iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Wielu z nas dokonuje podsumowania zawodowego pod koniec roku. Zastanawiamy się, co osiągnęliśmy oraz co zrobić, aby nadchodzący rok był bardziej satysfakcjonujący. Warto samodzielnie przeanalizować swoje dokonania i wyciągnąć wnioski. Ekspert Monsterpolska.pl radzą, jakie cele obrać w Nowym Roku, by przyspieszyć rozwój kariery.

Skoncentruj się na swojej pasji, unikaj życia z dnia na dzień
Często myślisz, że dążenie do realizacji pasji zajmuje zbyt wiele czasu, który mógłbyś wykorzystać w bardziej praktyczny sposób? Jednak nie warto rezygnować z tego, co sprawia Ci przyjemność. Dni mijają, więc musisz się zastanowić, czy chcesz spędzić je na robieniu rzeczy, które lubisz tylko trochę lub wręcz przeciwnie, których w ogóle nie lubisz, czy raczej takich, które nie są przykrym obowiązkiem, a dodatkowo sprawiają Ci frajdę? Tylko ten drugi sposób może doprowadzić w przyszłości do spełnienia najskrytszych marzeń i realizacji zawodowych celów.

 

Postaraj się lepiej wykorzystywać swoje talenty
Nie zapominaj o tym, w czym jesteś najlepszy i wykorzystuj to, by stale się rozwijać. Co się stanie, gdy firma zajmująca się marketingiem zacznie koncentrować się tylko na działaniach dla swoich klientów, a zaniedba własny marketing?

 

Nie daj się informacyjnej wrzawie
Jesteś zmęczony złymi informacjami dotyczącymi rynku pracy? Zrób wszystko, aby nie miały one wpływu na twoje działania. Kryzys gospodarczy? Staraj się postępować tak, by jego negatywne oddziaływanie na Twoją karierę było jak najmniejsze.

 

Zrób wszystko, by nie zajmować się drobiazgami
Pamiętaj, że nie wszystko musisz robić sam. Gdy ktoś inny przejmie część Twoich obowiązków, będziesz mieć więcej czasu na prawdziwy rozwój swojego biznesu. Zatrudnienie osoby, która zadba o wszelkie podstawowe aspekty Twojej działalności sprawi, że będziesz mieć więcej czasu, by skoncentrować się na rzeczach naprawdę ważnych dla firmy.

 

Buduj wizerunek swojej firmy
Staraj się dbać o pozytywną prezentację swojej marki w mediach. Lepsza rozpoznawalność oraz pozytywny wizerunek idzie w parze z większymi zyskami. Głośne mówienie o swoich zaletach pomoże prowadzić firmę w dobrym kierunku, pomimo niesprzyjającej sytuacji gospodarczej podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Inwestuj
Nie zapominaj o inwestowaniu - wydawanie pieniędzy w rozsądny sposób z pewnością rozszerzy Twoje możliwości i pomoże zarobić ich jeszcze więcej.

 

Dbaj o odpoczynek
Nie zapominaj, że poświęcenie czasu na regenerację sił i planowanie działań pozwala realizować wszystkie obowiązki dużo efektywniej. Chwile wytchnienia nie tylko dodają energii pozwalają również spojrzeć na wiele spraw w sposób bardziej zdystansowany i obiektywny. W efekcie, pomagają w podejmowaniu decyzji oraz nowych wyzwań.

 

Realizuj swoje cele nawet jeśli wymagają walki ze słabościami
Zdarzają się sytuacje, w których boimy się podjąć jakieś działanie, chociaż wiemy, że powinniśmy. Może to dotyczyć na przykład nowych wyzwań. Strach przed nieznanym i realizacją celów na pewno nie doprowadzi do niczego dobrego, warto zatem szukać wsparcia i motywacji wśród rodziny oraz przyjaciół zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Inwestuj w ekspertów
Poświęcenie czasu na rozważny dobór pracowników jak najlepiej odpowiadających na potrzeby firmy, pozwoli osiągnąć długofalowe korzyści. Osoby dobrze wypełniające swoje obowiązki na danym stanowisku pomogą we wspólnym dążeniu do realizacji celów firmy.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-12-29 09:15
Kariera Komentarze (0)

Zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to nie tylko czas rodzinnych spotkań, ale także długo wyczekiwanego odpoczynku od całorocznych obowiązków zawodowych. Co jednak zrobić, aby nie wpaść w pułapkę myślenia o pracy i poczucia winy z powodu niedokończonych zadań? Warto dobrze wykorzystać czas przed i pomyśleć o zmianie swojego nastawienia, która zaprocentuje nie tylko podczas Świąt. 

 

Odpoczynek nie tylko w okresie świątecznym to świadome korzystanie z czasu wolnego oraz nabranie dystansu do zadań i problemów zawodowych. Zamiast nerwowego sprawdzania skrzynki mailowej czy myślenia o czekających projektach, warto zrelaksować się i poddać atmosferze Świąt   z korzyścią dla siebie i bliskich.

 

Pozamykaj najważniejsze projekty i zadania

 

 

Okres przedświąteczny w firmach to najczęściej czas wzmożonej pracy i zamykania projektów. Wszyscy chcą bowiem w Święta odpocząć od myśli o niezałatwionych sprawach. Zamiast zostawać po godzinach, wykorzystaj maksymalnie czas pracy. Zrezygnuj z pożeraczy czasu, tj. media społecznościowe. Ustal listę priorytetów. Dzięki temu efektywniej wykorzystasz każdą godzinę i unikniesz zaległości, a tym samym łatwiej zapomnisz o kwestiach zawodowych i Twój wypoczynek będzie przyjemniejszy - radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Dobra organizacja zadań przed Świętami gwarantuje pozytywny nastrój i większy zapał do pracy po świątecznym rozleniwieniu. Zostawanie po godzinach w pracy potraktuj jako plan ratunkowy. Zbytnie przeciążenie, nawet jeśli zakończysz więcej zadań, spowoduje, że będziesz bardziej zmęczony zarówno psychicznie, jak i fizycznie.

 

Wyłącz telefon

 

 

Przerwa świąteczna to czas, który warto poświęcić sobie i bliskim. Najlepszym rozwiązaniem będzie wyłączenie telefonu służbowego. Taką samą zasadę warto przyjąć również w kwestii sprawdzania firmowej skrzynki mailowej. To wszystko może zaczekać do powrotu do biura.

 

Naucz się odpoczywać

 

 

Zamiast rozmów o pracy, żalenia się na szefa, wspominania i przeżywania sytuacji biurowych podczas Świąt lepiej skupić się na takich formach wypoczynku, które sprawiają największą przyjemność, a przy stole nie dyskutować o sprawach zawodowych. Pamiętaj, że rozmowa o Twoich problemach przypomina o pracy nie tylko Tobie, ale i rozmówcy. Nie wyrzucaj więc frustracji na forum rodzinnym zachęca Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

 

Pomyśl o przyszłości

 

 

Zamiast szukania pracy lub pisania nowego CV i listu motywacyjnego, wykorzystaj koniec roku na przeanalizowanie sytuacji zawodowej, w której się znajdujasz obecnie i gdzie chciałbyś się znaleźć w przyszłości. Zastanów się, jak dalej widzisz swoją karierę. Czy dobrym rozwiązaniem będzie zmiana pracodawcy lub czy wystarczy Ci zmiana działu. Może warto rozważyć obranie innej ścieżki kariery i spróbować swoich sił w innej branży? Pomyśl, jakie kompetencje chciałbyś rozwijać i jak możesz zainwestować w swój rozwój. Tego typu refleksje i podsumowania, dokonane na spokojnie, na pewno pomogą Ci podjąć właściwe decyzje. Jeśli musisz więc myśleć o pracy, to tylko konstruktywnie tak, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie -  tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 



Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-12-22 10:43
Kariera Komentarze (0)

Wielu z nas kiedy musi zmierzyć się z publicznym wystąpieniem w pracy odczuwa naturalną tremę i niepokój, niezależnie od ilości odbiorców. Dlatego warto zapoznać się z kilkom radami, które pomogą pokonać strach i uczynić wspomniane przemowy łatwiejszymi.

Praktyka

 

Najlepszym sposobem na podniesienie własnej pewności siebie są ćwiczenia praktyczne. Na początek warto spróbować samemu w zaciszu biura lub domu. Dobrym sposobem będzie także pomoc przyjaciół czy rodziny w potencjalnej ocenie umiejętności w zakresie przemawiania. Jeśli nadal będziesz uważała, że możesz nie podołać zadaniu, zwróć się o pomoc do wykwalifikowanego mentora czy poszukaj specjalistycznego kursu, który profesjonalnie przygotuje Cię do zaplanowanych wystąpień zachęca Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Nie pokazuj zdenerwowania

 

Trema jest naturalnym czynnikiem, który towarzyszy większości publicznych wystąpień, ale nie musisz o tym informować wszystkich dookoła. To przenosi swoisty punkt ciężkości z tematu monologu na Twoje emocje. Zwróć uwagę na miarowość oddechu. Jeśli zbyt często będziesz go wstrzymywać (naturalna oznaka stresu), publiczność wyczuje zbędną nerwowość.

 

Wiesz.. Jak..yyy...

 

Przerywniki mowy to naturalna cecha niemalże każdej artykułowanej wypowiedzi. Jedynym sposobem na względne oczyszczenie wypowiedzi jest nagrywanie siebie na dyktafon i uważne odsłuchiwanie. W momencie kiedy jesteś w pełni świadoma błędów, które popełniasz, możesz je łatwo naprawić.

 

Milczenie jest Twoim przyjacielem

 

Pamiętaj, że cisza nie zawsze musi być niezręczna. Niekiedy może okazać się pomocna, np. kiedy chcesz pozbyć się wspomnianych wyżej przerywników mowy. Nie musisz się bać chwili lub dwóch ciszy podczas swojej wypowiedzi to jeden ze sposobów, by utrwalić w głowach słuchaczy przekazywane informacje tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Struktura, zawartość, treść

 

Kiedy przygotowujesz treść swojego wystąpienia, sporządź całościowy spis treści oraz jego układ. Jeśli zdecydujesz się na spontaniczność, możesz nie nawiązać pożądanego kontaktu z publicznością. Organizacja to podstawa każdej dłuższej wypowiedzi.

 

Staraj się nie czytać

 

Papierowa wersja przemowy powinna być dostępna tylko dla Twoich oczu, ale słowo mówione musi mieć swój naturalny rytm.  Pomimo, że nie rozmawiasz bezpośrednio z słuchaczami, wypada by Twój monolog nosił znamiona konwersacji. Weź ze sobą tekst wypowiedzi, ale zaznacz tylko kluczowe frazy czy słowa, które staną się jedynie pomocnymi wskazówkami.

 

Poznaj swoją publiczność

 

Jeśli występujesz w swojej firmie, znacznie lepiej wypadniesz przed pracownikami z którymi masz bezpośredni kontakt. Spróbuj pogawędzić przed przemówieniem ze słuchaczami. Tym samym spowodujesz, że więcej osób będzie Ci przychylne, a potencjalne wpadki zostaną automatycznie zatuszowane.

 

Staraj się wyrzec nieśmiałości

 

Kluczem do sukcesu jest złapanie emocjonalnego i intelektualnego kontaktu z publicznością, a jedną z podstawowych technik tego typu działania jest kontakt wzrokowy. Zarówno w zdaniu otwierającym wypowiedź, jak i kończącym postaraj się patrzeć na wybraną osobę. Pozostali automatycznie wyczują sens przekazu.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-12-15 11:49
Kariera Komentarze (0)

Nie oszukujmy się - każdy czasem jest tak przemęczony, że perspektywa pójścia następnego dnia do pracy przyprawia go o ból głowy. Nie ma sensu wiecznie stosować wymówki o złym samopoczuciu, bo prędzej czy później przełożony w to nie uwierzy. Choroba jako pretekst do wzięcia dnia wolnego powinna być używana tylko w ostateczności, tak samo jak sam fakt uniknięcia 8 godzinnego dnia w firmie. Ponad wszystko stawiajmy uczciwość i lojalność wobec firmy.

 Oto 10 wymówek, które stosowane raz na jakiś czas pomogą nam odpocząć w zaciszu domowych od zajęć biurowych.

 

 Inteligentne wymówki:

 

 

  • Mam spotkanie z Klientem: jeśli prowadzisz własne projekty, zazwyczaj nie musisz tłumaczyć się przełożonemu z faktu, że czeka Cię pilne spotkanie z Klientem. Pamiętaj jednak, że jeśli kontaktuje się on także bezpośrednio z Twoim szefem - istnieje duże ryzyko, że pretekst do uniknięcia pracy wyjdzie na światło dzienne.

     

  • Mam wizytę u lekarza: jedna z najczęściej stosowanych wymówek, którą pracownicy wykorzystują najczęściej w piątki, by zapewnić sobie dodatkowy dzień weekendu. Nie stosuj jej zbyt często, gdyż automatycznie rodzi podejrzenia oszustw.

     

  • Pracuję w domu: to doskonały sposób, aby zrobić sobie przerwę od firmy, o ile Twój szef wyraził wcześniej na to zgodę. Co prawda, i tak musisz wypełnić powierzone Ci obowiązki ale nie tracisz czasu na uciążliwe dojazdy do firmy oraz dodatkowo - sam ustalasz sobie grafik i czas pracy zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

     

  • Bo zasłużyłem: niekiedy pracownicy, którzy biorą kilka dni z rzędu dodatkowe nadgodziny, mogą odebrać sobie później jeden dzień wolnego w wybranym przez siebie okresie. Taka zasada istnieje jednak tylko wtedy, gdy pracodawca jest elastyczny w swoim podejściu oraz dopuszcza możliwość negocjacji na tym polu.

     

Nierozsądne wymówki:

 

 

  • Umarł mi ktoś bliski: nigdy nie używaj tej wymówki, jeśli nie jest ona prawdziwa. To najprostsza droga do utraty reputacji, gdy kłamstwo wyjdzie na jaw. To kompromitacja, gdy przez pomyłkę użyjesz ponownie tego argumentu w przypadku osoby, o której śmierci wspominałeś szefowi już wcześniej.

     

  • Mam awarię samochodu: oczywiście nikt nie będzie mieć pretensji, jeśli użyjesz tej wymówki jednorazowo. Każdy przecież może mieć kłopoty z autem. W dłuższej perspektywie jest to jednak słaba wymówka. Istnieją przecież inne sposoby dojazdu do pracy, chociażby w postaci komunikacji miejskiej lub taksówek, co może zostać Ci zarzucone podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

     

  • Mam nagłe sprawy osobiste: to tak nieprecyzyjne określenie, że może od razu zrodzić podejrzenia oszustwa i próby wyłudzenia dnia wolnego. Unikaj ogólnikowych stwierdzeń.

     

  • Mam pilny wyjazd: pamiętaj o zasadzie, że świat jest mały i gdy podczas Twojego rzekomego wyjazdu, spotkasz na ulicy kogoś z biura nie unikniesz posądzenia o bycie naciągaczem.

     

Pamiętaj, że wymówki od pracy, w dłuższej perspektywie nie przyniosą Ci nic dobrego. Jeśli jesteś wyjątkowo zmęczony obowiązkami zawodowymi, wystarczy porozmawiać uczciwie z przełożonym i poprosić o kilka dni wolnego na zregenerowanie sił.  Możesz zaproponować także pracę w domu, by nie robić sobie zaległości. Warto wypracować z szefem kompromis i nie uciekać się do kłamstw. 

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-12-08 11:09
Kariera Komentarze (0)

Ostatni kwartał roku to moment, który firmy często wykorzystują na kompleksowe podsumowanie wyników przedsiębiorstwa oraz pracy zespołów, managerów i poszczególnych pracowników. Sięgają wówczas po pomoc audytorów, dokonujących realnej diagnozy kondycji oraz zasobów przedsiębiorstwa. Jednym z elementów kontroli jest wywiad z pracownikami. Ten jednak dla wielu zatrudnionych wiąże się ze stresem czy lękiem przed jego konsekwencjami.

 

Z reguły audyt wewnątrz firmy przeprowadzają wyspecjalizowane w tym organizacje zewnętrzne. Plusem takiego rozwiązania jest większy obiektywizm, ale minusem - mniejsza znajomość struktury i ludzi. Zdarza się jednak, że zajmuje się tym także dział HR, o ile jego pracownicy mają kompetencje, by właściwie nadzorować przebieg badania.

 

 

Czego może spodziewać się pracownik

 

Audyt kompetencyjny jest formą oceny i to naturalne, że wzbudza niepewność czy strach. Warto jednak pamiętać, że jego celem nie jest zwolnienie pracowników, ale zdiagnozowanie ich mocnych czy słabych stron. To umożliwia zaplanowanie ścieżki kariery i systemu szkoleń dostosowanych do potrzeb każdego zatrudnionego. W rozmowie z audytorem pracownicy często proszeni są też o wypełnienie testów psychologicznych: dotyczących osobowości czy kompetencji. W niektórych przypadkach stosuje się dodatkowo narzędzie badawcze w postaci Development Center. Metoda polega na obserwacji pracowników, podczas wykonywania zadań indywidualnych lub grupowych i pozwala określić kompetencje czy umiejętności badanych. W połączeniu z oceną tzw. 360 stopni dokonywaną z wielu perspektyw, dopełnia rzetelnego obrazu oceny pracownika tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

 

Dobre przygotowanie

 

Przed spotkaniem z audytorem, pracownik powinien  być poinformowany przez przełożonego o terminie i celu takiej rozmowy. Warto podejść do tego, jak do szansy na lepsze poznanie oraz zrozumienie swoich zalet lub słabszych stron i potraktować to jako dobrą naukę, a także możliwość zasygnalizowania swojej oceny sytuacji. Przyjmij otwartą postawę oraz zachowaj spokój. Podejdź do rozmowy jak do spotkania biznesowego, na którym chcesz jak najlepiej się zaprezentować. Odpowiadaj na pytania śmiało oraz nie bój się pochwalić swoimi kompetencjami i umiejętnościami, a także przedstaw swoje pomysły na lepsze funkcjonowanie zespołu, czy też firmy radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Audytorzy to nastawieni życzliwie profesjonaliści, dlatego warto z nimi współpracować. To pomoże przełamać strach oraz napięcie.

 

 

Korzyści dla pracodawcy

 

Nie ulga wątpliwości, że procedura audytu choć stresująca dla pracowników, służy ocenie i doskonaleniu systemu zarządzania. Elastyczna forma wywiadu daje firmom dostęp do pogłębionej wiedzy na temat zarządzania zasobami ludzkimi. Pozwala wychwycić mocne strony pracowników i jednocześnie zdiagnozować luki w zakresie umiejętności czy kompetencji. Ma to znaczenie w przypadku obsadzania kluczowych stanowisk oraz planowania ścieżek rozwoju, ale także oceny managerów podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Wyniki dobrze przeprowadzonego audytu pracodawca wykorzystuje więc do lepszej oceny potencjału ludzi, planowania odpowiednich szkoleń czy wdrażania systemu ocen okresowych. Wszystko, by efektywniej wykorzystać mocne strony swoich specjalistów, a jednocześnie opracować metodę skutecznej rekrutacji, a także wspierać managerów w mądrym kierowaniu pracą zespołów.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-12-01 10:13
Kariera Komentarze (0)