iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Zdecydowałaś się na zmianę i przyjęłaś ofertę nowej pracy? To ekscytujący moment, ale w praktyce wiele z nas stresuje wręczenie wypowiedzenia naszemu obecnemu pracodawcy. Ważne, aby odpowiednio to zrobić i nie spalić za sobą mostów. Świat jest mały, a powiedzenie to jest bardzo prawdziwe również w kwestiach zawodowych. Kręgi zawodowe, w których funkcjonujemy, zazębiają się ze sobą, a tego typu informacje szybko się rozchodzą. Może się okazać, że opinia o Tobie wyprzedzi Ciebie samą w nowej pracy. Sprawdź, jak przejść przez ten proces i ochronić swoją reputację.

Rozmowa sam na sam
Jeśli zdecydowałaś się na nowe wyzwanie zawodowe, to pierwszą przeszkodą na Twojej drodze będzie powiedzenie o tym szefowi. Jeśli nie lubisz konfrontacji, wysłanie e-maila z informacją, że odchodzisz może wydawać się kuszące. Postaw się jednak na miejscu swojego przełożonego i pomyśl, jak sam byś zareagowała na tak przekazaną informację. Otwarta rozmowa w cztery oczy, jeszcze zanim podzielisz się wiadomością ze współpracownikami, będzie dowodem na to, że szanujesz firmę i swojego managera. 

 


Emocje pod kontrolą
Jeśli myślisz o daniu ujścia swojej frustracji, przeanalizuj to w szerszej perspektywie i zastanów się, co może z tego wyniknąć. Może chwilowa satysfakcja, ale prawda jest taka, że nigdy nie wiesz, kogo spotkasz na swojej drodze zawodowej. Twój znienawidzony szef jutro może okazać się potencjalnym klientem. Dlatego lepiej swoje żale i pretensje zachować dla siebie. Osoby, które są w stanie utrzymać dobre relacje z byłymi pracodawcami, otrzymują dobre referencje, możliwość ponownego zatrudnienia w swojej starej firmie, lepsze perspektywy zawodowe oraz dobre kontakty, które mogą zaowocować w przyszłości.

 

Doceń aktualnego pracodawcę
Każda z nas chciałby, aby taka rozmowa trwała najkrócej jak to możliwe. Jednak w takiej sytuacji szef zasługuje na wyjaśnienie Twojej decyzji. Bądź optymistką i powiedz co zawdzięczasz firmie i swojemu szefowi. Podziękuj za szansę, jaką Ci dano i podkreśl, ile się nauczyłaś. Grzecznie wyjaśnij, dlaczego odchodzisz skup się raczej na korzyściach z nowej pracy, a nie na rzeczach, które przeszkadzały Ci w obecnej firmie. Poinformuj szefa, kiedy dokładnie chcesz odejść. Zadbaj o to, aby mieć to wszystko na piśmie.

 


Nie obniżaj standardów
Ustal, jaki okres wypowiedzenia Cię obowiązuje. Prawdopodobnie w tym czasie będziesz mniej zaangażowana w codzienną pracę zespołu. Pamiętaj, że to nic osobistego. To część procesu przekazania Twoich obowiązków, a nie powód, abyś mniej się angażowała w pracę. Powinnaś pracować tak, jakbyś chciała zostać pracownikiem miesiąca. Obniżenie swoich standardów na ostatniej prostej, może spowodować, że lata ciężkiej pracy pójdą na marne i pozostawisz po sobie negatywne wrażenie. To z kolei może wrócić do Ciebie przyszłości w nieoczekiwanym momencie.

Zadbaj o referencje i kontakty
Na koniec zadbaj o to, żeby pozostać w kontakcie z osobami, które poznałaś w pracy i swoimi mentorami, nie tylko z przyjaciółmi. Postaraj się uzyskać zgodę kogoś z firmy, aby w przyszłości udzielił Ci referencji. Zrób listę osób, które mogą się okazać pomocne w Twoim dalszym życiu zawodowym i upewnij się, że w mailu pożegnalnym pozostawisz swoje namiary. Wyjście na wspólnego pożegnalnego drinka może być dobrym pomysłem, ale uważaj, aby nie powiedzieć lub zrobić czegoś, czego będziesz potem żałować. Jeśli zostaniesz poproszona o powiedzenie kilku słów do całego zespołu na pożegnanie, krótkie dziękuję będzie wystarczające, szczególnie, jeśli wcześniej porozmawiasz z każda osobą, której chciałbyś podziękować w specjalny sposób.

