iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Sposób negocjacji wynagrodzenia podczas rozmowy kwalifikacyjnej, mówi potencjalnemu pracodawcy nie tylko ile chciałbyś zarabiać, ale również czy potrafisz dobrze negocjować. Ta umiejętność z kolei może być wartościowa dla Twojego przyszłego szefa.
 

Aby wygrać negocjacje w sprawie wynagrodzenia nie możesz się poddawać. Nie porzucaj tematu, dopóki nie uzyskasz wszystkiego, o co się starałeś, niezależnie od tego czy jest to dodatkowy pakiet zdrowotny, czy zwrot kosztów opiekunki do dziecka.  
 

Zawsze istnieje pewne ryzyko związane z pytaniami o przyszłe podwyżki, ale zawsze warto pytać potencjalnego pracodawcę jeszcze zanim zdecydujesz o podjęciu pracy. Jeśli firma jest otwarta w kwestiach związanych z wynagrodzeniami, lepiej wiedzieć o tym z góry.  
 

Negocjacje wynagrodzenia mogą stanowić punkt rozmowy, w którym zabłyśniesz. Pamiętaj! Osoba po drugiej stronie Cię ocenia. Dobrze przeprowadzone pokażą rozmówcy, że potrafisz komunikować się z innymi. Po otrzymaniu oferty nie trać czujności, bowiem wciąż jesteś na linii ognia.
Aby upewnić się, iż otrzymasz wszystko, na co zasługujesz radzę zadać 10 poniższych pytań:


1.    Dziękuję czy mam rozumieć, że jest to wiążąca oferta pracy?

Mówiąc dziękuję zaprezentujesz się jako uprzejmy profesjonalista oraz bez problemu upewnisz się, czy otrzymałeś daną ofertę pracy.  

2.    Czy możemy negocjować?

Kiedy na rozmowie zostanie Ci przedstawiona propozycja wysokości wynagrodzenia, warto zapytać, czy jest to ostateczna decyzja. Jeśli odpowiedź brzmi nie możesz przejść do dalszych negocjacji.  

3. Czy pensja jest tylko podstawą?
 
Pytanie dotyczące zaproponowanej kwoty, czy zawiera ona premie, czy jest to tylko podstawa pozwoli rozmówcy zobaczyć, czy jesteś zainteresowany szczegółami dotyczącymi systemu premiowego, bonusów oraz akcji i otworzy szansę na zadanie innych pytań związanych z wynagrodzeniem.  

4. Do kiedy mam czas na podjęcie decyzji?

Nigdy nie akceptuj propozycji pracy natychmiast. Będziesz postrzegany jako skuteczniejszy, jeśli pozostawisz sobie czas na zastanowienie. Dodatkowo będziesz mógł przemyśleć swoją strategię negocjacyjną. Zawsze możesz powiedzieć - To wspaniała praca i bardzo chciałbym ją podjąć, ale biorąc pod uwagę moje doświadczenia lepiej będzie jeśli jeszcze raz się nad tym zastanowię i wrócę z odpowiedzią. Nigdy nie mów, że musisz tę ofertę przedyskutować ze swoim partnerem musisz być pewny siebie i pokazać, że umiesz podejmować decyzje samodzielnie.  

5. Czy otrzymam ofertę w formie pisemnej?

Nie akceptuj ofert, które nie są w formie pisemnej. Jeśli odejdziesz z poprzedniej pracy tylko na podstawie ustnych ustaleń, może okazać się, że zostaniesz bez nowego zatrudnienia i możliwości otrzymania odszkodowania.
 
6. Czy będzie możliwość otrzymania bonusu?

Jeśli odpowiedź brzmi nie, odpowiedz ok, tylko pytałem. Brak negocjacji wynagrodzenia nie musi oznaczać braku rozmów na temat innych aspektów umowy, tj. elastycznego czasu pracy, czy innych ważnych dla Ciebie kwestii.
    
