iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

W życiu każdego człowieka przychodzi czasem moment, kiedy chcemy zrezygnować z pracy. Jeśli to nie są tylko chwilowe wątpliwości i z całą odpowiedzialnością podjęłaś taką decyzję, zadbaj o to, aby samo odejście nie odbiło się na Twojej przyszłej karierze zawodowej. Są dobre i złe sposoby na rozstanie się z pracodawcą. Jeśli nie zrobisz tego odpowiednio, możesz spotkać się z negatywnymi skutkami swojego zachowania począwszy od nieprzyjemnej atmosfery, po negatywne referencje.

Rozważ wszystkie opcje

 Odejście z pracy to poważna decyzja, zależna od wielu czynników, dlatego trzeba ją dobrze przemyśleć. Zacznij od zadania sobie pytania co sprawia, że chcesz odejść? Czy to kwesta pieniędzy, braku rozwoju, natłoku pracy, braku awansu, lokalizacji lub czegoś bardziej osobistego? Jeśli czujesz się na siłach, przedyskutuj swoje wątpliwości z szefem lub kimś z działu HR zanim klamka zapadnie.

Powiadamianie o decyzji

Kiedy rozważyłaś wszystkie za i przeciw, a szala przechyliła się w stronę rezygnacji, dokładnie przestudiuj swoją umowę, aby wiedzieć jakie procedury Cię obowiązują . Zwróć szczególną uwagę na okres wypowiedzenia. Jeśli nie został on zawarty w umowie, w dobrym tonie będzie powiadomić pracodawcę na dwa tygodnie przed planowanym odejściem.

Oprócz oficjalnego listu rezygnacyjnego, warto osobiście pomówić z szefem o zamiarach odejścia. Przemyśl, co chcesz powiedzieć i trzymaj się tego. Być może będzie chciał wydobyć więcej informacji lub impulsywnie zareaguje, dlatego przygotuj się do tej rozmowy.

Istnieje możliwość, że pracodawca będzie chciał przekonać Cię, abyś została znalezienie zastępstwa może być kłopotliwe dlatego wyraźnie przedstaw swoje powody i używaj racjonalnych argumentów. Jeśli rozważasz pozostanie, przedstaw deadline datę, do kiedy chciałabyś usłyszeć kontrofertę.

Zastanów się, co Cię zadowoli. Podwyżka, awans lub przeniesienie w inne miejsce coś by zmieniło? A może pomimo takiej zmiany, nadal czułabyś, że to nie jest miejsce dla Ciebie?

Musisz wiedziesz, że pracodawca może potraktować Twoje odejście jako personalną obrazę. Dopóki jasno nie sprecyzujesz swoich intencji, taka niespodzianka w konfrontacji może spotkać się nawet z agresją. Zachowaj spokój i rozładuj sytuację poprzez zaoferowanie pomocy w przekazaniu obowiązków i zapewnij szefa, że nie pozostawisz żadnych niedokończonych spraw.

Zawsze staraj rozstawać się w przyjaznej atmosferze. Nigdy nie wiesz czy Wasze drogi znów się kiedyś nie skrzyżują, a bezcelowym byłoby przysparzać sobie wrogów i palić za sobą mosty.  

Co ze współpracownikami?

Początkowo możesz zostać poproszona o nie ujawnianie swoich zamiarów kolegom z pracy, klientom czy partnerom. Wszystko po to, aby zmniejszyć potencjalny wpływ Twojej decyzji na wewnętrzne i zewnętrzne sprawy firmy. Jednak firma nie może oczekiwać, że na zawsze pozostanie to sekretem. Jeśli powiedziałaś już o tym kilku najbliższym współpracownikom, prawdopodobnie i tak całe biuro się o tym dowie.

Oficjalna informacja jest szansą na wyraźne określenie powodów odejścia zanim inni zaczną na ten temat plotkować. Unikaj mówienia czegokolwiek złego na temat organizacji i współpracowników. Postaraj się odejść w miłej atmosferze, bo być może spotkacie się na branżowym evencie, u przyszłego pracodawcy lub nawet w bardziej biznesowych relacjach.

Weź co swoje

Upewnij się, że otrzymałaś wszystkie zaległe bonusy, prowizje, premie lub jakiekolwiek inne należności. Uregulowanie tych kwestii jak najszybciej pozwoli uniknąć wszelkich niezgodności.  

