ma inne wymagania - niektóre osoby dają sobie doskonale radę we wszechobecnym gwarze, inne preferują ciszę. Postaraj się więc wytłumaczyć, że akurat Tobie hałas przeszkadza w pracy. Twój gadatliwy kolega może być tym zaskoczony, ale w większości przypadków powinien to doskonale zrozumieć.

 

W znakomitej większości przypadków wystarczy zatem zwykła, spokojna rozmowa. Staraj się, aby nie przybrała ona ostrego charakteru. Lepiej grzecznie poprosić bądź zwrócić uwagę w sposób żartobliwy, niż udzielać reprymendy. O wiele lepsze efekty uzyskasz bowiem, zachęcając gadułę do częstszego milczenia, niż ją do tego zmuszając zachęca Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. W przypadku konfliktu możesz się bowiem w gadule dorobić osobistego wroga, co nie jest najlepszym rozwiązaniem w przypadku kogoś, kto lubi plotkować.

 

Koalicja 
Jeżeli pracujesz w pomieszczeniu z kilkoma osobami gaduła prawdopodobnie męczy nie tylko Ciebie, ale i innych. Możesz więc porozmawiać z kolegami i zawiązać "koalicję". Razem będziecie mieli większą siłę przebicia u szefa, a także większy wpływ na gadułę. Taka osoba może uznać bowiem, że jedna osoba zwracająca jej uwagę jest po prostu przewrażliwiona, albo jej nie lubi. Natomiast podobny apel ze strony kilku osób odniesie o wiele lepszy skutek.

 

Telefony
W walce z gadułą telefony mogą się przydać na dwa sposoby. Po pierwsze, możesz - za każdym razem, gdy gaduła rozpoczyna swój monolog - łapać za telefon komórkowy, mówiąc, że musisz coś pilnie załatwić Rozmawiaj wtedy długo i głośno, aż gaduła sam zrozumie, jak może to być uciążliwe. Równie dobrze możesz z telefonem wyjść z pokoju, co skutecznie wybije gadułę z rytmu proponuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Telefon może się także przydać w inny sposób. Jeżeli Twój "prześladowca" dużo czasu spędza prowadząc rozmowy przez telefon, możesz mu na to zwrócić uwagę. Argumentuj, że blokuje linię, przez co nie można się do was dodzwonić. Możesz jeszcze dodać, że spotkałeś się już ze skargami z tego powodu. Dobrze będzie, jeśli napomkniesz, że wasz szef zwracał wam na to kiedyś uwagę. To powinno zmniejszyć gadatliwość Twojego kolegi.

 

Słuchawki 
Z tego rozwiązania nie wszyscy mogą skorzystać. Są szczęśliwcy, którzy w swojej pracy mogą się odizolować od zewnętrznego świata i skupić tylko na swoim zadaniu. Nie muszą odrywać uwagi od ekranu komputera, aby zajmować się np. rozmową z klientem. Są jednak osoby, które na taki luksus nie mogą sobie pozwolić - np. muszą słyszeć dzwoniący telefon. Niezręczne byłoby również nieusłyszenie szefa, wzywającego do swojego gabinetu zauważa Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Poza tym pamiętajmy, że słuchawki - zgodnie z ostrzeżeniami laryngologów - na dłuższą metę szkodzą słuchowi. Słuchanie muzyki czy radia poprzez słuchawki może być zatem miłym urozmaiceniem biurowej rutyny, ale ie jest to rozwiązanie na osiem lub więcej godzin pracy.

 

Rozmowa z przełożonym
Rozmowa z przełożonym jest wyjściem ostatecznym, i to z kilku powodów. Po pierwsze, możesz się spotkać z ostracyzmem kolegów z pracy. Mogą oni bowiem uznać, że "donosisz" na współpracowników. Po drugie, sam szef może uznać, że przesadzasz. Zapewne padnie argument, że nikt inny nie zgłasza problemów.

 

Musisz się zatem starannie przygotować do rozmowy z szefem. Najlepiej będzie, jeśli zaczniesz od tego, że bardzo lubisz "Gadułę" i nie masz z nim konfliktów na innych polach. Następnie zaproponuj jakieś rozwiązanie, np. przypomnij, że gdzieś w biurze jest wolne miejsce na biurko, bądź wśród pracowników jest ktoś, komu "Gaduła" nie przeszkadza. Wtedy łatwo będzie zaaranżować przeniesienie, pod pretekstem jakiegoś wspólnego projektu opisuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

 

Ostatecznością jest osobista interwencja szefa. Możesz być pewny, że rozwiąże to Twój problem, ale jednocześnie nie przysporzy sympatii u "Gaduły". Dlatego ten krok zastosuj dopiero wtedy, kiedy inne rozwiązania nie zadziałały.