7. Kiedy rozpoczynam pracę?

Jest to sposób na potwierdzenie, czy oferta jest poważna. Większość pracodawców chce, abyś pracę podjął natychmiast , ale wzbudzi wątpliwości, jeśli od razu się na to zgodzisz. Jeśli opuścisz obecnego pracodawcę bez wcześniejszego zachowania okresu wypowiedzenia, może to spowodować, że pracodawca będzie się zastanawiał czy oby nie zrobisz tego samego w nowej firmie. Jeśli podjecie nowej pracy wiąże się z opuszczeniem poprzedniej, a nie okresem bezrobocia, zostaw sobie czas na zamknięcie wszystkich spraw oraz krótki odpoczynek.  

8. Czy mogę otrzymać zakres obowiązków?

Pytanie to pozwoli zweryfikować, czy praca, którą będziesz wykonywał jest tą, która została Ci zaprezentowana podczas rozmowy oraz czy jesteś ją w stanie wykonywać.

9. Jak i kiedy będę oceniany? Czy na podstawie oceny mojej pracy mogę liczyć na podwyżkę?

To pytanie pozwala Ci dowiedzieć się czy pracodawca dokonuje oceny pracowników oraz kiedy będziesz miał prawo do podwyżki. Te dwie kwestie są często łączone, ale nie zawsze.  

10. Jeśli chodzi o dodatkowe korzyści, to czy mogę prosić o więcej szczegółów od kiedy mogę na nie liczyć?

Jeśli Twoje dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne kończy się z okresem zatrudnienia i przed jego uaktywnieniem u nowego pracodawcy możesz się do tego odpowiednio przygotować lub negocjować.

Zadanie tych pytań pozwoli Ci zebrać informacje, a dodatkowo możesz pokazać przyszłemu pracodawcy, jak dobrym jesteś negocjatorem.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-11-30 09:09
Kariera praca, kariera, monsterpolska.pl Komentarze (0)

Skoro większość czasu spędzamy w biurze, warto uatrakcyjnić nasze miejsce pracy osobistymi elementami. Oczywiście, swoboda aranżacji będzie różna w zależności od firmy i branży, w której pracujemy. Warto to zrobić, gdyż w niektórych przypadkach, puste stanowisko pracy może być interpretowane jako obojętność wobec życia firmowego. Jak stosownie udekorować naszą biurową przestrzeń?

Zazwyczaj pracownicy zadomawiają się w biurze w ciągu dwóch, trzech miesięcy od rozpoczęcia pracy w nowej firmie. Najczęściej przynoszą zdjęcia swoich bliskich lub ulubiony kubek do kawy. Zupełny brak osobistych rzeczy na stanowisku pracy współpracownicy mogą zinterpretować jako brak zaangażowania w firmowe sprawy.
Poniżej kilka sugestii, jak urządzić spersonalizowane, ale profesjonalne stanowisko pracy.

 
Pretekst do rozpoczęcia rozmowy

Dobrym rozwiązaniem jest przeniesienie takiego elementu dekoracyjnego, dzięki któremu można zainicjować rozmowę ze współpracownikami. Kibice drużyny piłkarskiej mogą przynieść gadżet w barwach klubu, rodzice - zdjęcia swoich pociech, pasjonaci podróży pamiątki lub zdjęcia z wypraw. Prezentując elementy związane z naszymi pasjami lub też życiem prywatnym, sygnalizujemy chęć integracji, co będzie pozytywnie odbierane przez kolegów z pracy.
Należy jednak przemyśleć przyniesienie zdjęcia, na którym np. jesteśmy na plaży w kostiumie kąpielowym. Prezentowanie golizny w miejscu pracy, również na zdjęciach, jest wysoce niestosowne.

Odrobina koloru

Warto zmienić stanowisko pracy odziedziczone po poprzednim pracowniku, dodając elementy w ulubionym kolorze np. nową podkładkę pod myszkę czy designerską tablicę na notatki.
Przy aranżowaniu stanowiska pracy, można wziąć pod uwagę znaczenie kolorów żółty dodaje energii, zielony uspokaja, natomiast niebieski usprawnia pracę mózgu i zwiększa kreatywność.
Należy jednak uważać na liczbę gadżetów na biurku zbyt duża ilość bibelotów może wywołać wrażenie bałaganu i chaosu.
 