Rezygnując z pracy nie poruszaj tematu gdzie odchodzisz, jak świetna jest nowa firma i jak dużo będziesz w niej zarabiała. Pozostań pokorna i odnoś się z szacunkiem do ludzi, których opuszczasz. W nowej firmie nigdy nie mów źle o poprzedniej oraz nie ujawniaj poufnych informacji. Może to zwrócić się przeciwko Tobie, a nowy pracodawca z pewnością zapamięta Twoją niedyskrecję.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-10-28 12:32
Kariera praca, kariera, rezygnacja Komentarze (0)

 

Jeśli przetrwałaś pierwszy dzień w pracy, Twoim kolejnym zadaniem jest stanie się cennym członkiem zespołu. W tym celu musisz znaleźć sposób, żeby szybko i efektywnie zintegrować się z zespołem, z którym pracujesz.

 

Żaden nowy przybysz nie jest ważniejszy czy lepszy niż od lat zgrany zespół. Nawet jeśli masz niesamowite doświadczenie, ciekawe osiągnięcia i wysoką pensję w początkowej fazie jesteś dla nich przeźroczysta. W Twoim interesie jest więc, by zintegrować się z nimi i w pewien sposób wdrożyć swoją osobę w te zgraną grupę.

 

Niech Cię poznają

Użytecznym narzędziem w procesie tej integracji może być zdobycie pewnych informacji o pracownikach firmy, jeszcze w trakcie procesu rekrutacyjnego. Informacja ma moc, im więcej będziesz wiedziała już na rozmowie kwalifikacyjnej, tym lepiej dla Ciebie.

 

Spróbuj się więc dowiedzieć, jak długo każdy z członków zespołu pracuje w firmie, jakie ma stanowisko, gdzie pracował w przeszłości i jaka panuje hierarchia w Twojej potencjalnej przyszłej pracy.  Na rozmowie kwalifikacyjnej czy podczas zwykłej konwersacji z pracownikami pokaż, że masz te informacje, że co nieco wiesz o nich oraz o firmie. Rób to jednak subtelnie, zaimponuj im. Nie zasypuj ich ogromem informacji, które zdobyłeś, bo wyjdziesz jedynie na prześladowczynię.

 

Jednym z najlepszych sposobów na socjalizację z nowo poznanymi członkami zespołu są spotkania po pracy. Takie wspólne wyjścia doskonale budują ducha zespołu. I tu jednak pojawia się jedno zagrożenie jeśli impreza się przeciąga, może być niebezpiecznie. Dbaj więc zawsze o swoją reputację staraj się być osobą, która lubi integrację, ale też zna pewne zasady czy granice.

 

Określ granice

Pierwszym z możliwych zagrożeń w nowej pracy są nierealne oczekiwania. Nie oczekuj od siebie za dużo, zwłaszcza podczas pierwszych miesięcy. Nie udowadniaj na siłę, że podołasz wszystkiemu i ze wszystkim dasz sobie radę. Poznaj funkcjonowanie firmy, nie bierz za dużo na siebie i nie wymagaj od siebie zbyt wiele. To samo dotyczy Twojego szefa lepiej zawczasu powiedzieć mu, że masz za dużo na głowie niż później tłumaczyć się z porażki.

 

Uważaj na słowa

Uważaj na to jak, i co mówisz. W trakcie wspólnej pracy bądź uważna z tym, co mówisz i co komentujesz. Nie krytykuj nic ani nikogo, nie wymądrzaj się.  Bierz udział w dyskusjach, rozmawiaj, ale nie przekrzykuj i nie stawiaj na siłę na swoim. W przypadku takiej nadgorliwości i braku umiejętności pracy w zespole wyjdziesz na kogoś aroganckiego i nieprofesjonalnego.

 

Pierwsze wrażenie

Spraw dobre pierwsze wrażenie. Nie bądź kłótliwa, a asertywna. Nie bądź cicha, a skromna. Staraj się pokazać siebie jako kogoś z charakterem, ale nie zamęczaj sobą innych. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Jeśli już na początku komuś podpadniesz, będziesz potrzebowała czasu żeby naprawić swoją pozycję w firmie.

 

Buduj przyjazną atmosferę i spraw, by wspólna praca była przyjemnością. I, co najważniejsze nie bój się! A teraz idź i pogadaj z kimś z Twojego zespołu!

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-10-22 16:38
Kariera praca, kariera, atmosfera, współpracownicy, Integracja, nowa Komentarze (0)