iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

W przypadku każdych negocjacji płacowych, gra zaczyna się, gdy pada pierwsza oferta. Jeżeli nie chcesz zgodzić się na proponowane warunki czy rezygnować bez podjęcia walki, musisz wiedzieć, jak mądrze wynegocjować satysfakcjonującą płacę.

 

 

Porad dotyczących właściwego sposobu negocjacji jest wiele. Niestety, większość z nich tak naprawdę nie jest przydatna. I tak według niektórych należy proponować stawkę o 20% większą od tej, którą chcemy otrzymać. Inni natomiast uważają, że należy dodać 10%, ponieważ pracodawcy podczas takich rozmów stosują tzw. technikę niskiej piłki. Metody te mogą się sprawdzić, ale jednak mają istotne wady.

 

Jak zatem wzmocnić swoją kontrofertę i skutecznie wynegocjować satysfakcjonujące wynagrodzenie?

 

1. Przygotuj się

 

 

Przed rozpoczęciem negocjacji poświęć trochę czasu na sprawdzenie standardowego poziomu płac na stanowisku, o które się ubiegasz. Ustal, jaki jest rozsądny przedział wynagrodzenia, podstawowy pakiet świadczeń oraz dodatki pozapłacowe (np. opcje na akcje, premie roczne oraz premie motywacyjne). Dzięki temu dowiesz się, która z propozycji wynagrodzenia mieści się w satysfakcjonującym Cię przedziale.

 

Następnie, na podstawie posiadanych danych, ustal jakie wynagrodzenie Ci odpowiada. Powinieneś umieć udowodnić, że jest ono adekwatne do branży oraz Twoich kwalifikacji, doświadczenia, jak i otrzymanych referencji.

 

Upewnij się, że wymarzone wynagrodzenie odzwierciedla Twoje rzeczywiste potrzeby. Prawdopodobnie możesz mieć problemy ze zmianą warunków po zakończeniu negocjacji, zatem musisz dokładnie poznać swoje oczekiwania przed rozmowami o wynagrodzeniu. To Twoja kontroferta.

 

2. Bądź stanowcza

 

 

Większość negocjujących popełnia błąd podając docelowe wynagrodzenie już w pierwszej kontrofercie i bardzo często muszą się z niej wycofać, ponieważ nie potrafią jej uzasadnić lub spotykają się z nieprzychylną reakcją. Unikniesz tego dzięki zebranym informacjom. Oczywiście możesz zmienić swoje stanowisko, ale tylko w momencie, kiedy druga strona poda Ci przekonujące argumenty.

 

Poprzez przekonujące należy rozumieć takie argumenty, które są poparte dodatkowymi informacjami, uzasadniającymi punkt widzenia. Pracodawca może stwierdzić np: ,,Wiem, że niektórzy z naszych konkurentów proponują wyższe wynagrodzenie. Jednak są to dużo większe firmy. My gwarantujemy, iż Pana/-i zakres obowiązków będzie miał realny wpływ na działanie firmy. Natomiast przykładem nieprzekonującego argumentu, który może paść, jest: ,,Pana/-i oczekiwania są zbyt wysokie. Nie możemy im sprostać.

 

3. Bądź mądra

 

 

Podczas negocjacji Twoim celem jest osiągnięcie satysfakcjonującego Cię porozumienia, a nie wygranie jednej bitwy z pracodawcą. Jeśli Twoja kontroferta nie przybliża Cię do wypracowania porozumienia, nie staraj się bronić jej za wszelką cenę.

 

Zamiast tego, zastanów się, czy istnieją inne rozwiązania, które odpowiadałyby Twoim potrzebom, a ponadto znajdują odzwierciedlenie w faktach. Użyj ich jako nowej oferty. Spożytkuj energię na znajdowanie rozwiązań, a nie na prowadzenie walki.

 

Dobre negocjacje polegają na wymianie pomysłów, możliwych rozwiązań i informacji. Oferty i kontroferty są typowymi krokami na drodze ku osiągnięciu porozumienia. Gdy przedstawiasz swoją kontrofertę, rób to wyłącznie w oparciu o wcześniejsze rzetelne przygotowania i przemyślenia. Jeśli zastosujesz się do tych porad, możesz liczyć na większą efektywność oraz komfort podczas rozmowy, a także na wynegocjowanie wymarzonego wynagrodzenia.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-09-25 11:07
Kariera Komentarze (0)

 Umiejętność słuchania jest doskonałym sposobem na zjednywanie sobie ludzi. W biznesie znacznie ułatwia nam relacje z innymi ludźmi. Osoby, które są komunikatywne są również przebojowe, otwarte i pewne siebie oraz potrafią zarządzać zespołem. Tak rodzą się najskuteczniejsi liderzy i pracownicy. 


