iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

 To dzień, na który długo czekałaś w końcu odchodzisz ze znienawidzonej pracy. Jeśli nienawidzisz swojego szefa, obowiązków czy wszystkiego, może kusić Cię, aby odegrać widowiskową scenę, którą wielokrotnie wyobrażałaś sobie podczas katorżniczych godzin pracy. Wręczenie szefowi prezentacji w PowerPoincie ze szczegółowym opisem jego niekompetencji, powiedzenie współpracownikom, kto o kim plotkuje, czy opróżnienie biurowego zaplecza Przecież już tam nie pracujesz, prawda?

Nie tędy droga! To, w jaki sposób rezygnujesz ze stanowiska, może mieć duży wpływ na Twoją karierę w przyszłości i świadczy o Tobie jako o człowieku. Dlatego opamiętaj się. Zachowaj się profesjonalnie i z klasą.

Myśl długoterminowo

Nie pal za sobą mostów. Chociaż wizja wygarnięcia szefowi i współpracownikom brzmi bardzo kusząco, kiedy wypowiesz już jakieś słowa, nigdy nie będziesz mogła ich cofnąć z pewnością zostaną dobrze zapamiętane. Nie chodzi tylko o potrzebne referencje, ale całkiem możliwe, że w przyszłości przyjdzie Ci pracować z kimś powiązanym z byłą pracą czy to jako współpracownik, klient czy przełożony.

Jeśli w Twojej firmie stosuje się formalny exit interview, czyli szczerą rozmowę z odchodzącym pracownikiem na temat różnych aspektów w firmie, będziesz mieć szansę na wyrzucenie z siebie wszystkiego. Dopilnuj tylko, aby to faktycznie była formalna rozmowa.

Myśl racjonalnie

Odejście z pracy może być bardzo emocjonalnym doświadczeniem zarówno dla Ciebie, jak i przełożonego. Może być zszokowany i zły. Być może będziesz musiała powiedzieć szefowi o powodach Twojej rezygnacji. Nie wdawaj się w personalne wycieczki ani nie mów nic pod wpływem emocji. Chociaż ciśnienie może rosnąć, zachowaj spokój. Odchodząc, już się zrewanżowałaś. Twój szef będzie musiał znaleźć kogoś na Twoje miejsce, zatrudnić go i czekać, aż całkowicie się wdroży. Wystarczająco się odegrałaś.

Myśl przyszłościowo

Napisz krótkie i zwięzłe wypowiedzenie, koniecznie z odpowiednią datą. Nie wysyłaj go za pomocą e-maila. Udaj się do odpowiedniego pracownika i wręcz mu wypowiedzenie informując o rezygnacji. Miej na uwadze, że kiedy wręczysz już rezygnację, możesz być poproszona o natychmiastowe sprzątnięcie biurka i opuszczenie firmy. Niewykluczone, że już zebrałaś wszystkie rzeczy, których będziesz potrzebowała, takie jak adresy e-mail, wizytówki klientów i współpracowników oraz informacje dotyczące projektów, nad którymi pracowałaś. Kiedy już opuścisz biuro, nie będziesz miała do tych informacji dostępu.

Myśl pozytywnie

Jeśli Twoja praca była naprawdę strasznym przeżyciem, odejście może być ciężkie. Jednak wnoszenie starego bagażu do nowej pracy jest niezawodnym sposobem na zbudowanie niepochlebnej reputacji. Twój nowy szef i współpracownicy nie chcą słuchać narzekań na dawną pracę, niezależnie jak bardzo są uzasadnione. To źle o tobie świadczy. Poza tym masz przecież celebrować ten czas. Masz nową pracę! Uporaj się z rezygnacją najbardziej profesjonalnie jak to możliwe i staw czoła nowym wyzwaniom.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-01-27 18:54
Kariera Komentarze (0)

 Czy zamiana pracy biurowej na pracę zdalną, tj. z domu, ma więcej wad czy zalet? Co raz więcej firm uznaje to za rozwiązanie dobre i skuteczne, służące jako swego rodzaju przywilej przyznawany niektórym pracownikom. Okazać się może jednak, że praca z domu będzie wygodna, ale nieefektywna. Wszystko bowiem zależy od indywidualnych cech charakteru czy przyzwyczajeń każdej z nas.

