iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

 Możliwe, że każdy starający się o pracę ma za sobą kilkadziesiąt rozmów kwalifikacyjnych. Niektóre można zaliczyć do bardziej profesjonalnych, inne do mniej standardowych. Jedno jest pewne - pomysłowość rekruterów jest naprawdę na wysokim poziomie. Świadczą o tym pytania, jakimi potrafią szczerze zaskoczyć kandydatów.

Oto przykładowych 10 oryginalnych pytań:

 

1.      Wyjaśnij pojęcie baza danych w trzech zdaniach aby zrozumiał to 8-latek.

 

2.      Czy jest Pani osobą wierzącą i czy jest Pani zwolenniczką bicia dzieci?

 

3.      Dlaczego szampony do włosów są w różnych kolorach a piana zawsze biała?

 

4.      Proszę omówić budowę łyżki do zupy.

 

5.      Czy spędza Pani aktywnie czas wolny?

 

6.    Jak Pana/Pani zdaniem zmieniłby się świat gdyby możliwa stała się... teleportacja?

 

7.      Po co psom ogon ? Proszę wymienić 3 funkcje...

 

8.      Gdybyś miał zostać superbohaterem, którego byś wybrał?

 

9.      Wymień 5 zastosować słomki.

 

10.  Czy przyjeżdżałaby Pani do pracy hulajnogą, gdyby Putin zakręcił kurek z ropą i gazem?

 

 

 

Niektóre z tych pytań są naprawdę zaskakujące i mogą zwalić z nóg kandydata, dlatego też nie wolno takich pytań bagatelizować czy traktować jako ciekawostki i się z nich śmiać, ale solidnie się do nich przygotować, ponieważ nie wiemy jakie pytanie dostaniemy na rozmowie o pracę.

 

 

A jak odpowiadać na takie pytania?

 

Bardzo często nie ma tutaj dobrych i złych odpowiedzi. Do tych bardziej zwykłych najlepiej szczerze, ale z umiarem. A na te bardziej dziwne - liczy się szybkość reakcji kandydata oraz pomysłowość w znalezieniu rozwiązania. Im bardziej nieszablonowe pytanie, tym większe pole do popisu dla naszej kreatywności. Ważne, żeby nie poddać się panice, tylko wejść w konwencję pytania i poddać się rozwiązaniu. Najczęściej pierwsze pomysły są najlepsze.

 

 

W jakim celu rekruter  zadaje nam takie pytania?

 

Na pewno nieraz przygotowując się do rozmowy o pracę, trafiłaś w sieci na rozmaite pytania czy konsultując się ze znajomymi. I też nie raz zadawaliście sobie pytanie czy odpowiedzi na te nieszablonowe, dziwne czy śmieszne pytania do czegokolwiek się przydają? Można stwierdzić, że wcale nie są one takie bez sensu. Wiadomo, to zależy od stanowiska na jakie aplikujemy, ale często HR-owiec zadaje podobnie wymyślne pytania osobie, od której wymagana jest pomysłowość, kreatywność, a także spontaniczność czy umiejętności szybkiego wymyślenia niestandardowego rozwiązania w trudnych sytuacji. To też dobry sprawdzian reakcji na sytuacje stresowe z pewnością odpowiadający kandydat zaczyna się dziwnie zachowywać, pomimo, że bardzo się stara, żeby wypaść jak najlepiej. Ale różnie ludzie zachowują się w sytuacji stresowej i takie pytania właśnie mają za zadanie sprawdzić jakie reakcje wywołuje u nas stres czy zaskoczenie i na ile potrafimy sobie z nimi radzić. Konkurs był świetną okazją do poznania i zweryfikowana tych nieszablonowych pytań jakie nierzadko uczestnicy rozmów kwalifikacyjnych dostają w ramach testów na stresowe sytuacje. Pytania nie mają konkretnych form czy są z jakiejś konkretnej dziedziny. Wszystko zależy od pomysłowości osoby prowadzącej rozmowę kwalifikacyjną. Jednak najgorsza tematyka jaka może się trafić na niewygodne pytanie to dotyczące samego rekrutującego czy odnośnie naszej byłej pracy. Wtedy trzeba się wykazać niezłą dyplomacją.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-06-29 13:57
Kariera Komentarze (0)