 

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-07-27 12:55
Kariera Komentarze (0)

Istnieje cały zestaw umiejętności biznesowych, które uważane są za uniwersalne i znajdą zastosowanie w różnych branżach. Nieważne więc, czy jesteś świeżo upieczoną absolwentką, czy masz długoletnie doświadczenie w pracy, odśwież 6 podstawowych kompetencji, a wspomoże Cię to w osiągnięciu sukcesu na rynku pracy.

Wystąpienia publiczne: w przypadku zajęcia, w którym wymagana jest nienaganna autoprezentacja, częste spotkania z Klientami czy efektywna sprzedaż bezpośrednia, niezbędna jest odwaga i otwartość. Jeśli nie posiadasz zdolności wystąpień publicznych, Twoja kariera może nie nabrać tempa, a Ty sama poczujesz, że nie możesz w pełni się rozwinąć. Na szczęście takie kwalifikacje można odpowiednio szlifować. Nie bój się brać udziału w debatach, wypowiadaj się często na forach lub specjalnych grupach dyskusyjnych, do których możesz się zapisać. Zastanów się, co najważniejszego chcesz przekazać publiczności i czym ją zaciekawić, a zdobędziesz uznanie i nauczysz się cennej sztuki przemawiania.

 

Praca zespołowa: większość firm, z którymi będziesz miała okazję współpracować stawia na współdziałanie w grupach. To okazja do wymiany myśli, dzielenia się pomysłami, które później można rozwinąć w ciekawe projekty. Jako członek takiego zespołu przede wszystkim szanuj zdanie każdego, nawet jeśli się z nim nie zgadzasz. Staraj się także uczyć jak najwięcej od pracowników starszych stażem, których możesz uczynić swoimi mentorami. Gdy posiadasz dłuższy staż pracy nie narzucaj swojego autorytetu i zdania. Pozwól wykazywać się innym, w luźnej i przyjemnej atmosferze dyskusji.

 

Umiejętność radzenia sobie ze stresem: na praktycznie każdym stanowisku napotykamy na sytuacje, które mogą wywołać w nas napięcie. Czasem źródłem problemu są konflikty ze współpracownikiem, innym razem np. osoba przełożonego lub niemiły Klient. Sztuką jest znaleźć punkt równowagi, w którym będziemy umieli rozluźnić się i wyciszyć. Ważne też, by nie przynosić swoich frustracji do domu, bo mogą negatywnie oddziaływać na członków rodziny.

 

Pokora i cierpliwość: metodą małych kroków, poprzez swoje zaangażowanie oraz pracę można osiągać kolejne szczeble kariery. Nie nastawiaj się na szybkie wyniki w krótkim czasie, tylko odpowiednio przemyśl swoją karierę. Bądź wytrwała i konsekwentnie realizuj cele zawodowe, które sobie nakreślisz. Pamiętaj, że masz również prawo popełniać błędy, a kluczem do sukcesu jest uczenie się na nich.

 

Dokształcanie się: pracownicy, którzy z zapałem opowiadają o swojej branży i mogą pochwalić się obszerną, stale aktualną wiedzą na jej temat, prawdziwie imponują innym. Czytaj więc magazyny, serwisy, książki czy publikacje branżowe. Jeśli masz niedosyt informacji pomyśl o kursach, szkoleniach podnoszących Twoje kwalifikacje. Nie zamykaj się na nową wiedzę, bo ta pociąga za sobą wyzwania i otwiera szereg możliwości.