 

Zanim jednak przystąpisz do jakichkolwiek działań, zastanów się, czy osoba, którą określasz jako "gaduła" jest rzeczywiście tak gadatliwa, jak Ci się wydaje. Być może wcale nie mówi więcej, niż inne osoby w biurze. Może to po prostu Ty jesteś przewrażliwiony? Jeśli jesteś przeładowany pracą, może Cię irytować wszystko - nawet zupełnie normalne zachowania innych pracowników. W takim wypadku raczej weź urlop czy odpocznij w jakikolwiek inny sposób, zamiast wprowadzać w firmie nerwową atmosferę niepotrzebnego konfliktu podsumowuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Pomyśl też, co wolisz - uciążliwy czasami hałas wytwarzany przez inne osoby czy grobową ciszę, która zapadnie po tym, jeśli zaczniesz wszystkim zwracać uwagę, że za dużo rozmawiają.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-01-05 10:36
Kariera Komentarze (4)

Wielu z nas dokonuje podsumowania zawodowego pod koniec roku. Zastanawiamy się, co osiągnęliśmy oraz co zrobić, aby nadchodzący rok był bardziej satysfakcjonujący. Warto samodzielnie przeanalizować swoje dokonania i wyciągnąć wnioski. Ekspert Monsterpolska.pl radzą, jakie cele obrać w Nowym Roku, by przyspieszyć rozwój kariery.

Skoncentruj się na swojej pasji, unikaj życia z dnia na dzień
Często myślisz, że dążenie do realizacji pasji zajmuje zbyt wiele czasu, który mógłbyś wykorzystać w bardziej praktyczny sposób? Jednak nie warto rezygnować z tego, co sprawia Ci przyjemność. Dni mijają, więc musisz się zastanowić, czy chcesz spędzić je na robieniu rzeczy, które lubisz tylko trochę lub wręcz przeciwnie, których w ogóle nie lubisz, czy raczej takich, które nie są przykrym obowiązkiem, a dodatkowo sprawiają Ci frajdę? Tylko ten drugi sposób może doprowadzić w przyszłości do spełnienia najskrytszych marzeń i realizacji zawodowych celów.

 

Postaraj się lepiej wykorzystywać swoje talenty
Nie zapominaj o tym, w czym jesteś najlepszy i wykorzystuj to, by stale się rozwijać. Co się stanie, gdy firma zajmująca się marketingiem zacznie koncentrować się tylko na działaniach dla swoich klientów, a zaniedba własny marketing?

 

Nie daj się informacyjnej wrzawie
Jesteś zmęczony złymi informacjami dotyczącymi rynku pracy? Zrób wszystko, aby nie miały one wpływu na twoje działania. Kryzys gospodarczy? Staraj się postępować tak, by jego negatywne oddziaływanie na Twoją karierę było jak najmniejsze.

 

Zrób wszystko, by nie zajmować się drobiazgami
Pamiętaj, że nie wszystko musisz robić sam. Gdy ktoś inny przejmie część Twoich obowiązków, będziesz mieć więcej czasu na prawdziwy rozwój swojego biznesu. Zatrudnienie osoby, która zadba o wszelkie podstawowe aspekty Twojej działalności sprawi, że będziesz mieć więcej czasu, by skoncentrować się na rzeczach naprawdę ważnych dla firmy.

 

Buduj wizerunek swojej firmy
Staraj się dbać o pozytywną prezentację swojej marki w mediach. Lepsza rozpoznawalność oraz pozytywny wizerunek idzie w parze z większymi zyskami. Głośne mówienie o swoich zaletach pomoże prowadzić firmę w dobrym kierunku, pomimo niesprzyjającej sytuacji gospodarczej podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Inwestuj
Nie zapominaj o inwestowaniu - wydawanie pieniędzy w rozsądny sposób z pewnością rozszerzy Twoje możliwości i pomoże zarobić ich jeszcze więcej.

 

Dbaj o odpoczynek
Nie zapominaj, że poświęcenie czasu na regenerację sił i planowanie działań pozwala realizować wszystkie obowiązki dużo efektywniej. Chwile wytchnienia nie tylko dodają energii pozwalają również spojrzeć na wiele spraw w sposób bardziej zdystansowany i obiektywny. W efekcie, pomagają w podejmowaniu decyzji oraz nowych wyzwań.

 

Realizuj swoje cele nawet jeśli wymagają walki ze słabościami
Zdarzają się sytuacje, w których boimy się podjąć jakieś działanie, chociaż wiemy, że powinniśmy. Może to dotyczyć na przykład nowych wyzwań. Strach przed nieznanym i realizacją celów na pewno nie doprowadzi do niczego dobrego, warto zatem szukać wsparcia i motywacji wśród rodziny oraz przyjaciół zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Inwestuj w ekspertów
Poświęcenie czasu na rozważny dobór pracowników jak najlepiej odpowiadających na potrzeby firmy, pozwoli osiągnąć długofalowe korzyści. Osoby dobrze wypełniające swoje obowiązki na danym stanowisku pomogą we wspólnym dążeniu do realizacji celów firmy.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-12-29 09:15
Kariera Komentarze (0)

Zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to nie tylko czas rodzinnych spotkań, ale także długo wyczekiwanego odpoczynku od całorocznych obowiązków zawodowych. Co jednak zrobić, aby nie wpaść w pułapkę myślenia o pracy i poczucia winy z powodu niedokończonych zadań? Warto dobrze wykorzystać czas przed i pomyśleć o zmianie swojego nastawienia, która zaprocentuje nie tylko podczas Świąt. 