Liczba użytkowników portali społecznościowych stale wzrasta. Korzystamy z nich coraz częściej i więcej. Na Facebooka wchodzimy również w pracy, co nie podoba się pracodawcom. Według badania Globalne zagrożenia bezpieczeństwa IT, przeprowadzonego przez Kaspersky Lab, prawie firm (72%) ogranicza dostęp pracownikom do portali społecznościowych. Czy to dobre rozwiązane?

Wady i zalety
Przedsiębiorcy argumentują potrzebę ograniczania dostępu, np. do Facebooka, troską o wydajność pracowników, bezpieczeństwo danych i politykę prywatności firmy. Rzeczywiście, Internet, oprócz niesamowitych możliwości, niesie też zagrożenia dla biznesu. Stąd właściciele firm, w interesie swoich przedsiębiorstw, zakazują korzystania z danych portali, blokują lub ograniczają do nich dostęp, bądź wprowadzają szczegółowe zasady korzystania z nich w godzinach pracy. Zdarzają się też zwolnienia pracowników za nieprzestrzeganie polityki firmy w zakresie korzystania z social mediów w pracy.
 
Przeciwnicy ograniczania lub blokowania dostępu do mediów społecznościowych w miejscu pracy argumentują, że działania te mogą prowadzić do obniżenia zadowolenia z zatrudnienia i spadku efektywności pracowników, spowodowanej m.in. frustracją spowodowaną rygorystycznymi zasadami. 
 
Pracodawcy dostrzegają jednak także pozytywne strony portali społecznościowych. Dzięki nim pracownicy są na bieżąco z wieloma informacjami, które mogą wykorzystać w swoje pracy. To także dobre narzędzie do szybkiego kontaktu z innymi. Co więcej, są branże, w których nie da się pracować bez dostępu do social mediów, jak np. reklama, PR czy HR. Portale typu Facebook stały się zatem narzędziem codziennej pracy, źródłem interesującej i przydatnej wiedzy, sposobem na szybką komunikację i rekrutację pracowników.
 
Jak korzystać z social mediów w pracy?
Przede wszystkim z głową. Bez względu na wady i zalety mediów społecznościowych, używanie Internetu w pracy dla celów prywatnych budzi wątpliwości, dlatego warto zastanowić się, jak korzystać z nich w sposób rozsądny, nie narażając firmy na straty, a nas na utratę pracy. Na początek warto zapoznać się z zasadami, jakie obowiązują w miejscu pracy. Brak znajomości reguł nie zwalnia nikogo z odpowiedzialności i konieczności ich przestrzegania, dlatego trzeba dowiedzieć się, co wolno w godzinach pracy, a czego nie, i czy wśród obostrzeń są zasady związane z aktywnością w mediach społecznościowych również poza godzinami pracy. To może budzić sprzeciw pracowników i jest to dosyć kontrowersyjna kwestia, ale to niezwykle istotne, ponieważ osoby zatrudnione w danej firmie są jej ambasadorami, twarzami, i od tego, jak są postrzegani, zależy to, w jaki sposób jest oceniany ich pracodawca.
 
Jeżeli portale społecznościowe, tj. Facebook, są traktowane jako drobna przerwa w pracy, chwila na relaks i odświeżenie umysłu, a korzystanie z nich nie wpływa na efektywność pracownika, żaden rozsądny pracodawca nie będzie kruszyć o to kopii. Natomiast jeśli sytuacja jest odwrotna i pracownik traktuje pracę jako przerwę od Facebooka, wówczas pojawia się problem i przełożony musi interweniować. Dlatego należy zastanowić się, czy ilość czasu, jaką poświęcamy na aktywność w mediach społecznościowych w godzinach pracy, nie jest zbyt duża. 
 