Cechy dobrego słuchacza:
    Skutecznie podtrzymuje kontakt wzrokowy ze słuchaczem
    Jest empatyczny, okazuje zainteresowanie problemem słuchacza
    Nie krytykuje
    Jest otwarty i życzliwy
    Wykazuje postawę opiekuńczą i jest gotów, by pomóc
    Jest cierpliwy i nie przerywa
    Zapewnia werbalne i niewerbalne informacje zwrotne

Co robi kiepski słuchacz:
    Jest niecierpliwy, przerywa wypowiedź
    Nie podtrzymuje kontaktu wzrokowego
    Jest rozproszony i nie skupia uwagi na rozmówcy
    Zmienia temat, nie pozwala dokończyć wątku
    Osądza, daje niechciane porady
    Mówi zbyt wiele, za mało słucha

Rozwijaj w sobie umiejętność słuchania
Nieważne na jakim etapie budowania kariery się znajdujesz. Pamiętaj, że umiejętność aktywnego słuchania może znacząco pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu. Każdy, kto myśli o rozwoju zawodowym musi wykazać się bardzo dobrymi umiejętnościami porozumiewania się w pracy. Aktywne słuchanie pomaga w realizacji zadań i osiąganiu celów zawodowych. Ułatwia współpracę, koordynację działań, pomaga w rozwiązywaniu konfliktów w zespołach, dlatego opanowanie tej umiejętności jest konieczne, gdy chcemy naprawdę dobrze kogoś poznać i zrozumieć!

Jak nauczyć się bycia aktywnym słuchaczem
Pamiętaj, że wszystkie umiejętności możesz przyswoić w praktyce. Oto kilka pomocnych wskazówek:
1.    Kontakt wzrokowy utrzymywany od 30 do 60 procent czasu rozmowy.
2.    Lekkie nachylenie ciała w stronę osoby, której słuchamy, ale bez naruszania jej obszaru prywatności.
3.    Używanie zachęcających zwrotów podtrzymujących rozmowę i świadczących zarazem o pilnym słuchaniu.
4.    Powstrzymywanie się od wyrażania własnej opinii przed dokładnym zrozumieniem treści komunikatu i intencji jego nadawcy.
5.    Empatia, czyli próba wejścia w skórę partnera, postawienia się na jego miejscu, współodczuwanie, wczuwanie się w emocje przeżywane przez rozmówcę.
6.    Rozumienie znaczenia body language - języka ciała (mimiki, gestów, postawy ciała).
7.    Dokładna znajomość znaczenia własnego uśmiechu, aby uniknąć nieporozumień wynikających z niewłaściwego odczytania intencji przez rozmówcę (np. uśmiech może być miły, nieśmiały, zachęcający, ironiczny, sarkastyczny, raniący, ośmieszający, lekceważący).

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-08-20 15:58
Kariera Komentarze (0)

Networking opiera się na poznawaniu ludzi, którzy mogą pomóc Ci w rozwoju Twojej kariery. Nie musisz wcale być grubą rybą czy najbardziej towarzyską osobą na świecie, aby nawiązywać kontakty efektywnie. Buduj trwałe, silne relacje z innymi to się opłaca!

Jak jednak zacząć? Najlepiej - krok po kroku. Zacznij od ludzi, których znasz w pracy i życiu prywatnym. Miej oczy szeroko otwarte i wyłapuj informacje, które mogą przynieść Ci korzyść. Bądź otwarty na innych, mniej mów, a więcej słuchaj.

 

Jakie są korzyści networkingu?

 

Wiele dobrych posad nie jest ogłaszanych w gazetach czy na portalach kariery. Wiadomości przekazywane są z ust do ust, a im wyższa pozycja, tym częściej ma to miejsce. Nawet jeśli oferta pracy jest oficjalnie ogłoszona, znajomość z kimś z firmy rekrutującej może przynieść Ci korzyści. Może akurat ta osoba będzie przeprowadzać z Tobą rozmowę, co z pewnością odejmie Ci trochę stresu, albo będzie mogła szepnąć parę dobrych słów na Twój temat do osób prowadzących rekrutację.

 

Networking opiera się na kilku zasadach, według których trzeba postępować:

 

 Liczy się pierwsze wrażenie  zarówno w czasie bezpośredniego spotkania, jak i rozmowy przez telefon czy przez e-maile.

 

 Nie pytaj bezpośrednio o pracę  networking to nie jarmark pracy, ale możliwość zdobycia potencjalnie przydatnych dla nas informacji.

 

 Dawaj i bierz  networking to wymiana obustronna, nie istnieje coś takiego jak darmowy lunch.

 

Zbuduj bazę  wyszukaj informacje o swoich kontaktach zanim się z nimi spotkasz.

 

Myśl wszechstronnie  postaraj się poszerzać swoje kontakty o nowych ludzi, zwłaszcza spoza Twojego dotychczasowego grona znajomych.

 

 Cierpliwość jest cnotą  budowanie bazy kontaktów to długa droga, nie spodziewaj się efektów po pierwszym spotkaniu. 

Budowanie sieci kontaktów

 

Nawet jeśli jesteś nowa w branży, być może masz wiele cennych znajomości, o których dotąd nie myślałaś pod kątem biznesowym. Mogą to być:

 

Znajomi ze szkoły czy studiów

 

- Dalsi członkowie rodziny

 

 - Przyjaciele Twojej rodziny

 

 - Twój lekarz, prawnik czy księgowy

 

- Byli współpracownicy lub szefowie

 

 Członkowie stowarzyszeń, klubów lub innych miejsc, w których udzielasz się towarzysko lub społecznie. 

Zapamiętuj wszystkich, z którymi się spotykasz i rozmowy, które prowadzisz. Staraj się także pozostawać w kontakcie, nawet jeśli aktualnie nie potrzebujesz pomocy. Chyba nie chcesz być znana z tego, że odzywasz się tylko w potrzebie.