 

Odpoczynek nie tylko w okresie świątecznym to świadome korzystanie z czasu wolnego oraz nabranie dystansu do zadań i problemów zawodowych. Zamiast nerwowego sprawdzania skrzynki mailowej czy myślenia o czekających projektach, warto zrelaksować się i poddać atmosferze Świąt   z korzyścią dla siebie i bliskich.

 

Pozamykaj najważniejsze projekty i zadania

 

 

Okres przedświąteczny w firmach to najczęściej czas wzmożonej pracy i zamykania projektów. Wszyscy chcą bowiem w Święta odpocząć od myśli o niezałatwionych sprawach. Zamiast zostawać po godzinach, wykorzystaj maksymalnie czas pracy. Zrezygnuj z pożeraczy czasu, tj. media społecznościowe. Ustal listę priorytetów. Dzięki temu efektywniej wykorzystasz każdą godzinę i unikniesz zaległości, a tym samym łatwiej zapomnisz o kwestiach zawodowych i Twój wypoczynek będzie przyjemniejszy - radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Dobra organizacja zadań przed Świętami gwarantuje pozytywny nastrój i większy zapał do pracy po świątecznym rozleniwieniu. Zostawanie po godzinach w pracy potraktuj jako plan ratunkowy. Zbytnie przeciążenie, nawet jeśli zakończysz więcej zadań, spowoduje, że będziesz bardziej zmęczony zarówno psychicznie, jak i fizycznie.

 

Wyłącz telefon

 

 

Przerwa świąteczna to czas, który warto poświęcić sobie i bliskim. Najlepszym rozwiązaniem będzie wyłączenie telefonu służbowego. Taką samą zasadę warto przyjąć również w kwestii sprawdzania firmowej skrzynki mailowej. To wszystko może zaczekać do powrotu do biura.

 

Naucz się odpoczywać

 

 

Zamiast rozmów o pracy, żalenia się na szefa, wspominania i przeżywania sytuacji biurowych podczas Świąt lepiej skupić się na takich formach wypoczynku, które sprawiają największą przyjemność, a przy stole nie dyskutować o sprawach zawodowych. Pamiętaj, że rozmowa o Twoich problemach przypomina o pracy nie tylko Tobie, ale i rozmówcy. Nie wyrzucaj więc frustracji na forum rodzinnym zachęca Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

 

Pomyśl o przyszłości

 

 

Zamiast szukania pracy lub pisania nowego CV i listu motywacyjnego, wykorzystaj koniec roku na przeanalizowanie sytuacji zawodowej, w której się znajdujasz obecnie i gdzie chciałbyś się znaleźć w przyszłości. Zastanów się, jak dalej widzisz swoją karierę. Czy dobrym rozwiązaniem będzie zmiana pracodawcy lub czy wystarczy Ci zmiana działu. Może warto rozważyć obranie innej ścieżki kariery i spróbować swoich sił w innej branży? Pomyśl, jakie kompetencje chciałbyś rozwijać i jak możesz zainwestować w swój rozwój. Tego typu refleksje i podsumowania, dokonane na spokojnie, na pewno pomogą Ci podjąć właściwe decyzje. Jeśli musisz więc myśleć o pracy, to tylko konstruktywnie tak, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie -  tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 



Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-12-22 10:43
Kariera Komentarze (0)

Wielu z nas kiedy musi zmierzyć się z publicznym wystąpieniem w pracy odczuwa naturalną tremę i niepokój, niezależnie od ilości odbiorców. Dlatego warto zapoznać się z kilkom radami, które pomogą pokonać strach i uczynić wspomniane przemowy łatwiejszymi.

Praktyka

 

Najlepszym sposobem na podniesienie własnej pewności siebie są ćwiczenia praktyczne. Na początek warto spróbować samemu w zaciszu biura lub domu. Dobrym sposobem będzie także pomoc przyjaciół czy rodziny w potencjalnej ocenie umiejętności w zakresie przemawiania. Jeśli nadal będziesz uważała, że możesz nie podołać zadaniu, zwróć się o pomoc do wykwalifikowanego mentora czy poszukaj specjalistycznego kursu, który profesjonalnie przygotuje Cię do zaplanowanych wystąpień zachęca Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Nie pokazuj zdenerwowania

 

Trema jest naturalnym czynnikiem, który towarzyszy większości publicznych wystąpień, ale nie musisz o tym informować wszystkich dookoła. To przenosi swoisty punkt ciężkości z tematu monologu na Twoje emocje. Zwróć uwagę na miarowość oddechu. Jeśli zbyt często będziesz go wstrzymywać (naturalna oznaka stresu), publiczność wyczuje zbędną nerwowość.

 

Wiesz.. Jak..yyy...

 

Przerywniki mowy to naturalna cecha niemalże każdej artykułowanej wypowiedzi. Jedynym sposobem na względne oczyszczenie wypowiedzi jest nagrywanie siebie na dyktafon i uważne odsłuchiwanie. W momencie kiedy jesteś w pełni świadoma błędów, które popełniasz, możesz je łatwo naprawić.