 

Oto więc 5 oznak świadczących o tym, że praca zdalna nie jest najlepszą opcją dla Ciebie:

 

Boisz się wykluczenia towarzyskiego w biurze

Strach przed wykluczeniem towarzyskim jest dosyć powszechnym zjawiskiem. Co więcej, jest nawet niekiedy nazywany chorobą XXI wieku. Jeśli więc na co dzień jesteś osobą pogodną, towarzyską i komunikatywną praca z domu może wpłynąć negatywnie na Twoje samopoczucie, ale przede wszystkim obniżyć Twoją motywację i produktywność.

 

Łączność telefoniczna czy internetowa może nie wystarczyć, jeśli do tej pory byłaś na bieżąco z tym, co się dzieje w firmie zarówno jeśli chodzi o jej funkcjonowanie i działania, co i o miejsce wypełnione znajomymi Ci ludźmi. Nagle możesz poczuć się odseparowana od ważnych dla Ciebie i znacząco wpływających na Twoje samopoczucie spraw.

 

Łakniesz kontaktu z drugim człowiekiem

Praca z domu zazwyczaj oznacza pracę w pojedynkę. Jeśli do tej pory pracowałaś w biurze, nawiązałaś tam znajomości i przyjaźnie, nowa sytuacja może Ci bardziej zaszkodzić niż pomóc.

 

Krótka rozmowa ze współpracownikiem w biurowej kuchni czy podczas przypadkowego spotkania przy xero jest dobrą i skuteczną przerwą od papierkowej rzeczywistości dla wielu z nas. Takie spotkanie pozwala nam na chwilę zapomnieć o pracy i mentalnie odpocząć. W efekcie, nabieramy sił do kontynuowania naszej pracy. Trudna sytuacja powstaje więc wtedy, kiedy pracujemy w domu będąc zupełnie same a brak kontaktu z drugim człowiekiem może wzbudzić w nas frustrację.

 

Łatwo się rozpraszasz

Praca w domu wiąże się z wygodą i kojarzy z pewnym luksusem. Jednak różnego rodzaju luksusy mogą nas jedynie rozpraszać.

 

W biurze sytuacja jest jasna: musisz pracować. Jeśli jednak pracujesz w domu, wykonanie pracy może być zastąpione i zaniechane przez takie rozpraszające naszą uwagę aktywności jak osobiste rozmowy telefoniczne, spacer z psem czy chociażby malowanie paznokci. Kiedy już więc musisz pracować z domu, upewnij się, że masz wyznaczoną dla siebie biurową przestrzeń w domu i że nie dasz się rozproszyć wyżej wymienionym czynnościom.

 

Nie jesteś mistrzynią samodyscypliny

Praca z domu oznacza konieczność wyznaczenia sobie celów, terminów i planu działania. Powinna więc ona być przeznaczona jedynie dla osób zaradnych, dobrze zorganizowanych i zdyscyplinowanych. Jeśli brak szefa, który ciągle Cię kontroluje i wyznacza nowe zadania, sprawia, że pracujesz mniej efektywnie oznacza to, że praca z domu zdecydowanie nie jest dla Ciebie. Jeżeli nie potrafisz sama sobie wyznaczać priorytetów i trzymać się ich, lepiej zostań w biurze.

 

Nie widzisz granicy między pracą a życiem osobistym

Jeśli nie wyznaczysz sobie konkretnych godzin przeznaczonych na wykonanie danej pracy, niebawem zatrze się granica oddzielająca Twoje życie zawodowe od osobistego.

 

Kiedy jesteś w biurze, godziny pracy są jasno określone. Kiedy jednak pracujesz z domu, może okazać się, że pracujesz zdecydowanie za mało bądź za dużo. Powodem tego jest najpewniej Twój brak samodyscypliny i odpowiedniej organizacji swojego dnia. Pracując w domu jesteś w pełni odpowiedzialna za swój czas pracy oraz jej przebieg i efektywność. Zadbaj o to, by idea work-life balance była Ci znana i efektywnie wdrażana w Twój plan dnia. 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-01-13 16:55
Kariera Komentarze (0)

 W idealnym świecie ciężka praca i szczerość zawsze zostałyby nagrodzone. Jednak w rzeczywistości nie zawsze tak jest. Współpracownicy mogą awansować wcześniej niż Ty, nawet jeśli bardziej na to zasługujesz. Do tego nie wszyscy starający się o awans stosują zasady fair play.