 

Spotkania branżowe lub konferencje to dobre miejsce do rozpoczęcia budowania swojej bazy. Musisz wiedzieć, po co tam jesteś i co chcesz uzyskać. Weź ze sobą kilka kopii swojego CV i wizytówek, aby wręczyć je ważnym osobom.

 

Nie czekaj, aż stracisz pracę nim zadzwonisz do ludzi ze swojej branży nawet jeśli szczęśliwie piastujesz niczym niezagrożoną pozycję w swojej firmie, nigdy nie ma pewności, co może czekać za rogiem. Jeśli nie masz jeszcze zbyt dużo doświadczenia, networking może być przerażający. Może Ci się wydawać, że jest dla bardzo pewnych siebie osób, które dostają każdą pracę. Jednak to nie do końca prawda - ludzie używają networkingu jako bardzo cennego biznesowego narzędzia, także Ci nieśmiali. Grunt to robić to umiejętnie. Za pośrednictwem Internetu networking stał się realną możliwością dla wszystkich. Istnieje wiele forów internetowych i stron biznesowych, na których przedsiębiorcy mogą wymieniać się opiniami i swoją wiedzą.

 

Tak długo, jak potrafisz utrzymać granicę pomiędzy prywatnym a zawodowym wizerunkiem w sieci, obecność online to dobry sposób na bycie na bieżąco z branżowymi informacjami, ale pamiętaj to nigdy całkowicie nie zastąpi prawdziwego kontaktu z drugim człowiekiem przestrzega Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-08-10 13:00
Kariera Komentarze (0)

Każda z nas słyszała wiele razy, że ma się tylko jedna szansę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Co więcej, powszechnie wiadomo, że inni wyrabiają sobie opinię na nasz temat już w pierwszych minutach spotkania. 


Także na spotkaniu zawodowym, pierwsze wrażenie może być decydujące. Każdy chce być postrzegany jako profesjonalista - najlepiej już w momencie przekroczenia progu firmy potencjalnego pracodawcy. Wymieniając uścisk dłoni i rozpoczynając rozmowę, to wrażenie powinno się tylko pogłębiać. Poniżej znajdziesz kilka rad, jak sprawić, by zwiększyć swoje szanse na pokazanie się z jak najlepszej strony.

Grunt to dobre nastawienie!

Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, na pierwsze wrażenie wpływa to, co dzieje się, zanim jeszcze wyjdziemy z domu. Często zresztą, to co wydarzy się przed spotkaniem, ma dużo większe znaczenie. To, jak czujemy się o poranku i z jakim nastawieniem się budzimy, najczęściej przekłada się na cały dzień. Jeśli w dniu poprzedzającym rekrutację, stało się coś, co nas bardzo zestresowało lub po prostu nie poszło zgodnie z planem, złe samopoczucie może się za nami ciągnąć. To ważne, aby od razu temu przeciwdziałać, żeby następnego dnia nie zadziałało jak samospełniająca się przepowiednia. 

Warto spróbować poprawić sobie nastrój i zapracować na dobre samopoczucie:

- Pójdź na siłownię - ćwiczenia fizyczne nie tylko wyzwalają endorfiny i poprawiają nastrój, to także szansa, na poprawę naszej kondycji i ogólnej prezencji.
- Obejrzyj komedię - śmiech jest najlepszym lekarstwem na zły nastrój. Obejrzenie przyjemnego filmu, czy opowiedzenie kilku zabawnych historii, mogą odwrócić myśli nawet od czegoś nieprzyjemnego. 
- Odpuść sobie - kiedy nie jesteśmy jednak w stanie zapanować nad negatywnymi emocjami, czasem warto nie robić nic na siłę. Bywa, że lepszym rozwiązaniem jest przełożenie spotkania na inny termin lub odwołanie go, niż przyjście w złym nastroju. W takich warunkach, stworzenie dobrego pierwszego wrażenia będzie bardzo trudne.

Zadbaj o prezencję


Zanim jeszcze otworzymy usta i wypowiemy pierwsze słowa, ludzie wyrabiają sobie opinię na nasz temat. Jest to co prawda niezgodne z zasadą, by nie oceniać książki po okładce, ale to fakt. Wszyscy tak robimy. Warto pomyśleć więc o każdym aspekcie, który sprawi, że będziemy dobrze wyglądać.

- Ubierz się nieco lepiej niż jest to wymagane  na spotkanie zawodowe lepiej jest przyjść ubranym zbyt formalnie, niż zbyt swobodnie. Pamiętaj o tym, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze.  
- Postaw na prostotę i elegancję  rozmowa kwalifikacyjna to nie pokaz mody. Wybierz klasyczny styl i elegancję.
- Pamiętaj o szczegółach  nawet najlepszy strój nie pomoże nam w wywarciu dobrego wrażenia, jeśli do garsonki włożysz trampki lub do sukienki sandały. Warto pomyśleć o wszystkich elementach naszego ubioru i dopasować je do siebie, tworząc gustowną całość.
- Postaw na delikatny makijaż  stosowanie zbyt mocnego makijażu nie jest nigdy dobrym pomysłem. Jednak kobiety, które się malują, są poważniej traktowane w świecie biznesu. Podkreśl swoją urodę, pamiętając o tym, że najważniejszy jest umiar w doborze kosmetyków. 
- Dbaj o postawę  zawsze warto pamiętać o wyprostowaniu się, ściągnięciu łopatek i trzymaniu głowy wysoko. To oznaka pewności siebie oraz twardego stąpania po ziemi.
- Zadbaj o formę  nie wszyscy muszą spędzać długie godziny na siłowni i wypracować sylwetkę atlety, ale dbanie także o ciało, przekłada się na wrażenie, które wywieramy. 