 

Milczenie jest Twoim przyjacielem

 

Pamiętaj, że cisza nie zawsze musi być niezręczna. Niekiedy może okazać się pomocna, np. kiedy chcesz pozbyć się wspomnianych wyżej przerywników mowy. Nie musisz się bać chwili lub dwóch ciszy podczas swojej wypowiedzi to jeden ze sposobów, by utrwalić w głowach słuchaczy przekazywane informacje tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Struktura, zawartość, treść

 

Kiedy przygotowujesz treść swojego wystąpienia, sporządź całościowy spis treści oraz jego układ. Jeśli zdecydujesz się na spontaniczność, możesz nie nawiązać pożądanego kontaktu z publicznością. Organizacja to podstawa każdej dłuższej wypowiedzi.

 

Staraj się nie czytać

 

Papierowa wersja przemowy powinna być dostępna tylko dla Twoich oczu, ale słowo mówione musi mieć swój naturalny rytm.  Pomimo, że nie rozmawiasz bezpośrednio z słuchaczami, wypada by Twój monolog nosił znamiona konwersacji. Weź ze sobą tekst wypowiedzi, ale zaznacz tylko kluczowe frazy czy słowa, które staną się jedynie pomocnymi wskazówkami.

 

Poznaj swoją publiczność

 

Jeśli występujesz w swojej firmie, znacznie lepiej wypadniesz przed pracownikami z którymi masz bezpośredni kontakt. Spróbuj pogawędzić przed przemówieniem ze słuchaczami. Tym samym spowodujesz, że więcej osób będzie Ci przychylne, a potencjalne wpadki zostaną automatycznie zatuszowane.

 

Staraj się wyrzec nieśmiałości

 

Kluczem do sukcesu jest złapanie emocjonalnego i intelektualnego kontaktu z publicznością, a jedną z podstawowych technik tego typu działania jest kontakt wzrokowy. Zarówno w zdaniu otwierającym wypowiedź, jak i kończącym postaraj się patrzeć na wybraną osobę. Pozostali automatycznie wyczują sens przekazu.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-12-15 11:49
Kariera Komentarze (0)

Nie oszukujmy się - każdy czasem jest tak przemęczony, że perspektywa pójścia następnego dnia do pracy przyprawia go o ból głowy. Nie ma sensu wiecznie stosować wymówki o złym samopoczuciu, bo prędzej czy później przełożony w to nie uwierzy. Choroba jako pretekst do wzięcia dnia wolnego powinna być używana tylko w ostateczności, tak samo jak sam fakt uniknięcia 8 godzinnego dnia w firmie. Ponad wszystko stawiajmy uczciwość i lojalność wobec firmy.

 Oto 10 wymówek, które stosowane raz na jakiś czas pomogą nam odpocząć w zaciszu domowych od zajęć biurowych.

 

 Inteligentne wymówki:

 

 

  • Mam spotkanie z Klientem: jeśli prowadzisz własne projekty, zazwyczaj nie musisz tłumaczyć się przełożonemu z faktu, że czeka Cię pilne spotkanie z Klientem. Pamiętaj jednak, że jeśli kontaktuje się on także bezpośrednio z Twoim szefem - istnieje duże ryzyko, że pretekst do uniknięcia pracy wyjdzie na światło dzienne.

     

  • Mam wizytę u lekarza: jedna z najczęściej stosowanych wymówek, którą pracownicy wykorzystują najczęściej w piątki, by zapewnić sobie dodatkowy dzień weekendu. Nie stosuj jej zbyt często, gdyż automatycznie rodzi podejrzenia oszustw.

     

  • Pracuję w domu: to doskonały sposób, aby zrobić sobie przerwę od firmy, o ile Twój szef wyraził wcześniej na to zgodę. Co prawda, i tak musisz wypełnić powierzone Ci obowiązki ale nie tracisz czasu na uciążliwe dojazdy do firmy oraz dodatkowo - sam ustalasz sobie grafik i czas pracy zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

     

  • Bo zasłużyłem: niekiedy pracownicy, którzy biorą kilka dni z rzędu dodatkowe nadgodziny, mogą odebrać sobie później jeden dzień wolnego w wybranym przez siebie okresie. Taka zasada istnieje jednak tylko wtedy, gdy pracodawca jest elastyczny w swoim podejściu oraz dopuszcza możliwość negocjacji na tym polu.

     

Nierozsądne wymówki:

 

 

  • Umarł mi ktoś bliski: nigdy nie używaj tej wymówki, jeśli nie jest ona prawdziwa. To najprostsza droga do utraty reputacji, gdy kłamstwo wyjdzie na jaw. To kompromitacja, gdy przez pomyłkę użyjesz ponownie tego argumentu w przypadku osoby, o której śmierci wspominałeś szefowi już wcześniej.

     

  • Mam awarię samochodu: oczywiście nikt nie będzie mieć pretensji, jeśli użyjesz tej wymówki jednorazowo. Każdy przecież może mieć kłopoty z autem. W dłuższej perspektywie jest to jednak słaba wymówka. Istnieją przecież inne sposoby dojazdu do pracy, chociażby w postaci komunikacji miejskiej lub taksówek, co może zostać Ci zarzucone podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

     

  • Mam nagłe sprawy osobiste: to tak nieprecyzyjne określenie, że może od razu zrodzić podejrzenia oszustwa i próby wyłudzenia dnia wolnego. Unikaj ogólnikowych stwierdzeń.