 

Umiejętność zarządzania czasem: wiele osób ma nie lada problem z ustaleniem priorytetów codziennych zadań i takim planowaniem, by móc zdążyć ze wszystkimi projektami w wyznaczonych terminach. Ustal od nowa cele, które są najważniejsze dla Twojej pracy, ułóż plan pracy oraz określ limity czasowe na wykonanie poszczególnych zadań. Sprawdź również, które cele zajmują Ci najwięcej czasu, a wówczas sprawdź dlaczego tak się dzieje i co możesz zrobić, by nie mieć opóźnień. Nie bój się także prosić o pomoc innych, jeśli nie możesz zrobić wszystkiego na raz.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-07-13 10:47
Kariera Komentarze (0)

Bycie menadżerem wiąże się z koniecznością podejmowania decyzji. Nie można ich ciągle zmieniać, obawiając się konsekwencji. Nie tylko utrudnia to pracę podwładnym, ale i podkopuje autorytet niezdecydowanego menadżera.

Często można się spotkać z powiedzeniem "nie ryzykuje tylko ten, kto nic nie robi". Wielu menadżerów, czasami zajmujących nawet bardzo eksponowane stanowiska, obawia się jednak konsekwencji swoich działań i swoich decyzji dotyczących pracy ich podwładnych. Starając się jak najbardziej uniknąć ryzyka i narażenia komukolwiek, odkładają podejmowanie decyzji bądź ciągle je zmieniają. Efektem takiego zachowania jest poważne utrudnienie pracy ich podwładnym, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw czy instytucji zarządzanych centralnie. Osoba, która często zmienia zdanie, sama może się pogubić w tym, jakie stanowisko zajmowała w danej sprawie. Skutek bywa taki, że to podwładny zostaje obarczony odpowiedzialnością za ewentualne błędy, gdyż jego szef się do nich nie przyzna, a podwładny nie będzie mógł w żaden sposób udowodnić, że wykonywał tylko polecenia. Nawet jeżeli menadżerowi uda się w ten sposób uniknąć odpowiedzialności, to niszczy tym samym swój autorytet w podlegającym mu zespole. Oznacza też, że nie nadaje się na swoje stanowisko, gdyż jego zajmowanie daje nie tylko przywileje (pensja, prestiż, ciekawe zadania), ale i obciążenia. Czasami podjęcie decyzji wiąże się ze sprzeciwieniem komuś - np. niezadowolonemu klientowi bądź menadżerowi innego działu. Naraża to menadżera na konflikt, jest to jednak sytuacja nieunikniona na kierowniczych stanowiskach. Raz na jakiś czas menadżer powinien wyrazić swój sprzeciw wobec danej sytuacji, chociażby po to, aby dostrzegli to jego podwładni.

 

Jak sobie radzić z szefem często zmieniającym swoje zdanie?

 

Pierwsza metoda, którą można zarekomendować, jest bardzo skuteczna, ale czasami niezwykle trudna do wykonania. Polega ona po prostu na tym, aby realizować polecenia szefa tak szybko, jak to tylko możliwe, nie czekając, aż zmieni zdanie. Nawet jeżeli podejmie on inną decyzję dotyczącą jakiegoś działania, będzie już za późno na zmianę, poza tym ewentualne zmiany pociągałyby za sobą konieczność tłumaczenia się przed klientem czy przed szefem firmy. Druga metoda radzenia sobie z szefem, który często zmienia podjęte decyzje, to zabezpieczenie się przed negatywnymi konsekwencjami owych zmian. Pracownik powinien starać się mieć kolejne decyzje szefa na piśmie. W przypadku niepowodzenia, zamiast odwoływać się do tego, co szef powiedział (a czego może już nie pamiętać), będzie można łatwo wskazać, kto jest odpowiedzialny za złą decyzję. Pracownik, którego szef po raz kolejny zmienia zdanie, może się również odwoływać do argumentów racjonalnych, powołując na wydajność pracy. Każda zmiana oznacza bowiem więcej czasu na realizację danego działania. Zmiany można zatem wprowadzać, ale tylko do pewnego etapu, po osiągnięciu którego należy przejść do dalszej części zadania. Podlegając osobie, która często zmienia swoje decyzje, pracownicy muszą wspólnie wypracować jakąś metodę działania. Powinni się nawzajem wspierać i nie bać się przypomnieć szefowi, jakie wcześniej było jego zdanie w danej kwestii. Taka postawa prezentowana przez dłuższy czas może zmienić postępowanie szefa, uświadamiając mu, że musi ponosić konsekwencje swoich decyzji.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-07-06 16:53
Kariera Komentarze (0)