Interakcja
- Uśmiechaj się szczerze   to ważne, jeśli chcemy, aby inni czuli, że jesteśmy uprzejmi i kontaktowi. 
- Wykaż zainteresowanie  zadawaj pytania, zwracaj uwagę na reakcję rozmówcy, ale przede wszystkim słuchaj. 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-08-03 13:06
Kariera Komentarze (0)

Zdecydowałaś się na zmianę i przyjęłaś ofertę nowej pracy? To ekscytujący moment, ale w praktyce wiele z nas stresuje wręczenie wypowiedzenia naszemu obecnemu pracodawcy. Ważne, aby odpowiednio to zrobić i nie spalić za sobą mostów. Świat jest mały, a powiedzenie to jest bardzo prawdziwe również w kwestiach zawodowych. Kręgi zawodowe, w których funkcjonujemy, zazębiają się ze sobą, a tego typu informacje szybko się rozchodzą. Może się okazać, że opinia o Tobie wyprzedzi Ciebie samą w nowej pracy. Sprawdź, jak przejść przez ten proces i ochronić swoją reputację.

Rozmowa sam na sam
Jeśli zdecydowałaś się na nowe wyzwanie zawodowe, to pierwszą przeszkodą na Twojej drodze będzie powiedzenie o tym szefowi. Jeśli nie lubisz konfrontacji, wysłanie e-maila z informacją, że odchodzisz może wydawać się kuszące. Postaw się jednak na miejscu swojego przełożonego i pomyśl, jak sam byś zareagowała na tak przekazaną informację. Otwarta rozmowa w cztery oczy, jeszcze zanim podzielisz się wiadomością ze współpracownikami, będzie dowodem na to, że szanujesz firmę i swojego managera. 

 


Emocje pod kontrolą
Jeśli myślisz o daniu ujścia swojej frustracji, przeanalizuj to w szerszej perspektywie i zastanów się, co może z tego wyniknąć. Może chwilowa satysfakcja, ale prawda jest taka, że nigdy nie wiesz, kogo spotkasz na swojej drodze zawodowej. Twój znienawidzony szef jutro może okazać się potencjalnym klientem. Dlatego lepiej swoje żale i pretensje zachować dla siebie. Osoby, które są w stanie utrzymać dobre relacje z byłymi pracodawcami, otrzymują dobre referencje, możliwość ponownego zatrudnienia w swojej starej firmie, lepsze perspektywy zawodowe oraz dobre kontakty, które mogą zaowocować w przyszłości.

 

Doceń aktualnego pracodawcę
Każda z nas chciałby, aby taka rozmowa trwała najkrócej jak to możliwe. Jednak w takiej sytuacji szef zasługuje na wyjaśnienie Twojej decyzji. Bądź optymistką i powiedz co zawdzięczasz firmie i swojemu szefowi. Podziękuj za szansę, jaką Ci dano i podkreśl, ile się nauczyłaś. Grzecznie wyjaśnij, dlaczego odchodzisz skup się raczej na korzyściach z nowej pracy, a nie na rzeczach, które przeszkadzały Ci w obecnej firmie. Poinformuj szefa, kiedy dokładnie chcesz odejść. Zadbaj o to, aby mieć to wszystko na piśmie.

 


Nie obniżaj standardów
Ustal, jaki okres wypowiedzenia Cię obowiązuje. Prawdopodobnie w tym czasie będziesz mniej zaangażowana w codzienną pracę zespołu. Pamiętaj, że to nic osobistego. To część procesu przekazania Twoich obowiązków, a nie powód, abyś mniej się angażowała w pracę. Powinnaś pracować tak, jakbyś chciała zostać pracownikiem miesiąca. Obniżenie swoich standardów na ostatniej prostej, może spowodować, że lata ciężkiej pracy pójdą na marne i pozostawisz po sobie negatywne wrażenie. To z kolei może wrócić do Ciebie przyszłości w nieoczekiwanym momencie.

Zadbaj o referencje i kontakty
Na koniec zadbaj o to, żeby pozostać w kontakcie z osobami, które poznałaś w pracy i swoimi mentorami, nie tylko z przyjaciółmi. Postaraj się uzyskać zgodę kogoś z firmy, aby w przyszłości udzielił Ci referencji. Zrób listę osób, które mogą się okazać pomocne w Twoim dalszym życiu zawodowym i upewnij się, że w mailu pożegnalnym pozostawisz swoje namiary. Wyjście na wspólnego pożegnalnego drinka może być dobrym pomysłem, ale uważaj, aby nie powiedzieć lub zrobić czegoś, czego będziesz potem żałować. Jeśli zostaniesz poproszona o powiedzenie kilku słów do całego zespołu na pożegnanie, krótkie dziękuję będzie wystarczające, szczególnie, jeśli wcześniej porozmawiasz z każda osobą, której chciałbyś podziękować w specjalny sposób.