     

  • Mam pilny wyjazd: pamiętaj o zasadzie, że świat jest mały i gdy podczas Twojego rzekomego wyjazdu, spotkasz na ulicy kogoś z biura nie unikniesz posądzenia o bycie naciągaczem.

     

Pamiętaj, że wymówki od pracy, w dłuższej perspektywie nie przyniosą Ci nic dobrego. Jeśli jesteś wyjątkowo zmęczony obowiązkami zawodowymi, wystarczy porozmawiać uczciwie z przełożonym i poprosić o kilka dni wolnego na zregenerowanie sił.  Możesz zaproponować także pracę w domu, by nie robić sobie zaległości. Warto wypracować z szefem kompromis i nie uciekać się do kłamstw. 

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-12-08 11:09
Kariera Komentarze (0)

Ostatni kwartał roku to moment, który firmy często wykorzystują na kompleksowe podsumowanie wyników przedsiębiorstwa oraz pracy zespołów, managerów i poszczególnych pracowników. Sięgają wówczas po pomoc audytorów, dokonujących realnej diagnozy kondycji oraz zasobów przedsiębiorstwa. Jednym z elementów kontroli jest wywiad z pracownikami. Ten jednak dla wielu zatrudnionych wiąże się ze stresem czy lękiem przed jego konsekwencjami.

 

Z reguły audyt wewnątrz firmy przeprowadzają wyspecjalizowane w tym organizacje zewnętrzne. Plusem takiego rozwiązania jest większy obiektywizm, ale minusem - mniejsza znajomość struktury i ludzi. Zdarza się jednak, że zajmuje się tym także dział HR, o ile jego pracownicy mają kompetencje, by właściwie nadzorować przebieg badania.

 

 

Czego może spodziewać się pracownik

 

Audyt kompetencyjny jest formą oceny i to naturalne, że wzbudza niepewność czy strach. Warto jednak pamiętać, że jego celem nie jest zwolnienie pracowników, ale zdiagnozowanie ich mocnych czy słabych stron. To umożliwia zaplanowanie ścieżki kariery i systemu szkoleń dostosowanych do potrzeb każdego zatrudnionego. W rozmowie z audytorem pracownicy często proszeni są też o wypełnienie testów psychologicznych: dotyczących osobowości czy kompetencji. W niektórych przypadkach stosuje się dodatkowo narzędzie badawcze w postaci Development Center. Metoda polega na obserwacji pracowników, podczas wykonywania zadań indywidualnych lub grupowych i pozwala określić kompetencje czy umiejętności badanych. W połączeniu z oceną tzw. 360 stopni dokonywaną z wielu perspektyw, dopełnia rzetelnego obrazu oceny pracownika tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

 

Dobre przygotowanie

 

Przed spotkaniem z audytorem, pracownik powinien  być poinformowany przez przełożonego o terminie i celu takiej rozmowy. Warto podejść do tego, jak do szansy na lepsze poznanie oraz zrozumienie swoich zalet lub słabszych stron i potraktować to jako dobrą naukę, a także możliwość zasygnalizowania swojej oceny sytuacji. Przyjmij otwartą postawę oraz zachowaj spokój. Podejdź do rozmowy jak do spotkania biznesowego, na którym chcesz jak najlepiej się zaprezentować. Odpowiadaj na pytania śmiało oraz nie bój się pochwalić swoimi kompetencjami i umiejętnościami, a także przedstaw swoje pomysły na lepsze funkcjonowanie zespołu, czy też firmy radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Audytorzy to nastawieni życzliwie profesjonaliści, dlatego warto z nimi współpracować. To pomoże przełamać strach oraz napięcie.

 

 

Korzyści dla pracodawcy

 

Nie ulga wątpliwości, że procedura audytu choć stresująca dla pracowników, służy ocenie i doskonaleniu systemu zarządzania. Elastyczna forma wywiadu daje firmom dostęp do pogłębionej wiedzy na temat zarządzania zasobami ludzkimi. Pozwala wychwycić mocne strony pracowników i jednocześnie zdiagnozować luki w zakresie umiejętności czy kompetencji. Ma to znaczenie w przypadku obsadzania kluczowych stanowisk oraz planowania ścieżek rozwoju, ale także oceny managerów podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Wyniki dobrze przeprowadzonego audytu pracodawca wykorzystuje więc do lepszej oceny potencjału ludzi, planowania odpowiednich szkoleń czy wdrażania systemu ocen okresowych. Wszystko, by efektywniej wykorzystać mocne strony swoich specjalistów, a jednocześnie opracować metodę skutecznej rekrutacji, a także wspierać managerów w mądrym kierowaniu pracą zespołów.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-12-01 10:13
Kariera Komentarze (0)

Bardzo ważne jest, by budować w środowisku biurowym dobre i w miarę trwałe relacje ze współpracownikami. Powinny one opierać się na nie tylko wzajemnej sympatii, ale także na poszanowaniu oraz zaufaniu. Nie bądź jednak zbyt ufny w stosunku do wszystkich osób z  firmy i wystrzegaj się tych, którzy mogą zatruć Ci życie w pracy.