Warto również zwrócić uwagę na treści, jakie zamieszczamy na prywatnych profilach. To, co piszemy, udostępniamy czy lubimy, bardzo wiele mówi o nas nie tylko prywatnie, ale też zawodowo. Niekoniecznie może się to spodobać naszym przełożonym. Jeśli zaś nie chcemy się aż tak kontrolować i ograniczać, warto pamiętać o odpowiednich ustawieniach prywatności. Dzięki nim można dodawać swobodnie treści, których nie zobaczy np. szef lub współpracownicy czy inne niepożądane, przypadkowe osoby. 
 
Sztuka korzystania z portali społecznościowych, szczególnie w pracy, wymaga znalezienia złotego środka, który z jednej strony zapewni pracownikowi komfort w dostępie do informacji, komunikacji ze znajomymi, możliwość wyrażania siebie, a z drugiej strony da pracodawcy poczucie, że korzystanie z social mediów przez pracowników nie obniża ich wydajności pracy, nie zmniejsza jej jakości oraz nie zagraża bezpieczeństwu danych firmy. Dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza w małych firmach lub zespołach, jest wspólne ustalenie zasad w zakresie korzystania z mediów społecznościowych i Internetu w celach prywatnych w godzinach pracy. Jeśli w zespole panuje wzajemny szacunek i zdroworozsądkowe podejście, nie będzie problemu z przestrzeganiem reguł wypracowanych razem.
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-06-22 11:05
Kariera Komentarze (0)

Dobra atmosfera w biurze wpływa na stosunek pracowników do wykonywanych przez nich zadań, a umiejętność utrzymywania dobrych i pełnych szacunku stosunków z kolegami z pracy to również czynnik, od którego zależy nasze zadowolenie. Jeśli jednak masz z jakiegoś powodu wrażenie, że nie jesteś zbytnio lubiana przez zespół, przeanalizuj kilka poniższych sygnałów.  

 
Nigdy nie słyszysz nic negatywnego 
Wydaje to się sprzeczne z zasadami logiki, ale jeśli nikt nie ma Ci oficjalnie nic do zarzucenia, najczęściej tłamsi swoje uczucia głęboko w sobie i nie chce przyznać, że nie przepada za Tobą. Zwłaszcza jeśli czujesz jednocześnie, że atmosfera jest napięta, a mimo to wszyscy udają, że jest w porządku. Nikt przecież wprost nie przyzna się do niechęci wobec Ciebie. Przeanalizuj więc swoje zachowanie i sprawdź, czy jest coś, czym mogłaś zniechęcić do siebie ludzi.
 
Jesteś pomijana
Słyszysz, że pracownicy żywo dyskutują w pokoju socjalnym, a Twoje próby miłego włączenia się do rozmowy kończą się ich ciszą? Albo zauważasz, że otrzymujesz coraz mniej maili w komunikacji wewnętrznej i umyka Ci wiele ważnych spraw z życia biurowego? To sygnał, że jesteś celowo nie uwzględniana i powoli wykluczana ze społeczności biurowej. 
 
Przykładowo, jeśli Twoi współpracownicy stale nie zapraszają Cię na wspólny lunch, Twoją pierwszą reakcją będzie obwinianie ich za wykluczenie Cię. Jednakże, zamiast skupiać się na nich, powinnaś zastanowić się, dlaczego ludzie traktują Cię w ten sposób.
 