 

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-07-27 12:55
Kariera Komentarze (0)

Istnieje cały zestaw umiejętności biznesowych, które uważane są za uniwersalne i znajdą zastosowanie w różnych branżach. Nieważne więc, czy jesteś świeżo upieczoną absolwentką, czy masz długoletnie doświadczenie w pracy, odśwież 6 podstawowych kompetencji, a wspomoże Cię to w osiągnięciu sukcesu na rynku pracy.

Wystąpienia publiczne: w przypadku zajęcia, w którym wymagana jest nienaganna autoprezentacja, częste spotkania z Klientami czy efektywna sprzedaż bezpośrednia, niezbędna jest odwaga i otwartość. Jeśli nie posiadasz zdolności wystąpień publicznych, Twoja kariera może nie nabrać tempa, a Ty sama poczujesz, że nie możesz w pełni się rozwinąć. Na szczęście takie kwalifikacje można odpowiednio szlifować. Nie bój się brać udziału w debatach, wypowiadaj się często na forach lub specjalnych grupach dyskusyjnych, do których możesz się zapisać. Zastanów się, co najważniejszego chcesz przekazać publiczności i czym ją zaciekawić, a zdobędziesz uznanie i nauczysz się cennej sztuki przemawiania.

 

Praca zespołowa: większość firm, z którymi będziesz miała okazję współpracować stawia na współdziałanie w grupach. To okazja do wymiany myśli, dzielenia się pomysłami, które później można rozwinąć w ciekawe projekty. Jako członek takiego zespołu przede wszystkim szanuj zdanie każdego, nawet jeśli się z nim nie zgadzasz. Staraj się także uczyć jak najwięcej od pracowników starszych stażem, których możesz uczynić swoimi mentorami. Gdy posiadasz dłuższy staż pracy nie narzucaj swojego autorytetu i zdania. Pozwól wykazywać się innym, w luźnej i przyjemnej atmosferze dyskusji.

 

Umiejętność radzenia sobie ze stresem: na praktycznie każdym stanowisku napotykamy na sytuacje, które mogą wywołać w nas napięcie. Czasem źródłem problemu są konflikty ze współpracownikiem, innym razem np. osoba przełożonego lub niemiły Klient. Sztuką jest znaleźć punkt równowagi, w którym będziemy umieli rozluźnić się i wyciszyć. Ważne też, by nie przynosić swoich frustracji do domu, bo mogą negatywnie oddziaływać na członków rodziny.

 

Pokora i cierpliwość: metodą małych kroków, poprzez swoje zaangażowanie oraz pracę można osiągać kolejne szczeble kariery. Nie nastawiaj się na szybkie wyniki w krótkim czasie, tylko odpowiednio przemyśl swoją karierę. Bądź wytrwała i konsekwentnie realizuj cele zawodowe, które sobie nakreślisz. Pamiętaj, że masz również prawo popełniać błędy, a kluczem do sukcesu jest uczenie się na nich.

 

Dokształcanie się: pracownicy, którzy z zapałem opowiadają o swojej branży i mogą pochwalić się obszerną, stale aktualną wiedzą na jej temat, prawdziwie imponują innym. Czytaj więc magazyny, serwisy, książki czy publikacje branżowe. Jeśli masz niedosyt informacji pomyśl o kursach, szkoleniach podnoszących Twoje kwalifikacje. Nie zamykaj się na nową wiedzę, bo ta pociąga za sobą wyzwania i otwiera szereg możliwości.

 

Umiejętność zarządzania czasem: wiele osób ma nie lada problem z ustaleniem priorytetów codziennych zadań i takim planowaniem, by móc zdążyć ze wszystkimi projektami w wyznaczonych terminach. Ustal od nowa cele, które są najważniejsze dla Twojej pracy, ułóż plan pracy oraz określ limity czasowe na wykonanie poszczególnych zadań. Sprawdź również, które cele zajmują Ci najwięcej czasu, a wówczas sprawdź dlaczego tak się dzieje i co możesz zrobić, by nie mieć opóźnień. Nie bój się także prosić o pomoc innych, jeśli nie możesz zrobić wszystkiego na raz.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-07-13 10:47
Kariera Komentarze (0)

Bycie menadżerem wiąże się z koniecznością podejmowania decyzji. Nie można ich ciągle zmieniać, obawiając się konsekwencji. Nie tylko utrudnia to pracę podwładnym, ale i podkopuje autorytet niezdecydowanego menadżera.