Jest kilka środowisk pracy, gdzie nieczysta gra, plotki i intrygi mogą zaowocować sukcesem. Może któreś pasuje do Twojej firmy? Zastanów się:

  • Twój szef nie jest do końca szczery i toleruje nieprawe zachowania?
  • W Twojej firmie panuje brak zasad lub ma ona reputację podejrzanej?
  • Koledzy, z którymi rywalizujesz, mają specjalne względy szefa (np. są najlepszymi przyjaciółmi, są spokrewnieni lub są parą)?
  • Przychody spadają lub jest masa zwolnień, a Twój pracodawca oczekuje rezultatów za wszelką cenę?

W takich warunkach możesz znaleźć się pośród krwawej rywalizacji. Zwłaszcza gdy w zespole panuje niezdrowa atmosfera, pełna przesadnej rywalizacji zamiast wspólnego grania do jednej bramki, a zwycięstwo za wszelką cenę jest powszechną zasadą.

Walka tą samą bronią

Ekstremalna rywalizacja razem z nieetycznym zachowaniem w zdobywaniu przychylności szefa może być trudna do zniesienia, szczególnie jeśli komuś się powiedzie. Jeśli jesteś niewzruszona taktyką wbijania noża w plecy, możesz odwdzięczyć się swoim przebiegłym współpracownikom. Jeśli oni zawyżają wyniki sprzedaży, podnieś swoje jeszcze wyżej. Jeśli kupują szefowi kosztowne bilety na mecz czy koncert, zaoferuj lepsze miejsca. Nawet jeśli współpracownicy oddają część swojej pensji z powrotem szefowi, odgryź się i daj więcej (to forma łapówkarstwa, nie jest zbyt często spotykana w Polsce, jednak zdarza się). Oczywiście wiąże się z tym pewne ryzyko. Jeśli zostaniesz złapana na łamaniu zasad, możesz dostać naganę lub nawet wypowiedzenie. Nie wspominając o łamaniu prawa. Zastanów się też, czy warto dla awansu stosować chwyty poniżej pasa? Jak się będziesz czuła, gdy w taki sposób awansujesz?

Gra fair play

Możesz także pójść inną drogą i wykazać się wzorową postawą. Pozycjonuj się jako bardziej etyczna kandydatka do awansu, która zapracowała na niego ciężko, a nie szuka innych sposobów. Staraj się często rozmawiać z szefem o pracy, jaką wykonujesz, ale pamiętaj - nie ma potrzeby być chłopcem na posyłki. Co prawda, być może będziesz musiała w strategiczny sposób trochę przymilić się szefowi prawić więcej komplementów, zaprosić na lunch czy na kolację w domu, ale nie przesadzaj z liczbą miłych gestów.

Ile znaczy dla Ciebie awans?

Zanim zaplanujesz strategię rywalizacji o awans, spójrz w lustro. Pomyśl o tym, jakim typem osoby jesteś. Jeśli przełożeni cenią osoby, które kłamią, oszukują lub uprawiają łapówkarstwo, z pewnością nie zmieni się to po Twoim awansie. Jeśli Twój szef postępuje etycznie, powinnaś mieć szansę na zostanie wybraną za prawość i uczciwość. W tym przypadku, daj się zauważyć w odpowiednim czasie. Pokaż, że chcesz zainwestować we własny rozwój. Zgłoś się do dodatkowych zadań. Upewnij się, że wyróżniasz się pracą i zadbaj o to, aby dostrzegli to wszyscy Twoi przełożeni. Jeśli awanse oparte są na zasługach, musisz być lepsza niż inni. W innym wypadku rozważ zmianę pracodawcy. Zaprzedanie duszy diabłu, aby uzyskać awans, może nie być tego warte.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-01-07 18:23
Kariera praca, kariera, awans Komentarze (0)