iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

W pracy spędzamy dużą część naszego życia, dlatego chcemy dobrze czuć się w towarzystwie współpracowników.  Nic więc dziwnego, że czasem na rozmowie kwalifikacyjnej mniej mówi się o samej pracy i doświadczeniu, a więcej czasu poświęca się na poznanie drugiej osoby. Obie strony mają nadzieję, że zaiskrzy, pojawi się między nimi chemia i uda się im dopasować.

1.    Szukamy w Google informacji na swój temat

Przeszukiwanie Google, sprawdzanie Facebooka i Twittera, podpytywanie wspólnych znajomych to częsta praktyka zarówno przed pierwszą randką, jak i spotkaniem w sprawie pracy. Staramy się skorzystać ze wszystkich dostępnych źródeł, aby jeszcze przed spotkaniem wiedzieć jak najwięcej na temat osoby, z którą jesteśmy umówieni. Rekruterzy robią to samo! Dlatego warto szukać informacji i już na początku mieć kilka punktów przewagi. Mając taką świadomość, warto upewnić się co mówi o nas wyszukiwarka. Jeśli Twój profil w mediach społecznościowych jest zbyt wyluzowany, lepiej usuń z niego nieciekawe posty, albo przynajmniej sprawdź i zmień swoje ustawienia prywatności. Możesz także pokusić się o kreowanie swojego profesjonalnego wizerunku poprzez dodawanie takich postów i zdjęć, które uczynią z Ciebie osobę, z którą każdy będzie chciał pracować. Dla przykładu, w opisie naszego profilu w serwisie LinkedIn warto dodać słowa kluczowe charakterystyczne dla stanowiska, jakie chciałbyś zajmować albo zacząć tweetować newsy ciekawe dla naszej branży.

2.    Nie wiemy w co się ubrać

Ną dwie szkoły w kwestii doboru stroju na pierwszą randkę: albo zakładamy to, w czym się dobrze czujemy i wyglądamy korzystnie, albo dopasowujemy strój do osoby, z która mamy się spotkać, nawet za cenę wygody. To elegancka osoba? Lepiej odpuścić sportowe obuwie. Wyluzowana? Możemy sobie pozwolić np. na skórzaną kurtkę. Tak samo jest w przypadku spotkań w sprawie pracy. Niektórzy mają jeden garnitur, który zakładają na każda okazję, a inni dobierają ubranie tak, aby powiedziało o nich jak najwięcej. Co zatem na siebie założyć? Po pierwsze najlepiej, aby było to coś, w czym czujemy się komfortowo. Doda nam to pewności siebie i wiarygodności. Po drugie pamiętajmy o tym, aby się nie przebrać! Zawsze zakładajmy strój stosowny do okazji rozmowa kwalifikacyjny to nie spotkanie na plaży, więc japonki, czy krótkie szorty zdecydowanie nie pasują. Po trzecie, dobrze jest przymierzyć ubranie dzień przed spotkaniem. Dzięki temu unikniemy porannego stresu związanego z przebieraniem i nie spóźnimy się na rozmowę.

3.    Wyrabiamy sobie opinię opierając się na wyglądzie

Ma modne okulary? Pewnie jest hipsterem. Pracuje na Androidzie? Z pewnością jest fanem technologii. Krzyżuje ręce? Pewnie jest arogancki. Podczas gdy takie przesłanki mogą rządzić naszymi ocenami na Tinderze, rozmowy kwalifikacyjne to zupełnie inna sprawa. Nie warto wyrabiać sobie opinii na czyjś temat bazując jedynie na jego wyglądzie zewnętrznym (wiecie jak wyglądał Bill Gates?). Może zdarzyć się tak, że nie spodoba nam się prezencja osoby, z którą mamy spotkanie, jednak ta sama osoba może być najlepszym szefem na świecie! Poza tym to, że wygląda niekorzystnie, wcale nie znaczy, że taki jest może to być tylko maska, kreacja przygotowana na spotkanie kwalifikacyjne. Unikaj więc oceniania książki po okładce.