Często można się spotkać z powiedzeniem "nie ryzykuje tylko ten, kto nic nie robi". Wielu menadżerów, czasami zajmujących nawet bardzo eksponowane stanowiska, obawia się jednak konsekwencji swoich działań i swoich decyzji dotyczących pracy ich podwładnych. Starając się jak najbardziej uniknąć ryzyka i narażenia komukolwiek, odkładają podejmowanie decyzji bądź ciągle je zmieniają. Efektem takiego zachowania jest poważne utrudnienie pracy ich podwładnym, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw czy instytucji zarządzanych centralnie. Osoba, która często zmienia zdanie, sama może się pogubić w tym, jakie stanowisko zajmowała w danej sprawie. Skutek bywa taki, że to podwładny zostaje obarczony odpowiedzialnością za ewentualne błędy, gdyż jego szef się do nich nie przyzna, a podwładny nie będzie mógł w żaden sposób udowodnić, że wykonywał tylko polecenia. Nawet jeżeli menadżerowi uda się w ten sposób uniknąć odpowiedzialności, to niszczy tym samym swój autorytet w podlegającym mu zespole. Oznacza też, że nie nadaje się na swoje stanowisko, gdyż jego zajmowanie daje nie tylko przywileje (pensja, prestiż, ciekawe zadania), ale i obciążenia. Czasami podjęcie decyzji wiąże się ze sprzeciwieniem komuś - np. niezadowolonemu klientowi bądź menadżerowi innego działu. Naraża to menadżera na konflikt, jest to jednak sytuacja nieunikniona na kierowniczych stanowiskach. Raz na jakiś czas menadżer powinien wyrazić swój sprzeciw wobec danej sytuacji, chociażby po to, aby dostrzegli to jego podwładni.

 

Jak sobie radzić z szefem często zmieniającym swoje zdanie?

 

Pierwsza metoda, którą można zarekomendować, jest bardzo skuteczna, ale czasami niezwykle trudna do wykonania. Polega ona po prostu na tym, aby realizować polecenia szefa tak szybko, jak to tylko możliwe, nie czekając, aż zmieni zdanie. Nawet jeżeli podejmie on inną decyzję dotyczącą jakiegoś działania, będzie już za późno na zmianę, poza tym ewentualne zmiany pociągałyby za sobą konieczność tłumaczenia się przed klientem czy przed szefem firmy. Druga metoda radzenia sobie z szefem, który często zmienia podjęte decyzje, to zabezpieczenie się przed negatywnymi konsekwencjami owych zmian. Pracownik powinien starać się mieć kolejne decyzje szefa na piśmie. W przypadku niepowodzenia, zamiast odwoływać się do tego, co szef powiedział (a czego może już nie pamiętać), będzie można łatwo wskazać, kto jest odpowiedzialny za złą decyzję. Pracownik, którego szef po raz kolejny zmienia zdanie, może się również odwoływać do argumentów racjonalnych, powołując na wydajność pracy. Każda zmiana oznacza bowiem więcej czasu na realizację danego działania. Zmiany można zatem wprowadzać, ale tylko do pewnego etapu, po osiągnięciu którego należy przejść do dalszej części zadania. Podlegając osobie, która często zmienia swoje decyzje, pracownicy muszą wspólnie wypracować jakąś metodę działania. Powinni się nawzajem wspierać i nie bać się przypomnieć szefowi, jakie wcześniej było jego zdanie w danej kwestii. Taka postawa prezentowana przez dłuższy czas może zmienić postępowanie szefa, uświadamiając mu, że musi ponosić konsekwencje swoich decyzji.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-07-06 16:53
Kariera Komentarze (0)

 Możliwe, że każdy starający się o pracę ma za sobą kilkadziesiąt rozmów kwalifikacyjnych. Niektóre można zaliczyć do bardziej profesjonalnych, inne do mniej standardowych. Jedno jest pewne - pomysłowość rekruterów jest naprawdę na wysokim poziomie. Świadczą o tym pytania, jakimi potrafią szczerze zaskoczyć kandydatów.

Oto przykładowych 10 oryginalnych pytań:

 

1.      Wyjaśnij pojęcie baza danych w trzech zdaniach aby zrozumiał to 8-latek.

 

2.      Czy jest Pani osobą wierzącą i czy jest Pani zwolenniczką bicia dzieci?

 

3.      Dlaczego szampony do włosów są w różnych kolorach a piana zawsze biała?

 

4.      Proszę omówić budowę łyżki do zupy.

 

5.      Czy spędza Pani aktywnie czas wolny?

 

6.    Jak Pana/Pani zdaniem zmieniłby się świat gdyby możliwa stała się... teleportacja?

 

7.      Po co psom ogon ? Proszę wymienić 3 funkcje...

 

8.      Gdybyś miał zostać superbohaterem, którego byś wybrał?

 

9.      Wymień 5 zastosować słomki.

 

10.  Czy przyjeżdżałaby Pani do pracy hulajnogą, gdyby Putin zakręcił kurek z ropą i gazem?

 

 

 

Niektóre z tych pytań są naprawdę zaskakujące i mogą zwalić z nóg kandydata, dlatego też nie wolno takich pytań bagatelizować czy traktować jako ciekawostki i się z nich śmiać, ale solidnie się do nich przygotować, ponieważ nie wiemy jakie pytanie dostaniemy na rozmowie o pracę.

 

 

A jak odpowiadać na takie pytania?

 

Bardzo często nie ma tutaj dobrych i złych odpowiedzi. Do tych bardziej zwykłych najlepiej szczerze, ale z umiarem. A na te bardziej dziwne - liczy się szybkość reakcji kandydata oraz pomysłowość w znalezieniu rozwiązania. Im bardziej nieszablonowe pytanie, tym większe pole do popisu dla naszej kreatywności. Ważne, żeby nie poddać się panice, tylko wejść w konwencję pytania i poddać się rozwiązaniu. Najczęściej pierwsze pomysły są najlepsze.

 

 

W jakim celu rekruter  zadaje nam takie pytania?

 

Na pewno nieraz przygotowując się do rozmowy o pracę, trafiłaś w sieci na rozmaite pytania czy konsultując się ze znajomymi. I też nie raz zadawaliście sobie pytanie czy odpowiedzi na te nieszablonowe, dziwne czy śmieszne pytania do czegokolwiek się przydają? Można stwierdzić, że wcale nie są one takie bez sensu. Wiadomo, to zależy od stanowiska na jakie aplikujemy, ale często HR-owiec zadaje podobnie wymyślne pytania osobie, od której wymagana jest pomysłowość, kreatywność, a także spontaniczność czy umiejętności szybkiego wymyślenia niestandardowego rozwiązania w trudnych sytuacji. To też dobry sprawdzian reakcji na sytuacje stresowe z pewnością odpowiadający kandydat zaczyna się dziwnie zachowywać, pomimo, że bardzo się stara, żeby wypaść jak najlepiej. Ale różnie ludzie zachowują się w sytuacji stresowej i takie pytania właśnie mają za zadanie sprawdzić jakie reakcje wywołuje u nas stres czy zaskoczenie i na ile potrafimy sobie z nimi radzić. Konkurs był świetną okazją do poznania i zweryfikowana tych nieszablonowych pytań jakie nierzadko uczestnicy rozmów kwalifikacyjnych dostają w ramach testów na stresowe sytuacje. Pytania nie mają konkretnych form czy są z jakiejś konkretnej dziedziny. Wszystko zależy od pomysłowości osoby prowadzącej rozmowę kwalifikacyjną. Jednak najgorsza tematyka jaka może się trafić na niewygodne pytanie to dotyczące samego rekrutującego czy odnośnie naszej byłej pracy. Wtedy trzeba się wykazać niezłą dyplomacją.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-06-29 13:57
Kariera Komentarze (0)

Liczba użytkowników portali społecznościowych stale wzrasta. Korzystamy z nich coraz częściej i więcej. Na Facebooka wchodzimy również w pracy, co nie podoba się pracodawcom. Według badania Globalne zagrożenia bezpieczeństwa IT, przeprowadzonego przez Kaspersky Lab, prawie firm (72%) ogranicza dostęp pracownikom do portali społecznościowych. Czy to dobre rozwiązane?

Wady i zalety
Przedsiębiorcy argumentują potrzebę ograniczania dostępu, np. do Facebooka, troską o wydajność pracowników, bezpieczeństwo danych i politykę prywatności firmy. Rzeczywiście, Internet, oprócz niesamowitych możliwości, niesie też zagrożenia dla biznesu. Stąd właściciele firm, w interesie swoich przedsiębiorstw, zakazują korzystania z danych portali, blokują lub ograniczają do nich dostęp, bądź wprowadzają szczegółowe zasady korzystania z nich w godzinach pracy. Zdarzają się też zwolnienia pracowników za nieprzestrzeganie polityki firmy w zakresie korzystania z social mediów w pracy.
 
Przeciwnicy ograniczania lub blokowania dostępu do mediów społecznościowych w miejscu pracy argumentują, że działania te mogą prowadzić do obniżenia zadowolenia z zatrudnienia i spadku efektywności pracowników, spowodowanej m.in. frustracją spowodowaną rygorystycznymi zasadami. 
 
Pracodawcy dostrzegają jednak także pozytywne strony portali społecznościowych. Dzięki nim pracownicy są na bieżąco z wieloma informacjami, które mogą wykorzystać w swoje pracy. To także dobre narzędzie do szybkiego kontaktu z innymi. Co więcej, są branże, w których nie da się pracować bez dostępu do social mediów, jak np. reklama, PR czy HR. Portale typu Facebook stały się zatem narzędziem codziennej pracy, źródłem interesującej i przydatnej wiedzy, sposobem na szybką komunikację i rekrutację pracowników.
 
Jak korzystać z social mediów w pracy?
Przede wszystkim z głową. Bez względu na wady i zalety mediów społecznościowych, używanie Internetu w pracy dla celów prywatnych budzi wątpliwości, dlatego warto zastanowić się, jak korzystać z nich w sposób rozsądny, nie narażając firmy na straty, a nas na utratę pracy. Na początek warto zapoznać się z zasadami, jakie obowiązują w miejscu pracy. Brak znajomości reguł nie zwalnia nikogo z odpowiedzialności i konieczności ich przestrzegania, dlatego trzeba dowiedzieć się, co wolno w godzinach pracy, a czego nie, i czy wśród obostrzeń są zasady związane z aktywnością w mediach społecznościowych również poza godzinami pracy. To może budzić sprzeciw pracowników i jest to dosyć kontrowersyjna kwestia, ale to niezwykle istotne, ponieważ osoby zatrudnione w danej firmie są jej ambasadorami, twarzami, i od tego, jak są postrzegani, zależy to, w jaki sposób jest oceniany ich pracodawca.
 
Jeżeli portale społecznościowe, tj. Facebook, są traktowane jako drobna przerwa w pracy, chwila na relaks i odświeżenie umysłu, a korzystanie z nich nie wpływa na efektywność pracownika, żaden rozsądny pracodawca nie będzie kruszyć o to kopii. Natomiast jeśli sytuacja jest odwrotna i pracownik traktuje pracę jako przerwę od Facebooka, wówczas pojawia się problem i przełożony musi interweniować. Dlatego należy zastanowić się, czy ilość czasu, jaką poświęcamy na aktywność w mediach społecznościowych w godzinach pracy, nie jest zbyt duża. 
 