Jesteś atakowana za osiągnięcia
Sukces ma swoją cenę i każdy dochodzi do niego swoimi własnymi metodami. Czasem Twoje spektakularne osiągnięcia mogą stać się jednak obiektem zazdrości. Wówczas z reguły nie możesz nic na to poradzić. Z drugiej strony gdy sama obnosisz się ze swoimi osiągnięciami, automatycznie sprawiasz, że ludzie nie traktują Cię życzliwie. Zamiast przechwalać się, wykorzystaj swoje cenne umiejętności do pomocy innym. Jeśli udało Ci się np. zrealizować ciekawy projekt -  posłuż dobrą radą pracownikom, którzy również pracują nad istotnymi dla nich zadaniami. Na pewno zyskasz dzięki temu więcej zwolenników, a wyciągając pomocną dłoń, zbliżysz się i lepiej poznasz kolegów.
 
Jesteś celem plotek
Gdy ludzie unikają lub śmieją się z Ciebie, albo co gorsza dochodzą do Ciebie niepochlebne plotki o Twojej osobie, to bardzo niepokojący sygnał, że toczona jest przeciwko Tobie cicha wojna. Pod żadnym pozorem nie udawaj, że nic się nie stało albo nie bagatelizuj sytuacji, z nadzieją że sama się rozwiąże. Tym bardziej musisz za wszelką cenę dowiedzieć się, czym mogłaś zawinić, że zespół tak Cię nie lubi. Zacznij od rozmowy z jedną osobą, by wybadać grunt i później móc podjąć strategię odzyskiwania dobrego wizerunku. 
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-06-15 12:57
Kariera Komentarze (0)
W czasie niepewnej sytuacji na rynku pracy możesz obawiać się wydatków związanych z inwestowaniem we własną karierę i podnoszeniem własnych kwalifikacji. Ale niektóre inwestycje, mogą naprawdę się zwrócić. Najlepiej postawić na edukacje i zdobywanie nowych umiejętności. Nie myśl o tym, jako o kroku w tył i przykrym obowiązku. Pomyśl o poszerzaniu swojej wiedzy. Poniżej znajdziesz wskazówki jak prawidłowo zainwestować w swoją karierę.
 
Skończ studia ze stopniem naukowym
Uzupełnij swój stopień naukowy. Jeśli jeszcze nie masz magistra, postaraj się zdobyć go jak najszybciej. Może Ci to ułatwić drogę do awansu albo pomóc w znalezieniu nowej pracy.  Pracownicy w późnym stadium kariery uważają, że podnoszenie kwalifikacji poprzez naukę nie jest dla nich opłacalne. Nic bardziej mylnego z kalkulacji wynika, że dodatkowa nauka nie tylko pozytywnie wpływ na wykonywaną pracę, ale także podnosi pozycje i prestiż zawodowy.
 
Zdobywaj certyfikaty
Umiejętności techniczne, zarządzanie projektem czy HR są takimi dziedzinami, w których certyfikat lub dyplom poświadczający umiejętności może pomóc w znalezieniu pracy. Ukończenie dodatkowego kursu lub szkolenia jest z reguły mniej czasochłonne i tańsze niż dodatkowe studia podyplomowe.
 
Ucz się języka obcego
Jeśli pracujesz w międzynarodowej firmie i język polski nie jest tam językiem przewodnim, pomyśl nad nauką języka obcego, np. wzbogaconą o słownictwo biznesowe. Zajęcia z native speakerem pozwolą Ci poznać także kulturę kraju. Nie czekaj, aż szef zwróci Ci uwagę. Sam wyjdź z inicjatywą. Twoje problemy z komunikacją mogą być przyczyną braku awansu lub podwyżki.
 
Zbuduj swoją markę
To pochłonie więcej czasu niż pieniędzy. Stwórz stronę internetową z prezentacją swojego doświadczenia zawodowego. Aktualizuj Facebooka i inne profile w mediach społecznościowych. Monitoruj informacje na portalach, żeby Twój pracodawca nie znalazł żadnej kompromitującej informacji Cię informacji. Pamiętaj, że z w sieci nic nie ginie.
 
Znajdź swojego mentora
Ważne jest żeby otaczać się ludźmi, których stać na konstruktywną krytykę na temat Twojej kariery. Wynajęcie profesjonalnego doradcy jest dobrym rozwiązaniem, gry chcesz zainwestować w siebie.
 
