iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

 Umiejętność słuchania jest doskonałym sposobem na zjednywanie sobie ludzi. W biznesie znacznie ułatwia nam relacje z innymi ludźmi. Osoby, które są komunikatywne są również przebojowe, otwarte i pewne siebie oraz potrafią zarządzać zespołem. Tak rodzą się najskuteczniejsi liderzy i pracownicy. 


Cechy dobrego słuchacza:
    Skutecznie podtrzymuje kontakt wzrokowy ze słuchaczem
    Jest empatyczny, okazuje zainteresowanie problemem słuchacza
    Nie krytykuje
    Jest otwarty i życzliwy
    Wykazuje postawę opiekuńczą i jest gotów, by pomóc
    Jest cierpliwy i nie przerywa
    Zapewnia werbalne i niewerbalne informacje zwrotne

Co robi kiepski słuchacz:
    Jest niecierpliwy, przerywa wypowiedź
    Nie podtrzymuje kontaktu wzrokowego
    Jest rozproszony i nie skupia uwagi na rozmówcy
    Zmienia temat, nie pozwala dokończyć wątku
    Osądza, daje niechciane porady
    Mówi zbyt wiele, za mało słucha

Rozwijaj w sobie umiejętność słuchania
Nieważne na jakim etapie budowania kariery się znajdujesz. Pamiętaj, że umiejętność aktywnego słuchania może znacząco pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu. Każdy, kto myśli o rozwoju zawodowym musi wykazać się bardzo dobrymi umiejętnościami porozumiewania się w pracy. Aktywne słuchanie pomaga w realizacji zadań i osiąganiu celów zawodowych. Ułatwia współpracę, koordynację działań, pomaga w rozwiązywaniu konfliktów w zespołach, dlatego opanowanie tej umiejętności jest konieczne, gdy chcemy naprawdę dobrze kogoś poznać i zrozumieć!

Jak nauczyć się bycia aktywnym słuchaczem
Pamiętaj, że wszystkie umiejętności możesz przyswoić w praktyce. Oto kilka pomocnych wskazówek:
1.    Kontakt wzrokowy utrzymywany od 30 do 60 procent czasu rozmowy.
2.    Lekkie nachylenie ciała w stronę osoby, której słuchamy, ale bez naruszania jej obszaru prywatności.
3.    Używanie zachęcających zwrotów podtrzymujących rozmowę i świadczących zarazem o pilnym słuchaniu.
4.    Powstrzymywanie się od wyrażania własnej opinii przed dokładnym zrozumieniem treści komunikatu i intencji jego nadawcy.
5.    Empatia, czyli próba wejścia w skórę partnera, postawienia się na jego miejscu, współodczuwanie, wczuwanie się w emocje przeżywane przez rozmówcę.
6.    Rozumienie znaczenia body language - języka ciała (mimiki, gestów, postawy ciała).
7.    Dokładna znajomość znaczenia własnego uśmiechu, aby uniknąć nieporozumień wynikających z niewłaściwego odczytania intencji przez rozmówcę (np. uśmiech może być miły, nieśmiały, zachęcający, ironiczny, sarkastyczny, raniący, ośmieszający, lekceważący).

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-08-20 15:58
Kariera Komentarze (0)

Networking opiera się na poznawaniu ludzi, którzy mogą pomóc Ci w rozwoju Twojej kariery. Nie musisz wcale być grubą rybą czy najbardziej towarzyską osobą na świecie, aby nawiązywać kontakty efektywnie. Buduj trwałe, silne relacje z innymi to się opłaca!

Jak jednak zacząć? Najlepiej - krok po kroku. Zacznij od ludzi, których znasz w pracy i życiu prywatnym. Miej oczy szeroko otwarte i wyłapuj informacje, które mogą przynieść Ci korzyść. Bądź otwarty na innych, mniej mów, a więcej słuchaj.

 

Jakie są korzyści networkingu?