 

Plotkarze

 

 

Nie ma nic złego w luźnych pogawędkach z innymi pracownikami. Miej się jednak na baczności, gdy ludzie wokół Ciebie zaczynają rozsiewać plotki lub dzielić się z Tobą sekretami innych. W każdej firmie znajdzie się co prawda ktoś, kto będzie źródłem najświeższych i najgorętszych informacji, ale Ty zachowaj umiar w rozmowach z nim. Nie chcesz przecież, by ludzie przykleili Ci etykietę plotkarza. Bądź neutralny w swoich osądach oraz nie przyjmuj jako ostateczną prawdę wszystkiego co usłyszysz od innych.

 

 

Firmowe wesołki

 

 

Dobrze jest mieć w firmie osobę, która będzie potrafiła rozbawiać innych, a tym samym jej poczucie humoru rozładuje codzienne stresy i wprowadzi sympatyczniejszą atmosferę do zespołu. Pamiętaj jednak, że zbyt radosne zachowanie może być traktowane przez przełożonego jako niepoważny stosunek do pracy. W przypadku jeśli przebywasz często w towarzystwie takiego pracownika może to także wpłynąć na Twoją reputację. Postaraj się więc ograniczyć kontakty ze zbyt rozrywkowym kolegą z biura zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 


Pesymiści

Nikt nie lubi przebywać w towarzystwie pracownika wiecznie narzekającego albo użalającego się nad sobą. Taka osoba potrafi skutecznie podburzyć także morale innych. Jeśli nie chcesz psuć sobie humoru, nie daj się wciągnąć w dyskusję z wiecznym malkontentem. Możesz spróbować zarazić go optymizmem, jednak nie staraj się na siłę  zmienić jego podejścia do życia.

 

Sabotażyści
To typ ludzi, których obecność zazwyczaj nie wróży nic dobrego. Mogą np. za wszelką cenę negować Twoje zdanie lub pokazywać innym, że Twoje pomysły nie są dobre. Czasem robią to kosztem uzyskania większych przywilejów czy awansu w firmie, w innych przypadkach chcą się chociażby przypodobać szefowi. Dla swojego własnego spokoju oraz komfortu pracy odseparuj się od takiego współpracownika podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Egoiści

 

 

W przypadku, gdy pracujesz zespołowo, Twoim największym problemem może stać się pracownik, który jest egocentrykiem. Taka osoba zazwyczaj podchodzi interesownie do wszelkich form pomocy. Może także mieć kompleks narcyza oraz być przeświadczona o swojej nieomylności. To znacznie może utrudnić Wam wspólną kooperację biurową. W ostatecznym przypadku możesz poprosić szefa o przydzielenie do innego zespołu, by uniknąć współpracy z taką osobą.  

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-11-24 08:55
Kariera Komentarze (0)

Sumiennie wykonujesz swoje zadania i jesteś w 100% skoncentrowany na swojej pracy, ale od kilku już lat omijają Cię awanse. Jednocześnie widzisz, że w Twojej firmie awansują osoby, które spędzają znacznie więcej czasu na życiu towarzyskim biura niż na prawdziwej pracy. Która strategia jest lepsza skoncentrowanie na pracy czy budowanie kręgu znajomości wśród współpracowników?

 Wybór strategii ciężka praca czy czas na pogaduszki?

 

 

Dużą przesadą byłoby powiedzenie, że najważniejszym czynnikiem zapewniającym sukces w firmie jest zbudowanie wokół siebie szerokiego kręgu towarzyskiego. Jak pokazują bowiem przykłady znanych menadżerów, również osoby zamknięte w sobie, skoncentrowane na swoich zadaniach, a nie na biurowych ploteczkach, potrafią odnieść znaczący sukces. Część z nich jest nawet osobami skrajnie nielubiącymi kontaktów międzyludzkich, zasługując sobie na miano robotów czy cyborgów. Z drugiej jednak strony, każda osoba, która ma za sobą co najmniej kilka lat pracy w dużej organizacji (firmie czy urzędzie państwowym) potrafi bez trudu wskazać przykłady karier zawdzięczanych nie tyle kompetencji w jakiejś dziedzinie, ale raczej zbudowaniu sobie odpowiedniej pozycji wśród przełożonych i współpracowników tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Która strategia jest lepsza czy lepiej być pracowitym samotnikiem czy towarzyskim nierobem? W pracy trzeba znaleźć kompromis nie można całej kariery zbudować na znajomościach, prędzej czy później osiągnie się próg swoich kompetencji, powyżej którego bycie miłym i lubianym już raczej nie wystarczy. Z drugiej strony w większości przypadków nie można liczyć, że uda się zbudować karierę w oderwaniu od tego, jak postrzegają nas współpracownicy. Niestety nie ma jednej recepty na sukces, gdyż zależy on od bardzo wielu czynników.

 

Trudność z weryfikacją efektów pracy

 

 

To, czy będziemy dbać o relacje towarzyskie w pracy, czy nie, może zależeć od typu zadań, jakie wykonujemy. Jeżeli efekty naszej pracy łatwo jest zmierzyć (chociażby w postaci dochodu dla firmy), to możemy być pewni, że skoncentrowanie się na pracy prędzej czy później przyniesie pożądany efekt, czyli podwyżkę oraz awans. W zawodach, w których łatwo obliczyć indywidualne sukcesy pracownika, samo tworzenie wokół siebie aury sukcesu niewiele pomoże. Raz na pół roku czy raz na rok dokonywana jest ocena pracy danej osoby (często zwana ewaluacją pracowniczą), a wtedy łatwo zobaczyć, kto jak pracował.