Pracuj nad wizerunkiem
Profesjonalny wizerunek wymaga nakładów czasu i pieniędzy. Jednak podnoszenie kwalifikacji to dobry sposób na poznanie ludzi z branży. Podczas zdobywania nowych umiejętności stajemy się bardziej niezależni i otwieramy sobie drogę do kolejnych szczebli kariery.
 
 
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-06-08 10:30
Kariera Komentarze (0)
Spadek formy, zmęczenie i poczucie bezradności w pracy. Jeśli taki stan utrzymuje się kilka dni mówimy zazwyczaj o dotykającym praktycznie każdego pracownika, spadku formy. Sytuacja nie rokuje jednak optymistycznie, gdy takie przygnębienie trwa nieprzemiennie nawet do kilku tygodni. Diagnoza jest wówczas jasna: syndrom wypalenia zawodowego, który może skutecznie spustoszyć Twoją karierę zawodową. 
 
Wypalenie zawodowe ma wpływ nie tylko bezpośrednio na pracownika, ale również odbija się negatywnie na przełożonym. Dlatego widząc nawet pierwsze symptomy syndromu BurnOut, szef powinien wspólnie z pracownikiem zastanowić się nad przyczynami takiej sytuacji i możliwymi rozwiązaniami. Być może dłuższy urlop, czy zmniejszony zakres zadań lub ich zmiana będą dobrym pomysłem. Najgorsze, co pracodawca może zrobić, to zacząć wymagać więcej bądź udawać, że problem nie istnieje.
 
Czy jesteś wypalona?
Choć poszczególne etapy tego negatywnego zjawiska są względnie stałe, pracownicy rzadko zauważają u samych siebie początki problemu. Oto kilka pytań diagnozujących wypalenie zadaj je sobie, by zwiększyć szansę na jego pokonanie:
  • Czy masz problem z porannym wstaniem do pracy?
  • Czy nawet po przekroczeniu progu biura czujesz się zmęczona i przygnębiona?
  • Czy zdarza Ci nie skoncentrować w pełni na zadaniu albo zapomnieć o priorytetach?
  • Czy miewasz nieokreślone bóle?
  • Czy czujesz się rozdrażniona w pracy i w domu?
  • Czy łatwo wpadasz w irytację?
  • Czy przez większość dnia w pracy czujesz się przytłoczona obowiązkami?
  • Czy odczuwasz mniejszą kontrolę nad zadaniami / projektami?
  • Czy czujesz, że wpadłaś w sidła rutyny i nic nie możesz z tym zrobić?
  • Czy czujesz się maksymalnie znudzona swoją pracą?
  • Czy straciłaś zainteresowanie / pasję do zadań, które kiedyś wykonywałaś z prawdziwą przyjemnością?
  • Czy częściej niż wcześniej uskarżasz się na bóle głowy, brzucha lub ucisk w klatce piersiowej?
  • Czy zaczynasz zastanawiać się nad bezcelowością swojej kariery?
  • Czy w pracy, co chwila sprawdzasz godzinę, odliczając minuty do ucieczki z biura? 
 
Zauważyłaś u siebie przynajmniej 4 niepokojące objawy? Oznacza to, że jesteś w grupie podwyższonego ryzyka, a wypalenie zawodowe może dopaść Cię lada chwila. Co możesz zrobić? Duże znaczenie ma tu aktywność fizyczna, nauka relaksu i odpoczynku. Czasami pozytywne skutki może mieć najprostsza decyzja o jednodniowym wyjeździe, krótkim spacerze, czy wydłużeniu snu o kilkadziesiąt minut. Porozmawiaj też z szefem, by przydzielił Ci zadania wymagające, np. większej kreatywności (jeśli wykonujesz pracę mocno schematyczną i niezbyt urozmaiconą) lub takie, które będą stymulować Cię do nowych wyzwań. 
 
 

Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2015-06-01 11:48
Kariera Komentarze (0)