 

Wiele dobrych posad nie jest ogłaszanych w gazetach czy na portalach kariery. Wiadomości przekazywane są z ust do ust, a im wyższa pozycja, tym częściej ma to miejsce. Nawet jeśli oferta pracy jest oficjalnie ogłoszona, znajomość z kimś z firmy rekrutującej może przynieść Ci korzyści. Może akurat ta osoba będzie przeprowadzać z Tobą rozmowę, co z pewnością odejmie Ci trochę stresu, albo będzie mogła szepnąć parę dobrych słów na Twój temat do osób prowadzących rekrutację.

 

Networking opiera się na kilku zasadach, według których trzeba postępować:

 

 Liczy się pierwsze wrażenie  zarówno w czasie bezpośredniego spotkania, jak i rozmowy przez telefon czy przez e-maile.

 

 Nie pytaj bezpośrednio o pracę  networking to nie jarmark pracy, ale możliwość zdobycia potencjalnie przydatnych dla nas informacji.

 

 Dawaj i bierz  networking to wymiana obustronna, nie istnieje coś takiego jak darmowy lunch.

 

Zbuduj bazę  wyszukaj informacje o swoich kontaktach zanim się z nimi spotkasz.

 

Myśl wszechstronnie  postaraj się poszerzać swoje kontakty o nowych ludzi, zwłaszcza spoza Twojego dotychczasowego grona znajomych.

 

 Cierpliwość jest cnotą  budowanie bazy kontaktów to długa droga, nie spodziewaj się efektów po pierwszym spotkaniu. 

Budowanie sieci kontaktów

 

Nawet jeśli jesteś nowa w branży, być może masz wiele cennych znajomości, o których dotąd nie myślałaś pod kątem biznesowym. Mogą to być:

 

Znajomi ze szkoły czy studiów

 

- Dalsi członkowie rodziny

 

 - Przyjaciele Twojej rodziny

 

 - Twój lekarz, prawnik czy księgowy

 

- Byli współpracownicy lub szefowie

 

 Członkowie stowarzyszeń, klubów lub innych miejsc, w których udzielasz się towarzysko lub społecznie. 

Zapamiętuj wszystkich, z którymi się spotykasz i rozmowy, które prowadzisz. Staraj się także pozostawać w kontakcie, nawet jeśli aktualnie nie potrzebujesz pomocy. Chyba nie chcesz być znana z tego, że odzywasz się tylko w potrzebie.

 

Spotkania branżowe lub konferencje to dobre miejsce do rozpoczęcia budowania swojej bazy. Musisz wiedzieć, po co tam jesteś i co chcesz uzyskać. Weź ze sobą kilka kopii swojego CV i wizytówek, aby wręczyć je ważnym osobom.

 

Nie czekaj, aż stracisz pracę nim zadzwonisz do ludzi ze swojej branży nawet jeśli szczęśliwie piastujesz niczym niezagrożoną pozycję w swojej firmie, nigdy nie ma pewności, co może czekać za rogiem. Jeśli nie masz jeszcze zbyt dużo doświadczenia, networking może być przerażający. Może Ci się wydawać, że jest dla bardzo pewnych siebie osób, które dostają każdą pracę. Jednak to nie do końca prawda - ludzie używają networkingu jako bardzo cennego biznesowego narzędzia, także Ci nieśmiali. Grunt to robić to umiejętnie. Za pośrednictwem Internetu networking stał się realną możliwością dla wszystkich. Istnieje wiele forów internetowych i stron biznesowych, na których przedsiębiorcy mogą wymieniać się opiniami i swoją wiedzą.

 

Tak długo, jak potrafisz utrzymać granicę pomiędzy prywatnym a zawodowym wizerunkiem w sieci, obecność online to dobry sposób na bycie na bieżąco z branżowymi informacjami, ale pamiętaj to nigdy całkowicie nie zastąpi prawdziwego kontaktu z drugim człowiekiem przestrzega Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-08-10 13:00
Kariera Komentarze (0)

Każda z nas słyszała wiele razy, że ma się tylko jedna szansę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Co więcej, powszechnie wiadomo, że inni wyrabiają sobie opinię na nasz temat już w pierwszych minutach spotkania. 