 

Z drugiej jednak strony, jest wiele zawodów, w których efekt pracy jest nieuchwytny, niemierzalny. Jak bowiem sprawdzić, czy rysownik pracujący w agencji reklamowej wykonuje swoją pracę dobrze bądź nie? Jego projekty niektórym osobom mogą się bardzo podobać, inne mogą je uznać za fatalne. Jak ocenić efekty pracy instruktora jazdy samochodem? To przecież nie on zdaje egzamin na prawo jazdy, nie ma wpływu na to, czy jego podopieczny zachował się na egzaminie tak, jak był uczony. Podobne przykłady można wyliczać jeszcze długo, a każdy z nas miał z nimi do czynienia.

 

Również w pracy każdego z nas można znaleźć elementy, które są niemierzalne. Szef kazał pracownikowi zrobić raport, który potem uznał za doskonały pod względem merytorycznym, ale nieczytelny dla odbiorcy. Jednocześnie inne osoby, które ten sam raport czytały (np. koledzy z pracy, którzy mieli go sprawdzić), uznały go za jasny i klarowny. Jak zmierzyć nakład pracy włożony w negocjacje z nowym klientem, które zostały zerwane z niezrozumiałych powodów? Być może cel postawiony przed pracownikiem od początku był nierealistyczny, trudno więc mieć do niego pretensje o porażkę opowiada Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

 

W wyżej wymienionych zawodach bądź typach zadań równie ważne jak kompetencje jest również rozreklamowanie się wśród współpracowników i przełożonych, stworzenie wokół siebie aury sukcesu. Jest bowiem możliwe, że wszystko robisz świetnie ale nikt o tym nie wie (w tym - niestety również Twój szef). Musisz się rozreklamować, a osoby, z którymi pracujesz, musza wiedzieć, że doskonale wywiązujesz się ze swoich zadań.

 

Osobowość szefa oraz współpracowników

 

 

Obrana strategia rozwoju kariery powinna również zależeć od osobowości szefa oraz od cech charakteru osób, z którymi przyjdzie Ci współpracować. Nie wszystkie zespoły będą tolerować osobę niezasłużenie roztaczającą wokół siebie aurę sukcesu, nawet jeżeli będzie ona bardzo towarzyska, a podczas przerw na lunch będzie sypać dowcipami jak z rękawa zauważa Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Jeżeli masz szczęście, trafisz na przełożonego, dla którego najważniejsze są Twoje kompetencje oraz efekty Twojego wysiłku. Jeśli tak się jednak nie stanie, musisz w inny sposób zadbać o to, aby dostać awans bądź podwyżkę. Zwiększysz swoje szanse, jeśli inne osoby będą chwalić Twoją pracę.

 

Kwalifikacje i pozycja zawodowa

 

 

Osoba, która jest cenionym specjalistą w swojej dziedzinie, może sobie pozwolić na to, aby się na co dzień nie przemęczać. Wystarczy, że raz na jakiś czas zabierze głos, doradzi, podpowie, oceni. Resztę czasu może spędzać na kawie lub surfując po internecie. Może się wydawać, że niewiele robi, ale jej opinia ma bardzo duże znaczenie dla firmy. Tego typu zachowanie nie jest jednak zbyt rozsądne w przypadku osoby młodej, bez odpowiedniego dorobku zawodowego.

 

Prawidłowy przepływ informacji

 

 

Należy zwrócić uwagę na bardzo praktyczny aspekt intensywnego uczestniczenia w biurowym życiu towarzyskim. Odcinając się od współpracowników, np. poprzez niewychodzenie na wspólny lunch, odcinamy się również od niezmiernie ważnych informacji. W większości firm wiele informacji rozchodzi się bowiem nie tyle oficjalnymi kanałami, ale raczej przy kawie czy papierosie podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Dzieje się nie dlatego, że ktoś złośliwie blokuje przepływ informacji, ale dlatego, że taka jest po prostu natura dużych organizacji ktoś nie pomyślał, ktoś zapomniał o czymś powiedzieć na oficjalnym zebraniu bądź napisać maila do wszystkich osób w zespole.

 

Osoba, która stoi z boku, nie wychodzi na kawę czy na lunch, może się ku swojemu zdziwieniu dowiedzieć, że jakiś projekt, nad którym pracuje, został przerwany tydzień wcześniej. Może się także dowiedzieć, że szef działu zmienił wytyczne do innego projektu, ale był zajęty, więc nie przekazał tej informacji w mailu bądź na zebraniu, a jedynie o tym wspomniał któremuś z podwładnych, licząc na to, że przekaże to innym osobom. Taka informacja z dużym opóźnieniem dociera to do biurowego samotnika.