4.    Jesteśmy oceniani po tym jak traktujemy innych

Spotkanie w sprawie pracy może rozpocząć się jeszcze zanim wejdziemy do biura na parkingu, w recepcji, czasem nawet jeszcze kiedy jesteśmy w drodze. Możemy nawet nie wiedzieć, że osoba, która siedzi obok nas to rekruter w firmie, w której staramy się o pracę. Grzeczność i kultura osobista to podstawa zarówno na randce, jak i na rozmowie kwalifikacyjnej. Na randce druga strona będzie obserwowała jak zachowujemy się, np. w stosunku do kelnera, a w firmie, do której aplikujemy z pewnością zwrócą uwagę na to jak odnosimy się do pracowników budynku. Szczególnie w tym ważnym momencie postarajmy się, aby każdy zapamiętał nas jako miłą i kulturalną osobę.

5.    Spędzamy kolejne 3 dni czekając na telefon

Spotkanie było świetne. Wydaje się, że druga strona również była zadowolona. Teraz trzeba czekać. Więc czekamy. Tak samo jak w świecie randek, gdzie słowa miło spędziłem czas wybrzmiewają jeszcze długo po spotkaniu, po rozmowie kwalifikacyjnej również czekamy na coś, co podtrzyma magię spotkania. W tym czasie warto wysłać maila, aby pokazać zainteresowanie pracą. Możemy pozwolić sobie na to, aby podsumować spotkanie, powiedzieć, że nam się podobało, a nawet nawiązać do żartu na temat uczelni, o której była rozmowa czy przesłać namiar na meksykańską restaurację, o której dyskutowaliście.
Jeśli czujemy się dobrze po spotkaniu, możemy mieć nadzieję, że zostaniemy zaproszeni na kolejne i być może będzie to początek nowego, długotrwałego związku!

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-09-29 16:32
Kariera Komentarze (0)

Wykonywana przez nas praca z reguły jest głównie źródłem zarobku, który ma nam gwarantować życie na odpowiednim poziomie. Inne aspekty to zawodowa satysfakcja, chęć rozwijania się. W grę wchodzą także kwestie takie jak dodatkowe benefity i korzyści płynące z wykonywania danej pracy, które mogą być powodem do wyboru kariery w konkretnej branży.  

W większości przypadków dodatkowe korzyści płynące z wykonywania danego zawodu wpisane są w zakres obowiązków na danym stanowisku lub kulturę firmy. Jednak nie zawsze oznacza to, że otrzymujemy je wszystkie w momencie podjęcia zatrudnienia. Jeśli wiesz, że Twoja praca daje dodatkowe możliwości i korzyści postaraj się o nie. Jeśli znasz swoją wartość dla przedsiębiorstwa, z pewnością łatwiej Ci będzie o nie zawalczyć. Pracodawcy lubią dbać o swoich najlepszych pracowników i starają się im zapewnić takie warunki, w których będą mogli się rozwijać, czerpać satysfakcję z pracy i nie będą zastanawiali się na zmianą.

Benefity do wynagrodzenia
Dodatkowe korzyści z pracy mogą przybierać różne formy. Bilety do kina, zwrot pieniędzy za dojazdy do pracy, dofinansowanie do posiłków w firmowej stołówce to tylko przykłady. Jeśli chcesz z nich korzystać, a nie są przydzielane domyślnie, upewnij się, że Twój szef wie, iż jesteś nimi zainteresowany. Korzystaj z zaproszeń na firmowe spotkania, pojawiaj się tam, gdzie mogą na Ciebie czekać dodatkowe korzyści. Nie bądź zbyt selektywny. Jakość dodatków i benefitów bywa różna, jednak jeśli nagle zaczniesz ignorować pojedyncze zaproszenia, możesz w pewnym momencie zostać zapomniany.

Wartością dodaną do pensji będzie także możliwość pracy zdalnej, zagraniczne, służbowe wyjazdy czy urlopy naukowe. Wynikają z reguły systemu pracy, w jakim funkcjonuje firma i zajmowanego stanowiska. W tym przypadku najważniejsze jest, żeby przynosiły korzyści zarówno pracownikowi, jak i pracodawcy.

Dziennikarz na wystawie, marketingowiec w podróży
Każdy zawód ma swoje charakterystyczne cechy, daje specyficzną wiedzę i doświadczenie. W różnych branżach możemy także spodziewać się różnych benefitów. Na co może liczyć nauczyciel, a na co finansista?

Dziennikarstwo - nieważne, czy zajmujesz się modą, finansami, sztuką, sportem czy urodą. Jako dziennikarz będziesz mógł liczyć na darmowe zaproszenia na różnego rodzaju pokazy, targi, wystawy i konferencje. Twoja dziennikarska legitymacja nie raz ułatwi Ci wejście na wydarzenia specjalne, a nawet może pomóc zapewnić lepsze miejsca na interesującym Cię spotkaniu. Z reguły będziesz mógł także liczyć na zwroty kosztów podróży czy jedzenia. W końcu bywanie będzie jednym z Twoich zawodowych obowiązków.  

Szkolnictwo - oczywistą korzyścią bycia nauczycielem czy wykładowcą są wakacje. Długi okres, w którym nie odbywają się lekcje można spędzić na odpoczynku, jednocześnie mając zapewnioną pracę i wynagrodzenie. Korzyścią są także środki finansowe na rozwijanie kariery, różnego rodzaju szkolenia i seminaria, których celem jest zdobywanie nowej wiedzy i podnoszenie nauczycielskich kwalifikacji. Dodatkową zaletą mogą być dotowane posiłki w szkolnej stołówce czy możliwość korzystania z zasobów szkoły, takich jak siłownia czy sala komputerowa.

Bankowość - wchodząc do świata wielkich pieniędzy i inwestycji możesz być pewien, ze nawet nie będąc top menedżerem, ale członkiem zespołu przyczyniającym się do sukcesu firmy, będziesz mógł liczyć na benefity. Wstęp na klubów sportowych, opłacane przez firmę przejazdy taksówkami, także po godzinach pracy, prywatna opieka medyczna, czy najlepsze ubezpieczenia emerytalne stają się w tej branży codziennością.

Sprzedaż i marketing - istnieją znaczące różnice między pracą w agencji, a pracą po stronie klienta. Jednak niezależnie od tego, po której stronie będziesz, możesz być pewien benefitów wynikających z pracy w tej branży. Na Twoją pracę będą składały się m.in. spotkania z klientami, a co za tym idzie służbowa karta na taksówki oraz obiady czy kolacje na mieście, oczywiście opłacane przez firmę. Szczególnie pracując dla dużych firm, możesz liczyć na darmowe zaproszenia na duże wydarzenia sportowe, czy przedpremierowe pokazy filmów. I choć większość takich wyjść wiąże się z pracą i budowaniem relacji z klientem, warto jednak się poświęcić.

Sektor publiczny - również praca w sektorze publicznym może wiązać się z dodatkowymi korzyściami. Dotowanie posiłków w służbowych sytuacjach, czy popularne wczasy pod gruszą, czyli dopłaty do urlopu. Pracownicy firm prywatnych mogą raczej zapomnieć o takich dodatkach. Być może nieoczywistym, jednak ważnym benefitem jest także pewność zatrudnienia. W sektorze publicznym pracownicy z reguły mogą pochwalić się wieloletnim stażem, co w prywatnych przedsiębiorstwach staje się rzadkością.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-09-29 16:01
Kariera Komentarze (0)

Firmy coraz częściej organizują imprezy dla swoich pracowników przy okazji różnych wydarzeń, np. pozyskanie nowego klienta, realizacja nowego projektu, święta, itp. Spotkania tego typu mają na celu wyjście poza biurowe schematy, nawiązanie relacji między współpracownikami, integrację zespołu. Warto je wykorzystać także do budowania własnego wizerunku.

Na firmowej imprezie pokaż się swojemu szefowi z jak najlepszej strony. Nie udawaj jednak kogoś, kim nie jesteś. Nieformalna atmosfera sprzyja autoprezentacji z innej strony. Dostosuj swoje zachowanie do rodzaju wydarzenia, w którym bierzesz udział, a zaprocentuje to docenieniem przez szefa w pracy.

Imprezy dla klientów

To wydarzenia, na których trzeba zadbać zarówno o wizerunek własny, jak i organizacji, w której pracujesz.  Uprzejmość i uśmiech to podstawa. Nie zapominaj, że występujesz w roli gospodarza, a również od Twojego zachowania będzie zależało w jaki sposób klienci zapamiętają firmę. Szczególnie uważaj na alkohol. Jego nadmiar może spowodować odmienny od założonego efekt. Rozmowy z klientami w czasie takiego eventu powinny być niezobowiązujące. Nie podejmuj tematów, które klienci mogą odebrać jako próbę sprzedania usług czy produktów firmy, dla której pracujesz. Nie zadawaj także pytań o życie prywatne Twoich rozmówców. Nie wszyscy lubią podejmować takie tematy.  

Spotkania z kontrahentami

Kontrahentów powinniśmy traktować tak samo jak klientów firmy. Rozmawiaj i opiekuj się gośćmi, a pokażesz się od dobrej strony, co z pewnością nie ujdzie uwadze szefa. Przygotuj się do imprezy sprawdzając listę zaproszonych kontrahentów oraz firmy, które będą reprezentować. Warto przeczytać parę zdań na temat ich działalności. Taka wiedza z pewnością przyda Ci się w czasie kuluarowych rozmów. Staraj się także angażować osoby stojące z boku, włączając je do dyskusji. Takie spotkania to okazja do zaprezentowania się i nawiązania wielu ciekawych kontaktów, a te są niezwykle istotne w życiu zawodowym.  

Imprezy integracyjne wewnątrz firmy

Na imprezach wewnętrznych możemy pozwolić sobie na nieco więcej luzu. Pokaż jaki jesteś poza pracą, ale pamiętaj o zachowaniu zdrowego dystansu. Chcąc, nie chcąc, każdy manager obserwuje pracowników w czasie takich spotkań. Przełożeni zwrócą uwagę na osoby wyróżniające się, dbające o dobrą atmosferę i angażujące innych do zabawy, a jednocześnie zachowują się odpowiednio. Jeśli na co dzień nie jesteś duszą towarzystwa, alkohol może sprawić, że się rozluźnisz. Pamiętaj jednak o zachowaniu umiaru. Nadmiar może Ci tylko zaszkodzić.  Staraj się integrować ze swoim zespołem. Nawiązanie pozytywnych relacji z pewnością usprawni komunikację między Wami, a to poprawi jakość wspólnej pracy. Nie oznacza to jednak, że z każdym współpracownikiem mamy się zaprzyjaźnić. Szczególnie uważać trzeba w przypadku relacji damsko-męskich. Te rządzą się swoimi prawami i musisz bardzo uważać, aby nie przekroczyć pewnej granicy. Szczególnie, że większość firm patrzy nieprzychylnym okiem na romanse między pracownikami.  

Reprezentowanie firmy na zewnątrz

Jeśli zostałeś zaproszony na imprezę organizowaną przez kontrahenta pamiętaj, że idziesz tam głównie jako reprezentant organizacji, dla której pracujesz. Sposób, w jaki się zaprezentujesz będzie mówił o Twojej firmie, jej pracownikach i czy warto z nią współpracować. W końcu to ludzie świadczą o organizacji. Unikaj tematów prywatnych, a już na pewno sam ich nie podejmuj. Bądź otwarty na innych, jednak zachowaj pewien dystans wobec rozmówców pamiętaj, że to wyjście służbowe, a nie spotkanie z przyjaciółmi.

Korzystaj z kalendarza

Każda impreza firmowa jest inna, ale każdą możesz wykorzystać do zaprezentowania siebie. Zarówno przed pracodawcą, jak i przed klientami, czy kontrahentami. To ważne ze względu na aspekt networkingowy i zawieranie znajomości, które mogą okazać się cenne w przyszłości. W natłoku różnych eventów, zapisuj ważne daty w kalendarzu, aby zawsze pojawiać się tam, gdzie udział może przynieść nam korzyści.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-09-25 11:59
Kariera Komentarze (0)

W przypadku każdych negocjacji płacowych, gra zaczyna się, gdy pada pierwsza oferta. Jeżeli nie chcesz zgodzić się na proponowane warunki czy rezygnować bez podjęcia walki, musisz wiedzieć, jak mądrze wynegocjować satysfakcjonującą płacę.