Także na spotkaniu zawodowym, pierwsze wrażenie może być decydujące. Każdy chce być postrzegany jako profesjonalista - najlepiej już w momencie przekroczenia progu firmy potencjalnego pracodawcy. Wymieniając uścisk dłoni i rozpoczynając rozmowę, to wrażenie powinno się tylko pogłębiać. Poniżej znajdziesz kilka rad, jak sprawić, by zwiększyć swoje szanse na pokazanie się z jak najlepszej strony.

Grunt to dobre nastawienie!

Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, na pierwsze wrażenie wpływa to, co dzieje się, zanim jeszcze wyjdziemy z domu. Często zresztą, to co wydarzy się przed spotkaniem, ma dużo większe znaczenie. To, jak czujemy się o poranku i z jakim nastawieniem się budzimy, najczęściej przekłada się na cały dzień. Jeśli w dniu poprzedzającym rekrutację, stało się coś, co nas bardzo zestresowało lub po prostu nie poszło zgodnie z planem, złe samopoczucie może się za nami ciągnąć. To ważne, aby od razu temu przeciwdziałać, żeby następnego dnia nie zadziałało jak samospełniająca się przepowiednia. 

Warto spróbować poprawić sobie nastrój i zapracować na dobre samopoczucie:

- Pójdź na siłownię - ćwiczenia fizyczne nie tylko wyzwalają endorfiny i poprawiają nastrój, to także szansa, na poprawę naszej kondycji i ogólnej prezencji.
- Obejrzyj komedię - śmiech jest najlepszym lekarstwem na zły nastrój. Obejrzenie przyjemnego filmu, czy opowiedzenie kilku zabawnych historii, mogą odwrócić myśli nawet od czegoś nieprzyjemnego. 
- Odpuść sobie - kiedy nie jesteśmy jednak w stanie zapanować nad negatywnymi emocjami, czasem warto nie robić nic na siłę. Bywa, że lepszym rozwiązaniem jest przełożenie spotkania na inny termin lub odwołanie go, niż przyjście w złym nastroju. W takich warunkach, stworzenie dobrego pierwszego wrażenia będzie bardzo trudne.

Zadbaj o prezencję


Zanim jeszcze otworzymy usta i wypowiemy pierwsze słowa, ludzie wyrabiają sobie opinię na nasz temat. Jest to co prawda niezgodne z zasadą, by nie oceniać książki po okładce, ale to fakt. Wszyscy tak robimy. Warto pomyśleć więc o każdym aspekcie, który sprawi, że będziemy dobrze wyglądać.

- Ubierz się nieco lepiej niż jest to wymagane  na spotkanie zawodowe lepiej jest przyjść ubranym zbyt formalnie, niż zbyt swobodnie. Pamiętaj o tym, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze.  
- Postaw na prostotę i elegancję  rozmowa kwalifikacyjna to nie pokaz mody. Wybierz klasyczny styl i elegancję.
- Pamiętaj o szczegółach  nawet najlepszy strój nie pomoże nam w wywarciu dobrego wrażenia, jeśli do garsonki włożysz trampki lub do sukienki sandały. Warto pomyśleć o wszystkich elementach naszego ubioru i dopasować je do siebie, tworząc gustowną całość.
- Postaw na delikatny makijaż  stosowanie zbyt mocnego makijażu nie jest nigdy dobrym pomysłem. Jednak kobiety, które się malują, są poważniej traktowane w świecie biznesu. Podkreśl swoją urodę, pamiętając o tym, że najważniejszy jest umiar w doborze kosmetyków. 
- Dbaj o postawę  zawsze warto pamiętać o wyprostowaniu się, ściągnięciu łopatek i trzymaniu głowy wysoko. To oznaka pewności siebie oraz twardego stąpania po ziemi.
- Zadbaj o formę  nie wszyscy muszą spędzać długie godziny na siłowni i wypracować sylwetkę atlety, ale dbanie także o ciało, przekłada się na wrażenie, które wywieramy. 

Interakcja
- Uśmiechaj się szczerze   to ważne, jeśli chcemy, aby inni czuli, że jesteśmy uprzejmi i kontaktowi. 
- Wykaż zainteresowanie  zadawaj pytania, zwracaj uwagę na reakcję rozmówcy, ale przede wszystkim słuchaj. 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-08-03 13:06
Kariera Komentarze (0)