 

Przydatność kręgu znajomych

 

 

W normalnych okolicznościach krąg znajomości, jaki ma się w firmie, może nie być najważniejszy. Bywa jednak i tak, że bardzo przydaje się sympatia odpowiednich osób. W ten sposób można uzyskać np. wsparcie w konflikcie z przełożonym. Przydatna może być również nieoficjalna informacja o wakacie na jakimś stanowisku, dzięki czemu można na nie odpowiednio wcześnie zaaplikować, zanim rozpoczną się poszukiwania kandydatów spoza firmy.

 

Sprawiedliwa ocena współpracowników

 

 

Pamiętajmy o tym, że oceniając kogoś jako lenia, spędzającego zbyt dużo czasu na biurowych plotkach, możemy się bardzo mylić. Być może nie wiemy wszystkiego o jego pracy, z czego może wynikać niesprawiedliwa ocena. Osoba oceniana przez nas jako leniwa może być tak naprawdę bardzo wydajna i robi wszystko szybciej niż inni, dzięki czemu ma nieco czasu na biurowe życie towarzyskie. Może być również tak, że rzeczywiście w godzinach pracy nie daje z siebie 100%, ale w zamian część zadań wykonuje w domu. Postarajmy się mieć pewność, zanim obdarzymy kogoś łatką nieroba spędzającego pół dnia na kawie, papierosach i plotkach. No i oczywiście, zanim sami zaczniemy na temat tej osoby plotkować podczas przerwy na kawę czy papierosa... podsumowuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. 

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-11-17 10:14
Kariera Komentarze (0)

Kryzys ekonomiczny sprawia, że wiele osób myśli o zmianie miejsca pracy, a nawet zawodu czy branży. Jak sprawdzić, czy to dobry pomysł, a następnie w mądry sposób zmienić swoje dotychczasowe życie zawodowe?

Rozważ nową branżę

Dla niektórych zmiana branży może być tak samo satysfakcjonująca, jak duży krok w karierze. Warto więc zastanowić się, jak możesz przejść z obecnej pracy do nowego sektora. Dla przykładu, jeśli pracujesz jako księgowy, ale pasjonujesz się muzyką, spróbuj aplikować na posadę w księgowości w przemyśle muzycznym.

 

Zrób research 
Najlepszym sposobem na rozpoczęcie nowej kariery jest szczegółowe zapoznanie się z rynkiem, na który chcesz wejść i zrozumienie, czego pracodawcy oczekują od pracowników. Spróbuj też poznać ludzi pracujących w wymarzonym przez Ciebie zawodzie, np. podczas konferencji i imprez branżowych, a także stwórz swoje CV w sieci zachęca Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Poszukaj realnych możliwości 
W niepewnych ekonomicznie czasach znalezienie nowej pracy może być wyzwaniem, w szczególności, jeśli chcesz całkowicie odmienić swoją karierę. Sprawdź, czy w wybranej przez Ciebie branży pojawiają się oferty pracy. Pomoże Ci w tym funkcja automatycznego powiadamiania o nowych ogłoszeniach na stronie monsterpolska.pl.

 

Określ swoje mocne strony 
Możesz nie mieć zbyt dużego doświadczenia w pracy, o którą się ubiegasz, ale na poprzednich stanowiskach z pewnością rozwinąłeś swoje umiejętności i zdobyłeś cenną wiedzę. Zastanów się, które z tych kwalifikacji przydadzą Ci się w nowej branży i podkreśl to w swoim CV.

 

Popracuj nad listem motywacyjnym
List motywacyjny to idealne miejsce na wyjaśnienie, dlaczego chcesz zmienić swoją pracę. Opisz w nim, jakie są Twoje motywacje, podkreśl entuzjazm i pasję, które zaprocentują w przyszłej pracy zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Dorabiaj 
Jednym ze sposobów na zmianę kariery jest podejmowanie się różnych zleceń jako wolny strzelec lub praca na niecały etat. Pomoże to zbudować Twoje CV i sprawdzić, czy rzeczywiście ta branża jest dla Ciebie. Nawet weekendowy staż pozwoli lepiej poznać specyfikę danej pracy.

 

Wróć do szkoły 
Jeśli chcesz zoptymalizować swoje szanse na zdobycie intratnej posady, warto rozważyć zdobycie niezbędnych zawodowych kwalifikacji na studiach. Studia wieczorowe lub zaoczne możesz z łatwością pogodzić ze swoją obecną pracą. Odpowiednie wykształcenie pozwoli Ci na zdobycie lepszej pensji w nowym zawodzie.

 

Przelicz swoje finanse
Zmiana zawodu może być dużym obciążeniem finansowym, więc powinieneś upewnić się, że możesz sobie na to pozwolić. Miej także na uwadze, że początkowo Twoja pensja może być niższa niż dotychczas, więc zastanów się, czy jesteś w stanie się poświęcić.

 

Siła płynie z pewności 
Miej pewność, że masz ważne powody, dla których chcesz zmienić swoją karierę. Jeśli wiesz, co i dlaczego chcesz zmienić oraz jak możesz to osiągnąć, sukces na pewno przyjdzie bardzo szybko. Bądź także przygotowany, że przyszli pracodawcy będą chcieli te powody poznać, chcąc upewnić się, że Twoja zmiana jest zaplanowana i przemyślana, a nie tylko przed czymś uciekasz podsumowuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-11-03 09:25
Kariera Komentarze (0)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |