iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Bardzo ważne jest, by budować w środowisku biurowym dobre i w miarę trwałe relacje ze współpracownikami. Powinny one opierać się na nie tylko wzajemnej sympatii, ale także na poszanowaniu oraz zaufaniu. Nie bądź jednak zbyt ufny w stosunku do wszystkich osób z  firmy i wystrzegaj się tych, którzy mogą zatruć Ci życie w pracy.

 

Plotkarze

 

 

Nie ma nic złego w luźnych pogawędkach z innymi pracownikami. Miej się jednak na baczności, gdy ludzie wokół Ciebie zaczynają rozsiewać plotki lub dzielić się z Tobą sekretami innych. W każdej firmie znajdzie się co prawda ktoś, kto będzie źródłem najświeższych i najgorętszych informacji, ale Ty zachowaj umiar w rozmowach z nim. Nie chcesz przecież, by ludzie przykleili Ci etykietę plotkarza. Bądź neutralny w swoich osądach oraz nie przyjmuj jako ostateczną prawdę wszystkiego co usłyszysz od innych.

 

 

Firmowe wesołki

 

 

Dobrze jest mieć w firmie osobę, która będzie potrafiła rozbawiać innych, a tym samym jej poczucie humoru rozładuje codzienne stresy i wprowadzi sympatyczniejszą atmosferę do zespołu. Pamiętaj jednak, że zbyt radosne zachowanie może być traktowane przez przełożonego jako niepoważny stosunek do pracy. W przypadku jeśli przebywasz często w towarzystwie takiego pracownika może to także wpłynąć na Twoją reputację. Postaraj się więc ograniczyć kontakty ze zbyt rozrywkowym kolegą z biura zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 


Pesymiści

Nikt nie lubi przebywać w towarzystwie pracownika wiecznie narzekającego albo użalającego się nad sobą. Taka osoba potrafi skutecznie podburzyć także morale innych. Jeśli nie chcesz psuć sobie humoru, nie daj się wciągnąć w dyskusję z wiecznym malkontentem. Możesz spróbować zarazić go optymizmem, jednak nie staraj się na siłę  zmienić jego podejścia do życia.

 

Sabotażyści
To typ ludzi, których obecność zazwyczaj nie wróży nic dobrego. Mogą np. za wszelką cenę negować Twoje zdanie lub pokazywać innym, że Twoje pomysły nie są dobre. Czasem robią to kosztem uzyskania większych przywilejów czy awansu w firmie, w innych przypadkach chcą się chociażby przypodobać szefowi. Dla swojego własnego spokoju oraz komfortu pracy odseparuj się od takiego współpracownika podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Egoiści

 

 

W przypadku, gdy pracujesz zespołowo, Twoim największym problemem może stać się pracownik, który jest egocentrykiem. Taka osoba zazwyczaj podchodzi interesownie do wszelkich form pomocy. Może także mieć kompleks narcyza oraz być przeświadczona o swojej nieomylności. To znacznie może utrudnić Wam wspólną kooperację biurową. W ostatecznym przypadku możesz poprosić szefa o przydzielenie do innego zespołu, by uniknąć współpracy z taką osobą.  

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-11-24 08:55
Kariera Komentarze (0)

Sumiennie wykonujesz swoje zadania i jesteś w 100% skoncentrowany na swojej pracy, ale od kilku już lat omijają Cię awanse. Jednocześnie widzisz, że w Twojej firmie awansują osoby, które spędzają znacznie więcej czasu na życiu towarzyskim biura niż na prawdziwej pracy. Która strategia jest lepsza skoncentrowanie na pracy czy budowanie kręgu znajomości wśród współpracowników?

 Wybór strategii ciężka praca czy czas na pogaduszki?

 

 

Dużą przesadą byłoby powiedzenie, że najważniejszym czynnikiem zapewniającym sukces w firmie jest zbudowanie wokół siebie szerokiego kręgu towarzyskiego. Jak pokazują bowiem przykłady znanych menadżerów, również osoby zamknięte w sobie, skoncentrowane na swoich zadaniach, a nie na biurowych ploteczkach, potrafią odnieść znaczący sukces. Część z nich jest nawet osobami skrajnie nielubiącymi kontaktów międzyludzkich, zasługując sobie na miano robotów czy cyborgów. Z drugiej jednak strony, każda osoba, która ma za sobą co najmniej kilka lat pracy w dużej organizacji (firmie czy urzędzie państwowym) potrafi bez trudu wskazać przykłady karier zawdzięczanych nie tyle kompetencji w jakiejś dziedzinie, ale raczej zbudowaniu sobie odpowiedniej pozycji wśród przełożonych i współpracowników tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Która strategia jest lepsza czy lepiej być pracowitym samotnikiem czy towarzyskim nierobem? W pracy trzeba znaleźć kompromis nie można całej kariery zbudować na znajomościach, prędzej czy później osiągnie się próg swoich kompetencji, powyżej którego bycie miłym i lubianym już raczej nie wystarczy. Z drugiej strony w większości przypadków nie można liczyć, że uda się zbudować karierę w oderwaniu od tego, jak postrzegają nas współpracownicy. Niestety nie ma jednej recepty na sukces, gdyż zależy on od bardzo wielu czynników.

 

Trudność z weryfikacją efektów pracy

 

 

To, czy będziemy dbać o relacje towarzyskie w pracy, czy nie, może zależeć od typu zadań, jakie wykonujemy. Jeżeli efekty naszej pracy łatwo jest zmierzyć (chociażby w postaci dochodu dla firmy), to możemy być pewni, że skoncentrowanie się na pracy prędzej czy później przyniesie pożądany efekt, czyli podwyżkę oraz awans. W zawodach, w których łatwo obliczyć indywidualne sukcesy pracownika, samo tworzenie wokół siebie aury sukcesu niewiele pomoże. Raz na pół roku czy raz na rok dokonywana jest ocena pracy danej osoby (często zwana ewaluacją pracowniczą), a wtedy łatwo zobaczyć, kto jak pracował.

 

Z drugiej jednak strony, jest wiele zawodów, w których efekt pracy jest nieuchwytny, niemierzalny. Jak bowiem sprawdzić, czy rysownik pracujący w agencji reklamowej wykonuje swoją pracę dobrze bądź nie? Jego projekty niektórym osobom mogą się bardzo podobać, inne mogą je uznać za fatalne. Jak ocenić efekty pracy instruktora jazdy samochodem? To przecież nie on zdaje egzamin na prawo jazdy, nie ma wpływu na to, czy jego podopieczny zachował się na egzaminie tak, jak był uczony. Podobne przykłady można wyliczać jeszcze długo, a każdy z nas miał z nimi do czynienia.

 

Również w pracy każdego z nas można znaleźć elementy, które są niemierzalne. Szef kazał pracownikowi zrobić raport, który potem uznał za doskonały pod względem merytorycznym, ale nieczytelny dla odbiorcy. Jednocześnie inne osoby, które ten sam raport czytały (np. koledzy z pracy, którzy mieli go sprawdzić), uznały go za jasny i klarowny. Jak zmierzyć nakład pracy włożony w negocjacje z nowym klientem, które zostały zerwane z niezrozumiałych powodów? Być może cel postawiony przed pracownikiem od początku był nierealistyczny, trudno więc mieć do niego pretensje o porażkę opowiada Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

 

W wyżej wymienionych zawodach bądź typach zadań równie ważne jak kompetencje jest również rozreklamowanie się wśród współpracowników i przełożonych, stworzenie wokół siebie aury sukcesu. Jest bowiem możliwe, że wszystko robisz świetnie ale nikt o tym nie wie (w tym - niestety również Twój szef). Musisz się rozreklamować, a osoby, z którymi pracujesz, musza wiedzieć, że doskonale wywiązujesz się ze swoich zadań.