 

 

Porad dotyczących właściwego sposobu negocjacji jest wiele. Niestety, większość z nich tak naprawdę nie jest przydatna. I tak według niektórych należy proponować stawkę o 20% większą od tej, którą chcemy otrzymać. Inni natomiast uważają, że należy dodać 10%, ponieważ pracodawcy podczas takich rozmów stosują tzw. technikę niskiej piłki. Metody te mogą się sprawdzić, ale jednak mają istotne wady.

 

Jak zatem wzmocnić swoją kontrofertę i skutecznie wynegocjować satysfakcjonujące wynagrodzenie?

 

1. Przygotuj się

 

 

Przed rozpoczęciem negocjacji poświęć trochę czasu na sprawdzenie standardowego poziomu płac na stanowisku, o które się ubiegasz. Ustal, jaki jest rozsądny przedział wynagrodzenia, podstawowy pakiet świadczeń oraz dodatki pozapłacowe (np. opcje na akcje, premie roczne oraz premie motywacyjne). Dzięki temu dowiesz się, która z propozycji wynagrodzenia mieści się w satysfakcjonującym Cię przedziale.

 

Następnie, na podstawie posiadanych danych, ustal jakie wynagrodzenie Ci odpowiada. Powinieneś umieć udowodnić, że jest ono adekwatne do branży oraz Twoich kwalifikacji, doświadczenia, jak i otrzymanych referencji.

 

Upewnij się, że wymarzone wynagrodzenie odzwierciedla Twoje rzeczywiste potrzeby. Prawdopodobnie możesz mieć problemy ze zmianą warunków po zakończeniu negocjacji, zatem musisz dokładnie poznać swoje oczekiwania przed rozmowami o wynagrodzeniu. To Twoja kontroferta.

 

2. Bądź stanowcza

 

 

Większość negocjujących popełnia błąd podając docelowe wynagrodzenie już w pierwszej kontrofercie i bardzo często muszą się z niej wycofać, ponieważ nie potrafią jej uzasadnić lub spotykają się z nieprzychylną reakcją. Unikniesz tego dzięki zebranym informacjom. Oczywiście możesz zmienić swoje stanowisko, ale tylko w momencie, kiedy druga strona poda Ci przekonujące argumenty.

 

Poprzez przekonujące należy rozumieć takie argumenty, które są poparte dodatkowymi informacjami, uzasadniającymi punkt widzenia. Pracodawca może stwierdzić np: ,,Wiem, że niektórzy z naszych konkurentów proponują wyższe wynagrodzenie. Jednak są to dużo większe firmy. My gwarantujemy, iż Pana/-i zakres obowiązków będzie miał realny wpływ na działanie firmy. Natomiast przykładem nieprzekonującego argumentu, który może paść, jest: ,,Pana/-i oczekiwania są zbyt wysokie. Nie możemy im sprostać.

 

3. Bądź mądra

 

 

Podczas negocjacji Twoim celem jest osiągnięcie satysfakcjonującego Cię porozumienia, a nie wygranie jednej bitwy z pracodawcą. Jeśli Twoja kontroferta nie przybliża Cię do wypracowania porozumienia, nie staraj się bronić jej za wszelką cenę.

 

Zamiast tego, zastanów się, czy istnieją inne rozwiązania, które odpowiadałyby Twoim potrzebom, a ponadto znajdują odzwierciedlenie w faktach. Użyj ich jako nowej oferty. Spożytkuj energię na znajdowanie rozwiązań, a nie na prowadzenie walki.

 

Dobre negocjacje polegają na wymianie pomysłów, możliwych rozwiązań i informacji. Oferty i kontroferty są typowymi krokami na drodze ku osiągnięciu porozumienia. Gdy przedstawiasz swoją kontrofertę, rób to wyłącznie w oparciu o wcześniejsze rzetelne przygotowania i przemyślenia. Jeśli zastosujesz się do tych porad, możesz liczyć na większą efektywność oraz komfort podczas rozmowy, a także na wynegocjowanie wymarzonego wynagrodzenia.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-09-25 11:07
Kariera Komentarze (0)