Zachowaj zdrowy rozsądek

Pracownik agencji reklamowej posiada większą swobodę aranżacji swojej przestrzeni niż osoba pracująca w firmie ubezpieczeniowej. Jeśli w biurze przyjmowani są klienci, miejsce pracy powinno być bardziej reprezentacyjne niż stanowisko osoby, której głównym zadaniem jest praca przy komputerze. Dlatego też, urządzając biuro, należy pamiętać o tym, jaką funkcję się pełni w firmie.
Dobrym sposobem na uniknięcie dekoracyjnego faux-pas jest zaobserwowanie stanowisk współpracowników co z osobistych rzeczy znajduje się na ich biurkach, jak dużo osobistych elementów dekoracyjnych umieszczają w swoich biurach.
Trzeba także pamiętać, że elementy życia osobistego przynoszone do pracy obrazują naszą osobowość. Dlatego też, warto dać się poznać z jak najlepszej strony.
 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-11-27 13:27
Kariera praca, kariera, monsterpolska.pl Komentarze (0)

Polityka zawsze jest drażliwym tematem rozmów, niezależnie od tego czy dyskutujemy w gronie rodzinnym, przyjaciół, czy kolegów z pracy. Jednak w biurze, w trosce o atmosferę pracy, powinniśmy szczególnie zwracać uwagę na tematykę rozmów. Konflikt poglądów może wywołać poważną kłótnię między współpracownikami.

Niezależnie od tego czy zbliżają się wybory czy też rząd jest na półmetku swojej kadencji, tematów do debaty politycznej jest zawsze dużo. W wyniku dyskusji o tworzeniu nowych miejsc pracy, podatkach, służbie zdrowia, polityce zagranicznej i innych kwestiach spornych, atmosfera między kolegami w pracy może niespodziewanie się zaognić.

W biurze można spotkać zarówno zaciekłego zwolennika danej partii politycznej, który przy każdej okazji brnie w światopoglądową dyskusję, jak i politycznego ignoranta, dla którego znajomość aktualnej sytuacji politycznej jest zupełnie zbędna. Są także pracownicy, którzy chętnie przysłuchują się debatom, jednak swoje zdanie wolą zachować dla siebie.

Czy polityka jest zatem właściwym tematem do rozmów w pracy? Opinie są podzielone.  

Szanujmy opinie innych

Jeśli już w pracy rozmawiamy na tematy wykraczające poza zakres obowiązków i decydujemy się ujawić poglądy polityczne, powinniśmy utrzymywać kulturę dyskusji na najwyższym poziomie. Wiąże się to oczywiście z uszanowaniem, często przeciwnych, poglądów rozmówców. Nie krytykujemy współpracowników za odmienne opinie i nie agitujmy na rzecz popieranej opcji politycznej.

Odpowiedni poziom rozmowy

Nagminne sięganie w rozmowie po zawiłe i sporne kwestie polityczne nie jest dobrze odbierane. Polityczna pogawędka powinna raczej funkcjonować na poziomie luźnej rozmowy o aktualnych wydarzeniach.

Podejście do rozmów o polityce zależy również od środowiska, w którym pracujemy. Niektóre są bardziej otwarte i chętne do rozmów na te tematy, a w innych jest to wręcz zabronione, czy niemile widziane.  

Emocje na wodzy

Podczas koleżeńskich rozmów w miejscu pracy swoje emocje powinniśmy trzymać na wodzy. Nawet w czasie przerwy na lunch zachowajmy spokój i bądźmy profesjonalistami. Naturalną rzeczą w relacjach interpersonalnych jest wyciąganie wniosków na temat danej osoby na podstawie  głoszonych przez nią poglądów i zachowania. Im głośniej wygłaszamy swoje kategoryczne poglądy, tym bardziej narażamy się na negatywne skutki takich zachowań.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-11-19 10:31
Kariera praca, kariera, monsterpolska.pl Komentarze (0)

Każde pytanie, które pada na rozmowie kwalifikacyjnej jest dla Ciebie szansą na udzielenie odpowiedzi, które udowodnią potencjalnemu pracodawcy, że to właśnie Ty jesteś idealnym kandydatem na stanowisko, na które właśnie aplikujesz. Dlatego warto opracować własną, ogólną strategię udzielania odpowiedzi, która ułatwi Ci  przebrnięcie nawet przez najbardziej podchwytliwe pytania rekrutera.

Słowa poprzyj przykładami
Opowiadając o swoich kwalifikacjach czy zaletach, zawsze miej w zanadrzu przykład, który poprze Twoje słowa. Jeśli mówisz, że doskonale wykonujesz zadania pod presją czasu, bądź przygotowany na przedstawienie sytuacji z poprzedniej pracy, w której musiałeś działać szybko, precyzyjnie, a przede wszystkim efektywnie.

Steruj przebiegiem rozmowy
Rekruterzy często prowadzą swego rodzaju grę z kandydatami. Zadają niekonwencjonalne pytania bądź też pytają o rzeczy, na pierwszy rzut oka, niezwiązane z posadą, o którą się ubiegasz. Jak nie wpaść w ich pułapkę? Najlepiej udzielać odpowiedzi jak rasowy polityk.
Przed rozmową warto obejrzeć polityczną debatę czy też konferencję prasową i zaobserwować, w jaki sposób politycy odpowiadają na niewygodne pytania dziennikarzy. Często udzielają niezbyt dokładnych odpowiedzi, aby zawrzeć w nich informację, która dla nich jest najważniejsza do przekazania. Tą samą strategię można przyjąć podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Na przykład, jeśli potencjalny pracodawca pyta się, czy preferujesz pracę w zespole, czy wolisz pracować sam, oczekuje odpowiedzi, która jednoznacznie zdefiniuje Twój preferowany tryb pracy. W rzeczywistości większość miejsc pracy wymaga od nas działania zarówno samodzielnie, jak i w zespole. Twoja odpowiedź na to pytanie powinna zatem pokazać, że udaje Ci się obie te umiejętności połączyć.
Twoje wypowiedzi powinny jednocześnie zapewnić pytającego, że jesteś właściwą osobą na dane stanowisko. Zanim udzielisz jakiejkolwiek odpowiedzi, zastanów się dobrze nie możesz popełnić żadnej gafy, która zmniejszyłaby Twoje szanse na zatrudnienie. Najlepsze są przemyślane odpowiedzi, a nie te najszybsze.

Mów jasno i zwięźle
Udzielaj krótkich, rzetelnych i przede wszystkim szczerych odpowiedzi. Długie wypowiedzi są mniej efektywne, mogą wręcz wzbudzić podejrzenia rekrutera.  Porywając się na zbyt długie tłumaczenia, rekruter może odnieść wrażenie, że próbujesz zatuszować lub też usprawiedliwiać swoje błędy czy brak kompetencji.
W wypowiedzi dłuższej niż 90 sekund, bez interakcji z rozmówcą,  możesz zawrzeć więcej szczegółów niż oczekuje od Ciebie potencjalny pracodawca, a to wcale nie musi zaprocentować. Jeśli czujesz, że mówisz zbyt długo, po prostu zatrzymaj się i zapytaj, czy Twoja odpowiedź jest wystarczająco szczegółowa. Inicjujesz w ten sposób dialog i otwartą wymianę zdań.
 

Usprawnij przepływ informacji
Warto na bieżąco upewniać się, czy w Twoich odpowiedziach zawarłeś wszystko, czego oczekiwał rekruter. Nie obawiaj się po każdej swojej wypowiedzi pytać rozmówcę, czy chciałby w tej kwestii dowiedzieć się czegoś jeszcze. Usprawnia to znacznie przepływ informacji pomiędzy rozmówcami i kładzie nacisk na dwustronną komunikację. Potencjalny pracodawca z pewnością doceni Twoją komunikatywność, która dodatkowo zwiększy Twoje szanse na zatrudnienie.


Przećwicz zatem dobrze odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, aby odpowiednio się do nich przygotować i na rozmowie wypaść jak najlepiej.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-11-15 15:14
Kariera praca, kariera, monsterpolska.pl Komentarze (0)

Mam dobre i złe wieści dla kobiet, które chcą się przebić przez tzw. szklany sufit. Złą wiadomością jest to, że panie są dwukrotnie rzadziej niż mężczyźni brane pod uwagę w mianowaniu na stanowiska kierownicze. Zaś dobrą wiadomością jest to, że stosując się do sprytnych i odważnych rad  mogą to zmienić i z powodzeniem awansować i piąć się w górę.

Poczuj się wartościowa
Twój przełożony zrobi wszystko, żeby zatrzymać Cię na pokładzie, jeśli tylko będziesz dbać o jego wizerunek jako szefa wykonując swoją pracę szybko i dobrze. Kończąc nieprzyjemne zadania, identyfikując i rozwiązując problemy, a także ulepszając i tworząc nowe usługi lub produkty, będziesz miała zdecydowaną przewagę nad konkurencją.
Każda umiejętność jaką zdobędziesz, relacja którą zbudujesz z osobą decyzyjną, która wie jak bardzo jesteś cennym pracownikiem, sprawi, że wszystkie Twoje zalety staną się kartami przetargowymi, asami w rękawie, które otworzą drzwi do rozwoju Twojej kariery.
Możesz podnieść swoją wartość również poprzez szkolenia, naukę języków obcych, zdobywanie umiejętności technicznych lub tworzenie wartościowych badań czy zestawień. Ważne jest też posiadanie tzw. miękkich umiejętności od zdolności do szybkiego uczenia się po umiejętności komunikacyjne. Zamiast tradycyjnego networkingu, użyj wszystkich swoich cech, by zbudować pożądany wizerunek w oczach osoby, z którą chciałabyś zbudować relację. Wówczas być może ta osoba będzie bardziej chętna by pomóc Ci w przyszłości.

Proś, a otrzymasz
Jedną z głównych różnic między kobietami i mężczyznami jest to, że mężczyźni mają tendencję do mówienia o swoich celach i sukcesach zawodowych. Kobiety, z kolei mają nadzieję, że ich wyniki będą mówić same za siebie. Otóż Drogie Panie, jesteście w błędzie!
Zazwyczaj awansuje, ten kto najbardziej tego pragnie i o to prosi. Niektórzy radzą wręcz by zapytać swojego szefa, co  możesz zrobić, aby zdobyć tę wymarzoną pracę, a potem tylko przekłuć sugestie w działanie. Jeśli dobrze wykonasz zadanie i twój szef będzie z Ciebie zadowolony, zapytaj go bezpośrednio o awans. Zanim jednak rozpoczniesz rozmowę, upewnij się czy Twój szef jest w dobrym nastroju

Zaryzykuj   
Wiele kobiet, które są teraz na najwyższych stanowiskach, często obierały nie tradycyjną  drogę na szczyt. Czasem zaczynały pracę w jednej dziedzinie, a potem przenosiły się do innej, zupełnie odległej. Eksperci twierdzą, że za sukcesem kryje się gotowość do zmiany i bycie niekiedy pionierem w dziedzinie, której nikt wcześniej nie zrozumiał. Ty też możesz to osiągnąć wykorzystując nadarzające się w życiu okazje, nie kalkulując zbyt długo czy podjąć wyzwanie i zaryzykować.  Jeśli masz ciekawy pomysł na to, jaką rolę mogłabyś odegrać w swojej firmie - sprawdź to, napisz propozycję i przedstaw ją swojemu szefowi. Firma może być jak gra strategiczna. Jeśli nic nie wyjdzie z Twoich wysiłków, Twoi przełożeni zauważą chociaż Twoją gotowość do podjęcia inicjatywy. W rezultacie, mogą cię zapamiętać i awansować przy kolejnej okazji,  gdy będą rozdawać bonusy lub awanse.

Śmiej się z siebie   
Poczucie humoru i nie traktowanie siebie zbyt poważnie jest istotną częścią sukcesu pracowników. Śmiech przyciąga ludzi i pomoże Ci się promować. Będzie Ci łatwiej awansować w pracy, jeśli jesteś osobą lubianą, z którą się dobrze współpracuje. Jeśli jesteś nieuprzejma, masz reputację osoby trudnej lub zachowujesz się nieetycznie z pewnością zostaniesz zastąpiona przez osobę, która ma lepszy wpływ na zespół.

Znajdź pasję   
Radość z pracy jest najlepszym motywatorem. Nie możesz prześlizgiwać się przez swoje obowiązki. Jeśli czujesz pasję do swojej pracy, poświęć jej pełną swoją uwagę, wówczas sukces masz zagwarantowany.

 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2012-11-13 13:19
Kariera praca, kariera, monsterpolska.pl Komentarze (0)