 

Osobowość szefa oraz współpracowników

 

 

Obrana strategia rozwoju kariery powinna również zależeć od osobowości szefa oraz od cech charakteru osób, z którymi przyjdzie Ci współpracować. Nie wszystkie zespoły będą tolerować osobę niezasłużenie roztaczającą wokół siebie aurę sukcesu, nawet jeżeli będzie ona bardzo towarzyska, a podczas przerw na lunch będzie sypać dowcipami jak z rękawa zauważa Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Jeżeli masz szczęście, trafisz na przełożonego, dla którego najważniejsze są Twoje kompetencje oraz efekty Twojego wysiłku. Jeśli tak się jednak nie stanie, musisz w inny sposób zadbać o to, aby dostać awans bądź podwyżkę. Zwiększysz swoje szanse, jeśli inne osoby będą chwalić Twoją pracę.

 

Kwalifikacje i pozycja zawodowa

 

 

Osoba, która jest cenionym specjalistą w swojej dziedzinie, może sobie pozwolić na to, aby się na co dzień nie przemęczać. Wystarczy, że raz na jakiś czas zabierze głos, doradzi, podpowie, oceni. Resztę czasu może spędzać na kawie lub surfując po internecie. Może się wydawać, że niewiele robi, ale jej opinia ma bardzo duże znaczenie dla firmy. Tego typu zachowanie nie jest jednak zbyt rozsądne w przypadku osoby młodej, bez odpowiedniego dorobku zawodowego.

 

Prawidłowy przepływ informacji

 

 

Należy zwrócić uwagę na bardzo praktyczny aspekt intensywnego uczestniczenia w biurowym życiu towarzyskim. Odcinając się od współpracowników, np. poprzez niewychodzenie na wspólny lunch, odcinamy się również od niezmiernie ważnych informacji. W większości firm wiele informacji rozchodzi się bowiem nie tyle oficjalnymi kanałami, ale raczej przy kawie czy papierosie podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Dzieje się nie dlatego, że ktoś złośliwie blokuje przepływ informacji, ale dlatego, że taka jest po prostu natura dużych organizacji ktoś nie pomyślał, ktoś zapomniał o czymś powiedzieć na oficjalnym zebraniu bądź napisać maila do wszystkich osób w zespole.

 

Osoba, która stoi z boku, nie wychodzi na kawę czy na lunch, może się ku swojemu zdziwieniu dowiedzieć, że jakiś projekt, nad którym pracuje, został przerwany tydzień wcześniej. Może się także dowiedzieć, że szef działu zmienił wytyczne do innego projektu, ale był zajęty, więc nie przekazał tej informacji w mailu bądź na zebraniu, a jedynie o tym wspomniał któremuś z podwładnych, licząc na to, że przekaże to innym osobom. Taka informacja z dużym opóźnieniem dociera to do biurowego samotnika.

 

Przydatność kręgu znajomych

 

 

W normalnych okolicznościach krąg znajomości, jaki ma się w firmie, może nie być najważniejszy. Bywa jednak i tak, że bardzo przydaje się sympatia odpowiednich osób. W ten sposób można uzyskać np. wsparcie w konflikcie z przełożonym. Przydatna może być również nieoficjalna informacja o wakacie na jakimś stanowisku, dzięki czemu można na nie odpowiednio wcześnie zaaplikować, zanim rozpoczną się poszukiwania kandydatów spoza firmy.

 

Sprawiedliwa ocena współpracowników

 

 

Pamiętajmy o tym, że oceniając kogoś jako lenia, spędzającego zbyt dużo czasu na biurowych plotkach, możemy się bardzo mylić. Być może nie wiemy wszystkiego o jego pracy, z czego może wynikać niesprawiedliwa ocena. Osoba oceniana przez nas jako leniwa może być tak naprawdę bardzo wydajna i robi wszystko szybciej niż inni, dzięki czemu ma nieco czasu na biurowe życie towarzyskie. Może być również tak, że rzeczywiście w godzinach pracy nie daje z siebie 100%, ale w zamian część zadań wykonuje w domu. Postarajmy się mieć pewność, zanim obdarzymy kogoś łatką nieroba spędzającego pół dnia na kawie, papierosach i plotkach. No i oczywiście, zanim sami zaczniemy na temat tej osoby plotkować podczas przerwy na kawę czy papierosa... podsumowuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. 

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-11-17 10:14
Kariera Komentarze (0)

Kryzys ekonomiczny sprawia, że wiele osób myśli o zmianie miejsca pracy, a nawet zawodu czy branży. Jak sprawdzić, czy to dobry pomysł, a następnie w mądry sposób zmienić swoje dotychczasowe życie zawodowe?

Rozważ nową branżę

Dla niektórych zmiana branży może być tak samo satysfakcjonująca, jak duży krok w karierze. Warto więc zastanowić się, jak możesz przejść z obecnej pracy do nowego sektora. Dla przykładu, jeśli pracujesz jako księgowy, ale pasjonujesz się muzyką, spróbuj aplikować na posadę w księgowości w przemyśle muzycznym.

 

Zrób research 
Najlepszym sposobem na rozpoczęcie nowej kariery jest szczegółowe zapoznanie się z rynkiem, na który chcesz wejść i zrozumienie, czego pracodawcy oczekują od pracowników. Spróbuj też poznać ludzi pracujących w wymarzonym przez Ciebie zawodzie, np. podczas konferencji i imprez branżowych, a także stwórz swoje CV w sieci zachęca Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Poszukaj realnych możliwości 
W niepewnych ekonomicznie czasach znalezienie nowej pracy może być wyzwaniem, w szczególności, jeśli chcesz całkowicie odmienić swoją karierę. Sprawdź, czy w wybranej przez Ciebie branży pojawiają się oferty pracy. Pomoże Ci w tym funkcja automatycznego powiadamiania o nowych ogłoszeniach na stronie monsterpolska.pl.

 

Określ swoje mocne strony 
Możesz nie mieć zbyt dużego doświadczenia w pracy, o którą się ubiegasz, ale na poprzednich stanowiskach z pewnością rozwinąłeś swoje umiejętności i zdobyłeś cenną wiedzę. Zastanów się, które z tych kwalifikacji przydadzą Ci się w nowej branży i podkreśl to w swoim CV.

 

Popracuj nad listem motywacyjnym
List motywacyjny to idealne miejsce na wyjaśnienie, dlaczego chcesz zmienić swoją pracę. Opisz w nim, jakie są Twoje motywacje, podkreśl entuzjazm i pasję, które zaprocentują w przyszłej pracy zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Dorabiaj 
Jednym ze sposobów na zmianę kariery jest podejmowanie się różnych zleceń jako wolny strzelec lub praca na niecały etat. Pomoże to zbudować Twoje CV i sprawdzić, czy rzeczywiście ta branża jest dla Ciebie. Nawet weekendowy staż pozwoli lepiej poznać specyfikę danej pracy.

 

Wróć do szkoły 
Jeśli chcesz zoptymalizować swoje szanse na zdobycie intratnej posady, warto rozważyć zdobycie niezbędnych zawodowych kwalifikacji na studiach. Studia wieczorowe lub zaoczne możesz z łatwością pogodzić ze swoją obecną pracą. Odpowiednie wykształcenie pozwoli Ci na zdobycie lepszej pensji w nowym zawodzie.

 

Przelicz swoje finanse
Zmiana zawodu może być dużym obciążeniem finansowym, więc powinieneś upewnić się, że możesz sobie na to pozwolić. Miej także na uwadze, że początkowo Twoja pensja może być niższa niż dotychczas, więc zastanów się, czy jesteś w stanie się poświęcić.

 

Siła płynie z pewności 
Miej pewność, że masz ważne powody, dla których chcesz zmienić swoją karierę. Jeśli wiesz, co i dlaczego chcesz zmienić oraz jak możesz to osiągnąć, sukces na pewno przyjdzie bardzo szybko. Bądź także przygotowany, że przyszli pracodawcy będą chcieli te powody poznać, chcąc upewnić się, że Twoja zmiana jest zaplanowana i przemyślana, a nie tylko przed czymś uciekasz podsumowuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-11-03 09:25
Kariera Komentarze (0)