iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

 

Czy utrzymujesz odpowiedni balans między pracą zawodową a życiem prywatnym? Praca Cię satysfakcjonuje? Czy może poświęcasz jej tak dużo czasu i energii, że przestała Cię cieszyć?

Tempo dzisiejszego życia oraz fakt, że zaawansowana technologia pozwala nam zawsze być w kontakcie, sprawiają, że trudno skończyć pracę, wyłączyć się i o niej nie myśleć. Oczywiście, każdego z nas natłok obowiązków czasem zmusza do zostawania po godzinach. Jednak dla naszego zdrowia, taka sytuacja powinna być raczej wyjątkiem, a nie normą. Jeśli obawiasz się, że Twój balans między pracą a życiem prywatnym został zachwiany, przeczytaj poniżej znaki ostrzegawcze i rady, jak odzyskać swoje życie z powrotem.

Znaki ostrzegawcze

Jeśli zgodzisz się z więcej niż 2-3 z poniższych stwierdzeń, naprawdę powinieneś zastanowić się nad swoją sytuacją.

- Regularnie pracujesz więcej niż 10 godzin dziennie.

- Niezależnie od tego, jak ciężko pracujesz, nigdy nie możesz skończyć wszystkich zadań.

- Nie możesz przypomnieć sobie, kiedy w ostatnim czasie naprawdę śmiałeś się w biurze.

- W niedzielny wieczór na myśl o pracy dostajesz gorączki lub boli Cię brzuch.

- Gdy wracasz z pracy do domu, czujesz się fizycznie i emocjonalnie wykończony.

- Nie możesz przeżyć dnia w pracy bez solidnej dawki kawy/czekolady/nikotyny.

- Twoi znajomi twierdzą, że zawsze odwołujesz spotkania w ostatniej chwili.

- Zabierasz pracę do domu i poświęcasz na nią wieczory i weekendy.

Jeśli zgadzasz się z powyższymi zdaniami, oznacza to, że praca przejmuje kontrolę nad Twoim życiem. Nie możesz na to pozwolić. Najlepiej pracujemy, jeśli utrzymujemy tzw. work-life balance.

Czujesz, że tej równowagi Ci brakuje? Oto kilka wskazówek:

Aby być efektywnym, nie musisz przychodzić do pracy codziennie pierwszy i wychodzić ostatni. Często jest tak, że ludzie, którzy spędzają w pracy absurdalnie długie godziny, zwyczajnie demonstrują, że nie radzą sobie z obowiązkami. Przynajmniej 3 razy w tygodniu postaraj się wychodzić o czasie. Dobrym sposobem na trzymanie się planu jest umawianie bezpośrednio po pracy spotkań np. z przyjaciółmi.

Naucz się mówić nie. Bądź asertywny. Zrób listę priorytetów i podejmuj decyzje według nich.

Wyeliminuj złodziei czasu. Jedną z najczęstszych przyczyn obniżonej wydajności pracowników jest nałogowe sprawdzanie skrzynki pocztowej. Postaraj się to ograniczyć. Jeśli to możliwe, ustal godziny, w których sprawdzasz skrzynkę, np. co godzinę lub dwie. Jeśli nie wymaga tego Twoja praca, nie wchodź na portale społecznościowe czy serwisy z informacjami. Skup się na wykonywanych zadaniach.

Po prostu zacznij. Odkładając wszystko na później marnujesz najwięcej czasu.

Na koniec uświadom sobie, że będziesz pracować dużo lepiej, jeśli regularnie dasz sobie czas dla siebie. Jeśli regularnie będziesz ładował swoje baterie, dużo lepiej poradzisz sobie z natłokiem pracy i stresującymi sytuacjami.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-05-23 15:15
Kariera praca, kariera, stres, balans, worklife balance, nadgodziny Komentarze (0)

Liczba użytkowników social mediów stale wzrasta. Korzystamy z nich coraz częściej i więcej. Na Facebooka wchodzimy również w pracy, co nie podoba się pracodawcom. Według badań, prawie firm ogranicza dostęp pracownikom do portali społecznościowych.

Przedsiębiorcy argumentują potrzebę ograniczania dostępu, np. do Facebooka, troską o wydajność pracowników, bezpieczeństwo danych i politykę prywatności firmy. Rzeczywiście, Internet, oprócz niesamowitych możliwości, niesie też zagrożenia dla biznesu. Stąd właściciele firm, w interesie swoich przedsiębiorstw, zakazują korzystania z danych portali, blokują lub ograniczają do nich dostęp, bądź wprowadzają szczegółowe zasady korzystania z nich w godzinach pracy. Zdarzają się też zwolnienia pracowników za nieprzestrzeganie polityki firmy w zakresie korzystania z social mediów w pracy.

Przeciwnicy ograniczania lub blokowania dostępu do mediów społecznościowych w miejscu pracy argumentują, że działania te mogą prowadzić do obniżenia zadowolenia z zatrudnienia i spadku efektywności pracowników, spowodowanej m.in. frustracją spowodowaną rygorystycznymi zasadami.

Pracodawcy dostrzegają jednak także pozytywne strony portali społecznościowych. Dzięki nim pracownicy są na bieżąco z wieloma informacjami, które mogą wykorzystać w swojej pracy. To także dobre narzędzie do szybkiego kontaktu z innymi. Co więcej, są branże, w których nie da się pracować bez dostępu do social mediów, jak np. reklama, PR czy HR. Portale typu Facebook stały się zatem narzędziem codziennej pracy, źródłem interesującej i przydatnej wiedzy, sposobem na szybką komunikację i rekrutację pracowników.

Jak zatem korzystać z social mediów w pracy? Przede wszystkim z głową. Bez względu na wady i zalety mediów społecznościowych, używanie Internetu w pracy dla celów prywatnych budzi wątpliwości, dlatego warto zastanowić się, jak korzystać z nich w sposób rozsądny, nie narażając firmy na straty, a nas na utratę pracy. Na początek warto zapoznać się z zasadami, jakie obowiązują w miejscu pracy. Brak znajomości reguł nie zwalnia nikogo z odpowiedzialności i konieczności ich przestrzegania, dlatego trzeba dowiedzieć się, co wolno w godzinach pracy, a czego nie, i czy wśród obostrzeń są zasady związane z aktywnością w mediach społecznościowych również poza godzinami pracy. To może budzić sprzeciw pracowników i jest to dosyć kontrowersyjna kwestia, ale to niezwykle istotne, ponieważ osoby zatrudnione w danej firmie są jej ambasadorami, twarzami, i od tego, jak są postrzegane, zależy to, w jaki sposób jest oceniany ich pracodawca.

Jeżeli portale społecznościowe, np. Facebook, są traktowane jako drobna przerwa w pracy, chwila na relaks i odświeżenie umysłu, a korzystanie z nich nie wpływa na efektywność pracownika, żaden rozsądny pracodawca nie będzie kruszyć o to kopii. Natomiast jeśli sytuacja jest odwrotna i pracownik traktuje pracę jako przerwę od Facebooka, wówczas pojawia się problem i przełożony musi interweniować. Dlatego należy zastanowić się, czy ilość czasu, jaką poświęcamy na aktywność w mediach społecznościowych w godzinach pracy, nie jest zbyt duża, i kontrolować ją.

Warto również zwrócić uwagę na treści, jakie zamieszczamy na prywatnych profilach. To, co piszemy, udostępniamy czy lubimy, bardzo wiele mówi o nas nie tylko prywatnie, ale też zawodowo. Niekoniecznie może się to spodobać naszym przełożonym. Jeśli zaś nie chcemy się aż tak kontrolować i ograniczać, warto pamiętać o odpowiednich ustawieniach prywatności. Dzięki nim można dodawać swobodnie treści, których nie zobaczy np. szef lub współpracownicy czy inne niepożądane, przypadkowe osoby.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-05-21 17:42
Kariera praca, facebook, social media Komentarze (0)