Warto również zwrócić uwagę na treści, jakie zamieszczamy na prywatnych profilach. To, co piszemy, udostępniamy czy lubimy, bardzo wiele mówi o nas nie tylko prywatnie, ale też zawodowo. Niekoniecznie może się to spodobać naszym przełożonym. Jeśli zaś nie chcemy się aż tak kontrolować i ograniczać, warto pamiętać o odpowiednich ustawieniach prywatności. Dzięki nim można dodawać swobodnie treści, których nie zobaczy np. szef lub współpracownicy czy inne niepożądane, przypadkowe osoby. 
 
Sztuka korzystania z portali społecznościowych, szczególnie w pracy, wymaga znalezienia złotego środka, który z jednej strony zapewni pracownikowi komfort w dostępie do informacji, komunikacji ze znajomymi, możliwość wyrażania siebie, a z drugiej strony da pracodawcy poczucie, że korzystanie z social mediów przez pracowników nie obniża ich wydajności pracy, nie zmniejsza jej jakości oraz nie zagraża bezpieczeństwu danych firmy. Dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza w małych firmach lub zespołach, jest wspólne ustalenie zasad w zakresie korzystania z mediów społecznościowych i Internetu w celach prywatnych w godzinach pracy. Jeśli w zespole panuje wzajemny szacunek i zdroworozsądkowe podejście, nie będzie problemu z przestrzeganiem reguł wypracowanych razem.
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-06-22 11:05
Kariera Komentarze (0)

Dobra atmosfera w biurze wpływa na stosunek pracowników do wykonywanych przez nich zadań, a umiejętność utrzymywania dobrych i pełnych szacunku stosunków z kolegami z pracy to również czynnik, od którego zależy nasze zadowolenie. Jeśli jednak masz z jakiegoś powodu wrażenie, że nie jesteś zbytnio lubiana przez zespół, przeanalizuj kilka poniższych sygnałów.  

 
Nigdy nie słyszysz nic negatywnego 
Wydaje to się sprzeczne z zasadami logiki, ale jeśli nikt nie ma Ci oficjalnie nic do zarzucenia, najczęściej tłamsi swoje uczucia głęboko w sobie i nie chce przyznać, że nie przepada za Tobą. Zwłaszcza jeśli czujesz jednocześnie, że atmosfera jest napięta, a mimo to wszyscy udają, że jest w porządku. Nikt przecież wprost nie przyzna się do niechęci wobec Ciebie. Przeanalizuj więc swoje zachowanie i sprawdź, czy jest coś, czym mogłaś zniechęcić do siebie ludzi.
 
Jesteś pomijana
Słyszysz, że pracownicy żywo dyskutują w pokoju socjalnym, a Twoje próby miłego włączenia się do rozmowy kończą się ich ciszą? Albo zauważasz, że otrzymujesz coraz mniej maili w komunikacji wewnętrznej i umyka Ci wiele ważnych spraw z życia biurowego? To sygnał, że jesteś celowo nie uwzględniana i powoli wykluczana ze społeczności biurowej. 
 
Przykładowo, jeśli Twoi współpracownicy stale nie zapraszają Cię na wspólny lunch, Twoją pierwszą reakcją będzie obwinianie ich za wykluczenie Cię. Jednakże, zamiast skupiać się na nich, powinnaś zastanowić się, dlaczego ludzie traktują Cię w ten sposób.
 
Jesteś atakowana za osiągnięcia
Sukces ma swoją cenę i każdy dochodzi do niego swoimi własnymi metodami. Czasem Twoje spektakularne osiągnięcia mogą stać się jednak obiektem zazdrości. Wówczas z reguły nie możesz nic na to poradzić. Z drugiej strony gdy sama obnosisz się ze swoimi osiągnięciami, automatycznie sprawiasz, że ludzie nie traktują Cię życzliwie. Zamiast przechwalać się, wykorzystaj swoje cenne umiejętności do pomocy innym. Jeśli udało Ci się np. zrealizować ciekawy projekt -  posłuż dobrą radą pracownikom, którzy również pracują nad istotnymi dla nich zadaniami. Na pewno zyskasz dzięki temu więcej zwolenników, a wyciągając pomocną dłoń, zbliżysz się i lepiej poznasz kolegów.
 
Jesteś celem plotek
Gdy ludzie unikają lub śmieją się z Ciebie, albo co gorsza dochodzą do Ciebie niepochlebne plotki o Twojej osobie, to bardzo niepokojący sygnał, że toczona jest przeciwko Tobie cicha wojna. Pod żadnym pozorem nie udawaj, że nic się nie stało albo nie bagatelizuj sytuacji, z nadzieją że sama się rozwiąże. Tym bardziej musisz za wszelką cenę dowiedzieć się, czym mogłaś zawinić, że zespół tak Cię nie lubi. Zacznij od rozmowy z jedną osobą, by wybadać grunt i później móc podjąć strategię odzyskiwania dobrego wizerunku. 
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-06-15 12:57
Kariera Komentarze (0)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |